نسخه چاپی

دستور كاری برای سال 95

نصر عزیزی

برنامه برجام و شعار اقتصاد مقاومتی دو موضوع مهم سال 95 هستند که شاید مهمترین شاخص ارزیابی کارگزاران نظام و بخصوص دولت آقای دکتر روحانی زمینی‌سازی آن دو است که تکیه کلام ولی امر مسلمین بر اقدام و عمل همان بوده که چه نتایجی را بدنبال دارند؟

جهت‌گیری و گفتمان دولت آقای دکتر روحانی با حمایت‌های آقای هاشمی رفسنجانی و نوع نگاه به ارتباط با آمریکا و کشورهای اروپایی و ادبیات معنادار گزینش در داخل و خارج، جملگی با هدفگذاری و نگاه به انتخابات هفتم اسفند ماه بود که اگر وعده‌ها و وعیدها همچنان هوایی نبودند، شاید نتایج انتخاباتی بهتری برای دولتی‌ها بدست می‌آمد ولی چنین نشد.

در سال گذشته مشخص بود سفرهای مداوم، پرهزینه و لشگرکشی اقتصادی اروپایی‌ها و در لابی آنها آمریکایی‌ها به کشورمان قبل از آنکه اقتصادی و با منافع تعاملی باشد، بیشتر سیاسی و فضاسازی برای کمک به انتخابات دولتی ها بود .جامعه ما از برجام فقط یک انتظار اساسی داشته و آن رفع تحریمها و به قول رئیس جمهور محترم، هم چرخش چرخ سانتریفیوژها و هم چرخ اقتصاد و معیشت مردم، ولی اعتماد بیش از حد به دشمن بدعهد و عمل به تعهدات یک جانبه ما، خسارات میلیاردی را تحمیل و بدقولی‌های دشمنان شروع گردید. احتمالا آقای روحانی انتظار دارند زلف انتخابات ریاست جمهوری‌اش را از ابتدای سال جاری به برجام دوم گم گشته در برجام هوا شده اول گره بزنند تا چهار سال بعدی احتمالا با وعده‌های اقتصادی دولت شروع شود.

در سال گذشته جریانی که عاجز از زمینه‌سازی حتی مقدمات برنامه‌ای اقتصاد مقاومتی بود، تهمت بزرگ کاسبان تحریم را به منتقدان دلسوز و انقلابی و آرمانگرا روا داشتند و ضمن اینکه با لابی‌های بازرگانی و تجاری خود به واردات بی رویه در دو سال گذشته در عمل سودهای کلان بدست آورده‌اند به حق باید ضمن عاملیت کاسبی تحریم، لقب کاسبان برجام را هم به آنها داد تا هم نان واردات را بخورند و هم در قبال برنامه‌های اقتصاد مقاومتی مقاومت کنند و هم با بازی تبلیغاتی و رسانه‌ای نامزدهای همراه و ناشناخته و ساکت را به مجلس ببرند و هم مزاحم‌های منتقد را از سر راه بردارند.

هنوز خسارات ناشی از سفر اروپایی پرطمطراق و پرتبلیغات آقای روحانی به اروپا با قراردادهای محرمانه کارشناسی کامل نگردیده که سفر بعدی ایشان به اتریش در راه بود؛ –که به دلایل امنیتی لغو گردید- رئیس جمهور اتریش ضمن ابراز تأسف از لغو سفر روحانی صادقانه به مردم ایران گفت که برجام در هوا می‌باشد، تحریمها هنوز برداشته نشده‌اند، تحریمهای جدید هم در راه هستند و آقای روحانی انتظار انعقاد قراردادی را از این سفر نداشته باشند، لذا اگر سفر انجام می‌شد، باز هم منتقدان بی سواد و کاسبان تحریم از نتایج این سفر غوغا می‌ساختند و ممکن بود اعتدالیون و اصلاحیون برای توفیق معدودی از نمایندگان دور دوم حرفی برای گفتن نداشته باشند!

حال که مشخص شد کاسبان برجام حتی نتوانستند از تحریمهای جدید آمریکا و اتحادیه اروپا جلوگیری نمایند و با دشمنان بدعهد وارد مذاکره شدند، چه پاسخی برای درخواست جدید تحریم چهار کشور اروپایی و آمریکا برای برنامه موشکی کشورمان دادند؟ هنوز پرنده گفتمان آقای هاشمی رفسنجانی و دکتر حسن روحانی برای رفع تحریمها به زمین ننشست که برنامه اقتصاد مقاومتی ما در حوزه‌های امنیتی و موشک‌سازی با این نوع گفتمان باید هوایی شود تا با پیاده‌سازی محتوای راهبردی برجام‌های 2و3و4 و... مذاکره بر سر آرمان‌های انقلاب اسلام و آینده نظام جمهوری اسلامی شروع شود.

به همین دلیل مقام معظم رهبری بارها بی اعتمادی به دول بدعهد غربی را یادآوری و تکیه برداشته‌ها و امکانات و درون‌زایی خودی را بارها ابلاغ و توصیه نمودند و پسوند اقدام و عمل این است که آقای روحانی به مردم گزارش دهد چه اقداماتی را شروع خواهند نمود؟

با نگاهی اجمالی در فاصله‌گیری از حوزه‌های اقدام و عمل و ترویج گفتمان درمانی و گفتمان مشغولی خط سازش و تسلیم در برابر آمریکا در روند تکاملی استحاله در حال تقویت پایگاه خویش است و بنا دارد روند نفوذ استحاله و سازش را از حوزه اجرا به حوزه تقنین و نظارتی مرتبط سازد و نشانه‌های آن در بی توجهی به توصیه‌ها و ابلاغیه‌های رهبری در روند برجام و موضوع تعهدات دو جانبه و بازی با موضوع اقتصاد و اتکای به درون نظام مشاهده می‌شود.

حال پشت این صحنه‌ها خیانت و یا غفلت و یا ساده‌لوحی و یا بی تدبیری و یا ناکارآمدی، هر چه باشد، باید در سال 95 در تطبیق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبری اصلاح شود. لذا ضمن ارائه پیشنهادات به مسئولان نظام، انتقادهای سازنده صریح و بدون رودربایستی‌ها باید در دستور کار جریان حزب‌الله باشد.

۱۳۹۵/۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...