نسخه چاپی

قدیری ابیانه در گفت وگو با نما:

عملكرد نامطلوب دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی / بخش خصوصی فراموش شده است

عکس خبري -عملکرد نامطلوب دولت در تحقق اقتصاد مقاومتي / بخش خصوصي فراموش شده است

كارشناس مسائل سیاسی با بیان نقش خصوصی سازی در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه عملكرد دولت در بخش خصوصی سازی ضعیف بوده و ما شاهد فساد بسیاری در این زمینه هستیم

محمدحسین قدیری ابیانه تحلیل گر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی سایت تحلیلی نما، خصوصی سازی و اجرای اصل 44 را یک ضرورت در جهت پیشبرد شعار سال بیان نمود و افزود:خصوصی سازی از اقدامات موثر و زمینه ساز برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است.
قدیری ابیانه فعالیت های بخش خصوصی را در دو بخش بیان نمود و اظهار داشت: بخش اول واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی و بخش دوم، ورود سرمایه ها به بخش های مختلف است.
این تحلیل گرمسائل سیاسی با بیان نوع عملکرد بخش خصوصی گفت: در بخش های خصوصی تلاش می کنند با حداقل نیرو و هزینه بیشترین تولید و کارایی را داشته باشند و افراد را بی جهت بدون کارایی و تخصص استخدام نمی کنند. لذا امکان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی را به راحتی کسب می کنند.
وی نکته مهم در بحث خصوصی سازی را قرار ندادن اموال عمومی در اختیار این بخش بیان نمود و ادامه داد: در واگذاری بخش های دولتی زمینه برای فسادهای سنگین وجود دارد. از این رو برای خصوصی سازی باید ضوابطی تدوین شود تا زمینه برای فساد و سوء استفاده از اموال عمومی کاهش یابد.
قدیری ابیانه راهکار مناسب در زمینه بخش خصوصی را عدم ترک تشریفات مزایده، اطلاع رسانی در فرصت مناسب خود، کارشناسی دقیق و اطلاع رسانی در مورد شرایط و اموال دانست و ادامه داد: متاسفانه شاهد این هستیم که با واگذاری بخشی از این شرکت ها، صاحبان جدید، شرکت را تعطیل کرده و زمینه های آن را برای کارهای دیگری اختصاص می دهند.
وی با تاکید بر مدیریت بخش خصوصی یادآور شد: نکته قابل توجه در شیوه مدیریت بخش خصوصی و دولتی است. معمولا مدیران دولتی به دنبال افزایش تعداد پرسنل و آوردن افراد و نزدیکان خود هستند و از افزایش حقوق برای کسب رضایت زیرمجموعه خود بدون توجه به نتیجه آن استفاده می کنند.
این تحلیل گرمسائل سیاسی یکی از مشکلات دیگر صنایع دولتی را دخالت های افراد با نفوذ بیان نمود و اظهار داشت: برخی از افراد با نفوذ در تعیین مکان اجرای طرح دخالت می کنند. در صورتی که یکی از مقدمات لازم برای تاسیس یک کارخانه بررسی مزیت های اقتصادی از قبیل مشخص کردن مواد اولیه، مکان بازار محصولات و وجود وسایل حمل و نقل و زیربنایی است.
وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از موارد افراد بانفوذ سعی می کنند کارخانه را به شهر خود منتقل کنند و در خیلی از موارد این انتقال مزیت های اقتصادی طرح را از بین می برد.
قدیری ابیانه عدم مدیریت صحیح در بخش دولتی را موجب خسارت بسیاری از کارخانجات دانست و گفت: دولت باید همواره در جهت تامین کسری بودجه این کارخانه ها اقدام نماید. لذا همه موارد یاد شده بر ضرورت خصوصی سازی هرچه زودتر شرکت های دولتی و پرهیز دولت از تاسیس کارخانجات جدید تاکید می کند.
وی در پایان سخنان خود عملکرد دولت در بخش خصوصی و اجرای اصل 44 را نامطلوب دانست و اظهار داشت: عملکرد دولت در این زمینه بسیار کمرنگ و نامطلوب بوده و حتی در مواردی زمینه های فساد هم وجود داشته است.

۱۳۹۵/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...