نسخه چاپی

همنوازی سه‌تار و تنبك در اصفهان

كامیار فانیان از برگزاری كنسرتش در اصفهان خبر داد و توضیحاتی درباره بداهه‌نوازی در موسیقی ایرانی ارائه كرد.

به گزارش نما به نقل از «موسیقی ایرانیان»، کامیار فانیان و سجاد منصوری کنسرت دونوازی خود را طی تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ در سالن استاد فرشچیان در شهر اصفهان برگزار می‌کنند.

فانیان که در این کنسرت سه‌تار می‌نوازد، درباره این اجرا می‌گوید: «از ادوار و دورهای ایقایی که در شعر فارسی هست و ریتم‌هایی که در موسیقی محلی وجود دارد، بهره‌های زیادی می‌برم. از نظرفرم در موسیقی‌های محلی که در نقاط مختلف ایران هست، اتفاق‌هایی وجود دارد که امروز در موسیقی ایرانی کمتر به گوش می‌رسند. برخی قطعه های قدیمی ریتمی هفت‌تایی داشته‌اند که امروز کمتر از آن استفاده می‌شود. البته در ۳۰ سال گذشته و به همت کسانی مانند زنده‌یاد محمدرضا لطفی و حسین علیزاده این ریتم‌ها احیا شدند.»

وی ادامه می‌دهد:‌ «برای اجرای پیش‌رو ریتم‌هایی از موسیقی‌های مختلف گرفته‌ام و براساس این ریتم‌ها بداهه نوازی می‌کنیم. استفاده از این ریتم‌ها شرایط سخت‌تری برای اجرا ایجاد می‌کند چرا که اجرا کننده باید به ریتم مسلط باشد تا از دور ریتمیک موسیقایی خارج نشود. در این اجرا سجاد منصوری در کنار من تنبک می‌نوازد. ایشان با آقای لطفی اجراهای زیادی داشته و از تنبک‌نوازان خیلی خوب ایران است. نوازندگی ایشان در خلق جمله‌هایی که در حین اجرا شکل می‌گیرد خیلی نقش دارد. اگر نوازنده کوبه‌ای به این مسیر مسلط نباشد چنین اجراهایی به درستی شکل نمی‌گیرند.»

فانیان با تاکید بر موسیقی سازی می‌گوید:‌ «مردم علاقه‌مند به شنیدن موسیقی آوازی و صدای خواننده هستند، اما صدای ساز و همنوازی سازی مسیر دیگری است که ما در شکل‌دهی آن قدم بر می‌داریم. پیش از ما هم کسانی مانند علیزاده و لطفی این کار را انجام داده‌اند.»

این نوازنده سه‌تار درباره بداهه‌نوازی در موسیقی ایرانی می‌گوید:‌ «به نظر من این که می‌گوید بداهه‌نوازی به معنی خلق موسیقی در لحظه است امکان‌پذیر نیست. نوازنده داشته‌هایی در ذهن دارد که طی سالیان و در تمرین‌های بسیار شکل گرفته است. این که هنرمندی بگوید بداهه پرداز یا بداهه نواز است، به نظرم داشته‌هایی دارد که در طول سال‌ها تمرین کرده و به زبان شخصی رسیده‌اند و این داشته‌ها را در اجراهای مختلف اجرا می‌کند.»

وی ادامه داد:‌ «ما هم در کنسرت ۱۹ فروردین از مقام‌گردانی استفاده می‌کنیم. مثلا در ماهور شروع و با گوشه «دلکش» وارد «شور» می‌شویم. از حرکت‌های ملودیکی که خود ردیف به ما پیشنهاد داده استفاده کنیم.»

کامیار فانیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به عادت شنیداری مخاطبان می‌گوید:‌ «عادت شنیداری مخاطبان باعث شده که همیشه موسیقی تولید شود که عامه مردم آن را بپسندند. به نظرم باید بخشی از موسیقی را طوری ایجاد کنیم که تامل برانگیز باشد. یعنی سهل‌الوصول نباشد و نیاز به تامل و اندیشه داشته باشد. باید تفکری باشد که چیز نویی در موسیقی ارائه کنیم. این مسئله نو در زمان اجرا ممکن است مورد علاقه مخاطب نباشد، اما کم کم و با شناخت آن موسیقی مخاطب می‌تواند آن موسیقی را درک کند و از آن لذت ببرد.»

این هنرمند اصفهانی ادامه می‌دهد: «مثلا سه‌تار نوازی صبا در زمان خودش خیلی مورد توجه نبود و بعدها قطعه‌هایی که از ایشان مانده مورد توجه قرار گرفت. در بسیاری از مواقع دیده شده که هنرمندان در زمان خودشان به درستی درک نشده‌اند، اما با گذر زمان اهل فن کارشان را بررسی و به ارزش‌های کارشان پی برده‌اند.»

فانیان تاکید می‌کند: «لزوما موسیقی پر مخاطب موسیقی مهمتری نیست. موسیقی که فکر در آن باشد مهمتر است؛ کپی نباشد و استفاده از خاطره شنیداری مخاطب نباشد. الان برخی از خوانندگان از خاطره شنیداری مخاطبان استفاده می‌کنند.»

ایشان در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره مخاطبانِ کنسرتش می‌گوید: «ما در سالن استاد فرشچیانِ اصفهان به اجرای برنامه می‌پردازیم، سالنی که حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد. امروز هم به لحاظ شرایط اقتصادی هم به لحاظ فرهنگی پر کردن سالن ۳۰۰ نفری برای موسیقی سازی کار دشواری است. اما ما این راه را ادامه می‌دهیم و به حتم هستند مخاطبانی که با آمدنشان به سالن ما را حمایت کنند.»

شایان ذکر است که کنسرت بداهه‌نوازی موسیقی دستگاهی ایران با سه‌تارنوازی کامیار فانیان و تنبک‌نوازی سجاد منصوری، ۱۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۲۰ در اصفهان و در سالن استاد فرشچیان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این کنسرت می‌توانند به سایت www.melliconcert.com مراجعه کنند.

۱۳۹۵/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...