نسخه چاپی

اختصاصی نما

بی اعتمادی مردم به اجرایی شدن برجام

عکس خبري -بي اعتمادي مردم به اجرايي شدن برجام

یكی از محورهای مهم این نظرسنجی كه بیشتر مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته، موضوع توافق هسته‌ای بوده است كه نتایج آن نشان می‌دهد اجرایی شدن برجام نه‌تنها از حجم بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به آمریكا نكاسته، بلكه موجب افزایش بدبینی مردم ایران به آمریكا نیز شده است.

دانشگاه مریلند و موسسه ایران‌پل بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نظرسنجی‌ای را برگزار کرده و به بررسی نظر مردم ایران نسبت به توافق هسته‌ای، شخصیت‌های سیاسی، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، وضعیت مجلس و آزادی‌های مدنی پرداخته‌اند. این نظرسنجی که به صورت تلفنی و با شرکت هزاروپنج ایرانی انجام شده، نتایج جالب و قابل توجهی داشته است. برای نمونه،در این نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در مورد کیفیت برگزاری انتخابات هم سوال شده که اغلب از روند برگزاری ابراز رضایت کرده‌اند. ۴۴% از پاسخ‌دهندگان نحوه برگزاری انتخابات اخیر را «بسیار آزاد و عادلانه» توصیف کرده‌اند و ۳۹% هم گفته‌اند که انتخابات «نسبتا آزاد و عادلانه» بوده است. تنها ۱۱% از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که انتخابات آزاد و عادلانه نبوده است.
این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که عملکرد شورای نگهبان از سوی مردم مورد تائید است و تنها ۱۴% از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که به واسطه رد صلاحیت نتوانسته‌اند به نامزد مد نظر خود رأی دهند.
در این مطالعه ۶۴ درصد پاسخ‌دهندگان درباره آزادی‌های مدنی گفته‌اند ایرانی‌ها از «میزان مناسبی از آزادی» برخوردارند. درباره نقش منطقه‌ای ایران و مبارزه با گروه‌های تروریستی، مانند داعش همنتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اغلب ایرانی‌ها از افزایش نقش منطقه‌ای ایران و مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش حمایت می‌کنند. ۶۷% شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که ایران باید نقش بیشتری در منطقه‌ ایفا کند و تنها ۷% پاسخ‌دهندگان خواهان کاهش این نقش بوده‌اند. ۱۹% نیز گفته‌اند که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران باید در سطح فعلی باقی بماند.۶۳% از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اخیر گفته‌اند که ایران باید حمایت خود را از گروه‌های در حال مبارزه با داعش افزایش دهد و ۲۰% هم گفته‌اند که سطح کنونی باید حفظ شود. اغلب شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از پشتیبانی ایران از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه هم حمایت کرده‌اند. ۵۱% این افراد گفته‌اند که ایران باید حمایت خود از اسد را افزایش دهد و ۲۴% هم گفته‌اند که حمایت تهران از دمشق باید در سطح فعلی باقی بماند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد بیش از ۸۰% مردم ایران از مشارکت تهران در مذاکرات بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه حمایت می‌کنند.

در نظرسنجی ماه ژانویه موسسه مریلند هم نتیجه مشابهی به دست آمده و ۸۰% شرکت‌کنندگان از نقش منطقه‌ای ایران حمایت کرده بودند.
اما یکی از محورهای مهم این نظرسنجی که بیشتر مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته، موضوع توافق هسته‌ای بوده است که نتایج آن نشان می‌دهد اجرایی شدن برجام نه‌تنها از حجم بی‌اعتمادی ایرانی‌ها به آمریکا نکاسته، بلکه موجب افزایش بدبینی مردم ایران به آمریکا نیز شده است. در این نظرسنجی تنها ۲۹ درصد افراد گفته‌اند اطمینان دارند که واشنگتن تعهدات خود در برجام را اجرا می‌کند، این در حالی است که ۶۶ درصد مردم ایران مطمئن نیستند آمریکا تعهدات خود را اجرایی کند و کسانی که در نظرسنجی‌های قبلی به شدت حامی توافق هسته‌ای بودند نیز از ۴۵ درصد به ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده‌اند. جالب اینجاست که برخی رسانه‌های غربی و شبکه‌های فارسی‌زبان، از جمله صدای آمریکا (VOA) با اشاره کلی به نتایج این نظرسنجی این‌گونه القا کردند که بیشتر مردم ایران از نتایج توافق هسته‌ای ابراز رضایت کرده‌اند!
به نظر می‌رسد، خود آمریکایی‌ها که بهتر از هرکسی به صداقت نداشتن خود واقف هستند و از بی‌اعتمادی ملت ایران نسبت به خود آگاهی دارند، درصددند با عملیات روانی و القای اخبار نادرست چهره موجه و قابل اعتمادی از خود به نمایش بگذارند؛ چراکه قریب به سه ماهی که از اجرایی شدن برجام می‌گذرد، نشان‌دهنده عدم اراده جدی طرف مقابل، به ویژه آمریکایی‌ها برای عمل به تعهدات‌شان در قبال جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که کشورمان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده است.

۱۳۹۵/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...