نسخه چاپی

۶۸درصد ایرانیان از سواد سلامت مطلوب برخوردارند

رئیس پژوهشكده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی گفت: بنا بر بررسی كه روی ۲۰هزار و ۵۷۱ شهروند ایرانی در استان‌های مختلف انجام شده، میانگین سواد سلامت در ایران بیش از ۶۸ درصد است.

به گزارش نما؛ دکتر علی منتظری در همایش ملی سواد سلامت با اشاره به اینکه سواد سلامت، مجموعه اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان است که افراد یک جامعه برای ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها دارا هستند، گفت: بنا بر این پژوهش که ۵۱درصد آنان را زنان و۴۹ درصد را مردان بین ۱۸ تا۶۵ سال تشکیل می‌داد 2/69 درصد زنان و 60/67 درصد مردان از سواد سلامت مطلوب برخورداربوده‌اند.
رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با تشریح گروه‌هایی که به لحاظ سواد سلامت دچار ضعف هستند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، برنامه‌های صدا و سیما یکی از منابع مهم در ارتقای سطح سواد سلامت جامعه به شمار می‌رود، چنانکه ۴۲درصد پاسخ دهندگان، به رادیو و تلویزیون به عنوان منبع اطلاعات حوزه سلامت خود اشاره کرده‌اند. همچنین پرسیدن از متخصصان با 63/40 درصد و استفاده از اینترنت با 91/32 درصد در جایگاه بعدی قراردارد.
در ادامه این همایش دکتر داوود شجاعی‌زاده با اشاره به سواد سلامت و نقش متخصصان آموزش بهداشت گفت: آموزش، یک روند است که باید برای آن ایجاد انگیزه کرده و آن را به کار گرفت. بدین ترتیب رفتاری شکل می‌گیرد که منجر به ارتقای سلامت جامعه ‌می‌شود، در حالی که‌ گاه داده‌های ما به صورت آموزش بروز نمی‌کند و ناکام می‌ماند. رئیس بورد آموزش بهداشت ایران افزود: سطح ناکافی سواد سلامت، وضعیت سلامت در یک جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چنانکه در حال حاضر از محورهای عمده در حوزه سلامت در جهان ارزیابی سودمندی برنامه‌های بهداشتی است.
وی با اشاره به ضعف در نقش آموزش دهندگان سلامت در ارتقای سواد سلامت گفت: میزان حاملگی‌های ناخواسته در دهه‌های گذشته در ایران حدود ۴۴درصد بود که با ارتقای آموزش‌ها، این حاملگی‌ها کاهش چشمگیری یافته است، به طوری که درحال حاضر این رقم به ۲۰ درصد می‌رسد، حال آنکه در کشور چین هشت درصد بارداری‌ها ناخواسته است.
شجاعی‌زاده اضافه کرد: راهبرد درگیر کردن افراد با سطح سلامت پایین و توجه به مسایل فرهنگی و جمعیت‌شناسی، تناسب بین اطلاعات بهداشتی با خدمات مرتبط، آموزش سواد سلامت از سطوح پایه، توسعه تحقیقات بنیادی و ارزشیابی مداخلات مشارکت و همچنین طراحی وبسایت سلامت از راه‌های ارتقای سواد سلامت در کشور است.

۱۳۹۵/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...