نسخه چاپی

علائم هشداردهنده كه باید جدی بگیرید

زنگ خطر ابتلا به دیابت را بشناسید

تشخیص سریع و به موقع یكی از مهمترین راهكارهای مقابله با هر نوع بیماری است. به گزارش ایرنا پزشكان هفت علامت اصلی برای بیماری دیابت معرفی كرده‌اند كه در صورت ادامه‌دار شدن هر كدام ازآنها باید درخواست آزمایش برای اندازه گیری میزان قند خون را داد.

به گزارش نما نسل جوان امروزی بسیار بیشتر از همسن و سالان خودشان در دهه‌های قبل دچاراسترس هستند.با توجه به اینكه استرس یكی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری قند ( نوع 2)، به‌شمار می‌رود، پزشكان می‌گویند كه باید از سنین جوانی علایم هشدار دهنده این بیماری را شناسایی كرد.
شناسایی نشدن درست بیماری در جوانی امر شایعی است و تا وقتی مشكل جدی نشود، جوانان نه به پزشكان مراجعه می‌كنند و نه پزشكان علایم برخی بیماری‌ها را در آنها جدی می‌گیرند.
در بیمارانی كه قند خون بالایی دارند توانایی تولید انسولین از بین می‌رود یا اینكه بدن آنها در برابر انسولین مقاوم می‌شود و در نتیجه كارایی طبیعی آن از بین می‌رود.
پزشكان هفت علامت اصلی برای این بیماری بر شمرده‌اند كه در صورت ادامه‌دار شدن هر كدام از آنها باید درخواست آزمایش برای اندازه گیری میزان قند خون را داد.

تكرر ادار / پر ادراری
ادرار بیش از اندازه به دلیل این است كه كلیه‌ها مجبور به دفع قند اضافه بدن هستند. كلیه‌ها این قند اضافه را همراه با مواد مایع از بدن دفع می‌كنند.

تشنگی مداوم
بالا رفتن میزان گلوكز خون و در نتیجه پر ادراری باعث از دست رفتن میزان زیادی از آب بدن می‌شود كه فرد را بیش از حد معمول تشنه نگاه می‌دارد.وقتی این دو عامل اول(پر ادراری و تشنگی دائم) ناگهان با هم ظاهر شوند، حتما باید به پزشك مراجعه كرد.

خستگی بیش از حد
بدن انرژی لازم برای حركت و فعالیت را از سوخت و ساز گلوكوز بدست می آورد. علاوه بر تاثیر كم شدن آب بدن، تمام فعالیت‌های سوخت و ساز بدن تحت تاثیر قرار گرفته و انجام آن كند می‌شود كه منجر به بی‌حالی و خستگی مدام فرد مبتلا به بیماری قند می‌شود.

مشكل بینایی
كم آب شدن بدن بر بینایی افراد مبتلا به بیماری قند اثر منفی دارد. این كم‌آبی كلی بدن باعث كم شدن مایع تر كننده لنز چشم می‌شود كه منجر به مشكل بینایی و تمركز می‌شود. در موارد شدید، این كم‌آبی باعث پاره شدن مویرگ‌های خونی شبكیه چشم و كوری می‌شود.

طولانی شدن زمان ترمیم زخم‌ها، بریدگی‌ها و عفونت
احتمال داده می‌شود كه بروز عفونت‌های مداوم در بیماران مبتلا به بیماری قند توانایی سیستم دفاعی بدن و همچنین قدرت دوباره‌سازی سلول‌های زخمی شده را كم می كند. میزان قند خون بالا به سلول‌های بدن استرس تمام وقت وارد می‌كند.

كاهش وزن بدون تغییر در نحوه غذا خوردن یا تحرك و گرسنگی شدید
جذب قند توسط سلول‌های بدن كه به علت بیماری قند كاركردشان مختل شده است، باعث می‌شود كه فرد مبتلا به این بیماری همیشه احساس گرسنگی كند. از سوی دیگر، دفع مدام آب و كالری از بدن باعث می‌شود كه كالری جذب شده مدت زیادی در بدن باقی نماند. بنابراین افراد مبتلا به بیماری قند همیشه گرسنه‌اند، اما لزوما اضافه وزن ندارند، بلكه با كاهش وزن هم مواجه می‌شوند.

بی‌حسی و مور مور شدن بیش از حد اندام بدن
از آنجایی كه بیماری قند به طور مستقیم بر سیستم گردش خون بدن تاثیر دارد، باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سیستم عصبی بدن می‌شود. این آسیب‌ها منجر به بی حسی دست‌ها و پاها می‌شود. به همین دلیل است كه برخی افراد مبتلا به بیماری قند مجبور به قطع اعضای بدن می‌شوند.

۱۳۹۵/۱/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...