نسخه چاپی

كارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با نما:

دولت، مسئول تمام اتفاقات اقتصادی كشور است/80درصد مشكلات تولیدكنندگان ما ربطی به مساله تحریم ها ندارد

عکس خبري -دولت، مسئول تمام اتفاقات اقتصادي کشور است/80درصد مشکلات توليدکنندگان ما ربطي به مساله تحريم ها ندارد

یك كارشناس اقتصادی با اشاره به تعطیلی 60 درصد ظرفیت تولیدی كشور گفت: مسئولیت تمام اتفاقاتی كه در اقتصاد كشور می‌افتد با دولت است.

حجت‌الله عبدالملکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با سایت خبری نما با بیان اینکه دولت در امر تحقق اقتصاد مقاومتی باید تک تک بنگاههایی را که تعطیل هستند یا با سود پایین کار می‌کنند مشخص و به آن‌ها کمک کند اظهار داشت: هرجا که خللی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد دولت باید ورود پیدا کند.
عبدالملکی با اشاره به اینکه 60 درصد ظرفیت تولیدی کشور تعطیل است گفت: این به معنا است که کارخانه ها به طور کامل تعطیل هستند واگر هم تولیدی دارند سود پایینی دارند یعنی با ظرفیت ناقص تولید می کنند.
وی در تشریح علل تعطیلی کارخانه‌ها و بنگاهها گفت: برخی بنگاهها مشکل مواد اولیه وبعضی از آن‌ها مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش و بعضی از لحاظ فناوری مشکل دارند که نتوانستند تجهیزات مدنظر را تهیه کنند.
این استاد دانشگاه افزود: برخی از بنگاهها و کارخانه‌ها نیز مشکل بازار و فروش و تعدادی نیز نیروی انسانی کافی ندارند.
این کارشناس اقتصادی افزود: شاید برخی این سوال را بپرسند که" آیا دولت متصدی همه اموراقتصادی در کشور است " که باید در جواب به آن‌ها گفت دولت متصدی همه امور نیست اما ناظم و حاکم بر همه کارهای اقتصادی در کشور است.
وی با بیان اینکه سه قوه دیگر نیز باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی همکاری کنند تاکید کرد: اما این دولت است که ارتباط مستقیمی در همکاری با سه قوه دیگر دارد و در هر صورت کل اقتصاد کشور تحت اشراف دولت است.
وی در راستای لزوم همکاری دولت با سه قوه دیگر در بهبودی اقتصاد کشور تشریح کرد: مثلا اگر نیازی به قانونگذاری است دولت درخواست لایحه به مجلس دهد، اگر لازم به مجازات است از قوه قضاییه کمک بگیرد واگر نیاز است که فرهنگ سازی شود دستگاههای لازم در بدنه خود را به کار گیرد .
وی با تاکید براینکه کل اقتصاد کشور تحت اشراف دولت است افزود: اگر دولت نیاز به پشتیبانی مالی دارد می‌تواند از شبکه بانکی کشور کمک بگیرد و اگر نیاز به پشتیبانی تجاری دارد می‌تواند دستورالعمل‌های مربوط به صادرات و واردات را اصلاح کند و برای پشتیبانی ارزی سیاست‌های بانک مرکزی را تغییر دهد یا اصلاح کند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه مسئول هر اتفاق محسوسی در اقتصاد کشور دولت است وباید به آن رسیدگی کند خاطر نشان کرد: البته انتظار نیست که دولت یک شبه همه مشکلات اقتصادی را حل کند بلکه باید کشور را در مسیر اصلاح وضع اقتصادی پیش ببرد.
این تحلیلگراقتصادی با تصریح اینکه متاسفانه روز به روز خبر تعطیلی کارخانه‌های بیشتری به گوش می‌رسد گفت: این آمار بالای تعطیلی روزافزون کارخانه‌ها نشان می‌دهد که مسیر ما رو به جلو نیست و دولت نباید تصور کند که با یک اقدام صرفٰ،تنها و منفعل مانند برجام می تواند مشکل اقتصاد را حل کند.
وی با ذکر یک مثال درباره اینکه دولت نباید تصور کند اگر توانسته برجامی را تصویب کند پس می تواند مشکلات هزار بنگاه اقتصادی را حل کند تصریح کرد: حتی اگر تحریم ها هم به طور کامل برداشته شودو این بدعهدی غربی ها در عملکردشان که برای همه محرز شده ،وجود نداشته باشد بازهم درصد اندکی از مشکلات بنگاههای ما حل می شود.
عبدالملکی با اشاره به اینکه 80درصد مشکلات تولیدکنندگان ما ربطی به مساله تحریم ها ندارد تشریح کرد: این مشکلات ناشی از وضعیت نامطلوب از اقتصاد در داخل کشور است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تاثیرات تعطیلی کارخانه ها بر آینده اقتصاد کشور نامطلوب خواهد بود تصریح کرد: ظرفیت کارخانه ها و بنگاهها به گونه است که می توانند اشتغال زیادی را ایجاد کنند.
وی افزود:تعطیلی کارخانه ها و درپی آن عدم اشتغال باعث ناامیدی سرمایه گذاران و حتی دانشجویان می شود چراکه دانشجویان باید امید داشته باشند پس از فارغ التحصیلی کار تولیدی را آغاز کنند یا سرمایه گذارانی که سرمایه بزرگ در اختیار دارند وقتی می بینند تعداد زیادی از کارخانه ها یا بنگاهها تعطیل هستند انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری از دست می دهند.
عبدالملکی با تاکید براینکه حل مشکلات کارخانه ها و بنگاهها فرصت بسیارخوبی برای دولت است افزود: در ارتباط با واحدهای اقتصادی،سرمایه گذاری جدید نیاز نیست چراکه سرمایه گذاری از قبل انجام شده و دولت با رفع مشکلاتی در این راستا که بعضا پیش و پا افتاده و ساده هستند می تواند رشد اقتصادی بالایی را به نام خود ثبت کند پس به لحاظ سیاسی هم کاملا به نفع دولت است.

۱۳۹۵/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...