نسخه چاپی

سینمای ایران؛ بازنمای نوستالژی‌‌های سینمای جهانی

جهان از سینمای ما استقبال می‌كند؛ چون نوستالژی‌های از دست رفته خود را در سینمای ما می‌بیند.

به گزارش نما به نقل از پارس نیوز، رضا کیانیان بازیگر سینما و تلویزیون و مدیر کاخ سی و چهارمین جهانی فیلم فجر در آستانه فرا رسیدن زمان این رویداد فرهنگی هنری بین‌المللی گفت: همه ما علاقه‌مندیم کشورمان رشد کند و مجددا جایگاهمان مانند زمان گذشته شود و جهان ایران را بشناسد و با هویت و امکانات ما آشنا شود و آن را بفهمد. در این راستا هر کسی، کار و کمکی از دستش بربیاید انجام می‌دهد؛ من هم همین‌طور.

وی در ادامه در خصوص ساختار جشنواره فیلم فجر بیان کرد: جشنواره فیلم فجر با شکل سنتی برگزار شد و به همین منوال ادامه داد. این شیوه جالب بود اما در ادامه تکراری و کهنه شد. اما با جداشدن از بخش‌ ملی در این دو سال قرار شد، روح تازه‌ای در آن دمیده شود که سال گذشته این طور نشد. اما امسال با دبیری میرکریمی و طرح‌های خوب ایشان مثل تمام جشنواره‌های بین‌الملل از چهره‌های مشهور سینمای جهان دعوت شد تا آن‌ها تابلوی جشنواره شوند. به این شیوه که سینماگرانی که وارد ایران می‌شوند، فقط با کارمندان وزارت ارشاد مواجه نشوند و با هنرمندانی که سینما را خلق می‌کنند هم طرف باشند.

وی با اشاره به مسئولیت خود در این جشنواره گفت: من مسئولیت کاخ جشنواره را بر عهده گرفتم. پرویز پرستویی نیز یکسری از دعوت‌ها را بر عهده گرفته است که در جریان جشنواره آن‌ها را خواهید دید. میرکریمی نیز که کارگردان صاحب نام و دبیر جشنواره است، کمک می‌کند.

کیانیان اظهار داشت: جشنواره‌های منطقه به مرور ضعیف شدند. جشنواره‌‌های فیلم در مصر، روسیه و ... قدرت سابق خود را از دست دادند. الان جشنواره‌های مطرح جهانی کن، برلین و اسکار هستند و والسلام.

مدیر کاخ سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در خصوص تغییرات جشنواره گفت: اولین اتفاقی که افتاده این است که محیط جشنواره تغییر کرده. تمام مهمان‌های جشنواره در هتل فردوسی خواهند بود و تمام فیلم‌های جشنواره و کاخ جشنواره، هتل محل اقامت مهمان‌ها و کاخ جشنواره در منطقه‌ای است که موجب می‌شوند مهمان‌ها در تهران قدیم رفت و آمد کنند. هویت شهر تهران در سطح بین‌الملل اتوبان‌ها نیست، ساختمان‌های مرتفع نیست. این چیزها در تمام شهرهای جهان وجود دارد. چیزهایی در تهران قدیم وجود دارد که در هیچ شهر و کشوری نیست و فقط و فقط در تهران است. نمونه آن هم همین منطقه‌ای است که جشنواره در آن برگزار می‌شود. حدود 18 موزه در این منطقه وجود دارد؛ مساجد قدیمی و آتشکده‌های قدیمی تهران در این منطقه است. آنها می‌توانند پیاده از هتل‌ به محل جشنواره بیایند و از ماشین کمتر استفاده شود و به این ترتیب دود و آلودگی کمتر شود.

کیانیان اظهار داشت: این جشنواره سبز است و در آن سعی می‌کنیم کمتر از کاغذ استفاده شود و فقط یک کاتالوگ داریم و بولتن روزانه نخواهیم داشت. یک اپلیکیشن موبایل طراحی شده و تمام رسانه‌ها اخبار را لحظه به لحظه دریافت می‌کنند و دیگر نیاز به استفاده زیاد از کاغذ نیست. همچنین برای استفاده رسانه‌ها و ... اینترنت پرسرعت راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت بازار فیلم گفت: هر غرفه متعلق به یک کشور است که غرفه ایران نیز فعالیت خواهد داشت تا محصولات ارائه و خرید و فروش شود.

بازیگر سینما در ادامه عنوان کرد: از تمام دانشجویان هنر و رشته‌های مرتبط مثل جامعه‌شناسی، فلسفه، زبان دانشگاه تهران و علوم انسانی دعوت کرده‌ایم که در جشنواره حضور داشته باشند. این حضور هزینه‌ای برای آن‌ها نخواهد داشت. دانشجویان این رشته‌ها می‌توانند با پر کردن فرم و دریافت کارت در کاخ جشنواره حضور یابند و فیلم‌ها را تماشا کنند.

کیانیان با انتقاد از نقاط ضعف سینمای ایران تصریح کرد: یکی از ضعف‌های سینمای ایران این است که دولت‌ها اهمیتی به سینما به عنوان یک کالای اقتصادی ندادند ولی آمریکا با همین کالا سینمای جهان را فتح کرد. ما هم می‌توانیم جهان را فتح کنیم؛ چون سینمای ما خصلت‌ها و ویژگی‌های انسانی دارد. بارها سفیران کشورهای مختلف به مسئولان ما گفته‌اند که ایران تنها کشوری است که فیلم‌های سینمای آن را بدون دغدغه خاطر می‌توان برای خانواده‌ها به نمایش درآورد. این یک ویژگی جالب است. یعنی ما می‌توانیم برای کل خانواده‌ها در هر کشوری بازار داشته باشیم.

مدیر کاخ سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه عنوان کرد: جوایز جهانی سینمای ایران نسبت به سینماهای کشورهای دیگر بیشترین تعداد را دارد. عده‌ای عقیده دارند که ما چون سیاه‌نمایی می‌کنیم، آنها جایزه می‌دهند اما این طرز تفکر غلط است. دلیل استقبال از سینمای ایران بسیار ساده است و آن اینکه سینمای اروپا سینمای مستقل با امضای خودش در گذشته داشته، ولی دیگر ندارد. آمریکا سینمای اروپا را خورده است. تهاجم فرهنگی در کشورهای اروپایی صورت گرفت و سینمای مستقل آنها را از بین برد و دیگر وجود ندارد. اما سینمای ما مستقل است که امضای ایران را دارد. اگر هالیوود و بالیوود در جهان مطرح هستند اما سینمای ایران هم کاملا مستقل است و تعاریف خودش را دارد و پیامش کاملا انسانی است. آن‌ها از سینمای ما استقبال می‌کنند؛ چون نوستالژی‌های از دست رفته خودشان را در سینمای ما می‌بینند و متوجه هستند که این سینمای مستقل در مقابل سینمای آمریکا طاقت آورده و توانسته است به حیات خودش ادامه دهد. سینمای ما مقابل سینمای آمریکا ایستاده است. وقتی به فیلم ما اسکار تعلق می‌گیرد، یعنی ما پیشرفت کرده‌ایم و مورد قبول هستیم. آن‌ها به لحاظ فرهنگی در برابر ما سر تعظیم فرود می‌آورند و اینها موجب عزت و شرف ما می‌شود، این مسائل موجب می‌شود که جوان‌های کشورمان از اینکه در چنین کشوری هستند شاد باشند و با افتخار بیایند و بگویند «من ایرانی‌ام».

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: سینمای ما به ذات قدرتمند است، به شرطی که مورد اهمیت واقع شود. سینمای ما روی پای خودش ایستاده است. با اینکه گردش مالی سینمای ما به اندازه هیچ تجارتی نیست و از همه کمتر است. ما به سهم خودمان سینمای خوبی ساختیم و سرمان در ایران و جهان بلند است. امیدواریم جشنواره‌ای برگزار کنیم که قطب بین‌الملل شرق دنیا شود.


۱۳۹۵/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...