نسخه چاپی

سودانی به نما خبر داد:

طرح احتمالی مجلس؛ غربی ها به تعهداتشان عمل نكنند، برجام كان لم یكن خواهد شد

عکس خبري -طرح احتمالي مجلس؛ غربي ها به تعهداتشان عمل نکنند، برجام کان لم يکن خواهد شد

نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس در آستانه روز ملی فناوری هسته ای گفت: توانایی های غنی سازی ما در چرخه ای از توقف قرار گرفته و متأسفانه نشاط هسته ای كه در بین جوانان، دانشجویان و پژوهشگران ما وجود داشت، تا حدودی دچار ركود شده است.

ناصر سودانی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، با اشاره به توافق هسته ای و برجام گفت: می توانیم بگوییم که در نتیجه ی این توافق، از خطراتی عبور کردیم و توفیقاتی را در فضای عمومی بین المللی داشته ایم امّا دستاوردهایی که انتظارش را داشتیم محقق نشده است. چیزی که به دست آوردیم، اثبات شفافیت و پاکی برنامه هسته ای ما و ایمان آوردن فضای بین الملی به اقتدار و سلامت کار ایران بود و اینکه دشمنان ایران بیشتر به دنبال بهانه جویی بوده و هستند. همچنین هرگونه اجماع بین المللی علیه ایران ناکام مانده است. از سویی دیگر با اعترافی که غربی ها به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ما داشته اند، حقانیت برنامه هسته ای ما با اقتدار بیشتری اثبات شد.

وی در خصوص اثرات داخلی توافق هسته ای گفت: در داخل آن چیزی که انتظارش را داشتیم اولاً؛ رفع تحریم ها بوده و دوم اینکه؛ به ازای آن، آمریکا و 1+5 به تعهدات خود عمل کنند و موضوعات و بهانه های دیگر را عنوان نکنند. متأسفانه نه به تعهدات تعلیق یا لغو تحریم ها عمل کرده اند و نه از بهانه جویی های جدید منصرف شده اند؛ و این نشان دهنده عدم قابلیتِ اعتماد به غرب، به رهبری آمریکا است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه توانایی های غنی سازی ما در چرخه ای از توقف قرار گرفته و متأسفانه نشاط هسته ای که در بین جوانان، دانشجویان و پژوهشگران ما وجود داشت، تا حدودی دچار رکود شده، خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر، سرعت حرکت ما دچار توقف شد و تقریباً می توانیم بگوییم آنچه که غرب از ما خواست، ایران تا حدود زیادی در تفاهم نامه نهایی به آن تمکین کرد امّا آن چیزی که آنها متعهد شده بودند، به انجام نرسید. از جمله حتّی حاضر نشدند تبادل بانکی را هم به فرجام شایسته ای برسانند. موضوع دیگر، مطرح کردن تهدیدات و موضوعات جدید است که این سبب می شود که سرنوشت برجام تا حدودی در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

سودانی در پاسخ به سؤال خبرنگار نما ، مبنی بر اینکه واکنش مجلس به بدعهدی آمریکایی ها در قبال برجام چه خواهد بود گفت: صحبتی که الان بین نمایندگان وجود دارد و رایزنی هایی هم مطابق آن صورت گرفته این است که مجلس دولت را مکلف بکند اگر طرف غربی بویژه آمریکا ظرف مدت معینی به تعهدات خود مطابق برجام جامه عمل نپوشند، ما برجام را کان لم یکن تلقی کنیم. درواقع اگر ما از این طرف وارد عمل نشویم، این احتمال وجود دارد که زیاده خواهی طرف مقابل روزافزون شود.

نماینده اهواز با بیان اینکه بازگشت پذیری صنعت هسته ای به نقطه قبل از توافق، تا حدودی برای ما زمان بر است، خاطرنشان کرد: امّا خوشبختانه به دلیل تکثیر اندیشه هسته ای در ذهن بسیاری از پژوهشگران و دانش اندوزان ما، به امید خدا این تصور غربی ها که فعالیت های هسته ای ایران به طور کامل تعطیل شده محقق نخواهد شد و با تکیه بر دانش بومی و ایمان قوی نیروهای جهادگر ما که عشق به ملت و میهن در آنان موج می زند، ان شاءالله به این امکان برسیم که هم غنی سازی را سرعت بدهیم و هم برقمان را خودمان تولید کنیم و در صنایع دیگر به راحتی بتوانیم انرژی هسته ای را بیشتر از گذشته به خدمت بگیریم.

۱۳۹۵/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...