نسخه چاپی

خالد بحاح بركناری خود را «كودتا» خواند

نخست وزیر دولت مستعفی یمن و معاون اول رئیس‎جمهور مستعفی این كشور ضمن رد تصمیم عبدربه منصور هادی در خصوص بركناری وی از سمت‎هایش اعلام كرد كه این تصمیم «كودتا علیه مشروعیت» است.

به گزارش نما ، نخست وزیر دولت مستعفی یمن با تصمیم «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن درباره برکناری وی از سمت‌هایش مخالفت کرد و آن را «کودتا» خواند.

بحاح در بیانیه‎ای اعلام کرد که «مسئولیتی را که طی مدت زمان کوتاه بر دوش ما بود و همچنین موانعی که بر سر آن وجود داشت، تحمل کردیم.»

به گزارش پایگاه خبری الغد، وی با اشاره به برکناری وی به دستور منصور هادی و انتخاب «احمد عبید بن دغر» و «علی محسن الاحمر» به جای وی افزود: «اخبار مربوط به این جایگزین‎ها که در رسانه‎ها شاهد آن هستیم دال بر تلاش برای تضعیف دولت یمن و قدرت آن دارد.»

خالد بحاح در ادامه این بیانیه که آن «بیانیه مردم» نامگذاری کرده است، در صفحه فیس بوک خود نوشته که تصمیم عبدربه منصور هادی برای برکناری وی یک نوع «کودتا علیه توافق و مشروعیت» است.

وی گفت: بر اساس طرح شورای همکاری خلیج (فارس) و سند تضمین اجرای مصوبات گفتگوی یمنی‎ها، مرحله انتقالی و روند انتقال سیاسی مبتنی بر «همکاری و توافق» است، اما این تصمیم به معنای نقض توافق است.

«عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور خود خوانده یمن که در ریاض پایتخت عربستان به سر می‌برد، در فرمانی «خالد بحاح» را بر کنار و به جای او «احمد عبید بن دغر» را به سمت نخست‌وزیری منصوب کرد.

منصور هادی در فرمانی دیگر، سر لشگر «علی محسن الاحمر» را به عنوان معاون خود منصوب کرد. محسن الاحمر، پیش از این در سال ۲۰۱۴ و پیش از تسلط انصارالله بر صنعاء، وزیر دفاع دولت «خالد بحاح» بود.

«خالد بحاح» در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۴ منصب نخست‌وزیر یمن را بر عهده گرفت و به هنگام تسلط جنبش انصارالله بر شهر «صنعاء» در ۷ نوامبر ۲۰۱۴ یعنی سه ماه پس از نخست‌وزیری‌اش، استعفا داد.

«عبد ربه منصور هادی» که به ریاض گریخته بود در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۱۵ «خالد بحاح» را به سمت معاون خود و نخست‌وزیر دولت موقت مستقر در ریاض، منصوب کرد.

پیش از این، منابع خبری اماراتی و یمنی از اختلاف میان منصور هادی و بحاح، بسیار نوشته بودند.

بنا به گفته کارشناسان، «خالد بحاح» به امارات سوق دارد و رابطه وی با جریان اخوان‌المسلمین یمن (حزب الاصلاح) بحرانی است و از سوی دیگر منصور هادی به عربستان وابستگی بیشتری دارد و به اخوانی‌های یمن نیز نزدیک است.

۱۳۹۵/۱/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...