نسخه چاپی

محمد سلیمانی در گفتگو با نما:

دولت درب نفت و گاز را به روی جوانان تحصیلكرده باز كند/ تحول در حوزه نفت و گاز می تواند ناجی اقتصاد كشور باشد

عکس خبري -دولت درب نفت و گاز را به روي جوانان تحصيلکرده باز کند/ تحول در حوزه نفت و گاز مي تواند ناجي اقتصاد کشور باشد

نماینده تهران با بیان اینكه اگر صنعت نفت و گاز واقعا متحول بشود و متكی بر اقتصاد مقاومتی بشود، چندصد هزار و شاید چند میلیون ایرانی سر كار می روند، گفت: چون كار، كار عظیم و گسترده ای است. این را هم دولت باید تصمیم بگیرد، این نه قانون می خواهد نه آیین نامه؛ اراده دولت را می خواهد.

محمد سلیمانی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، با بیان اینکه دولت در راستای عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی باید به یکسری اقدامات عملیِ کلان دست بزند گفت: در پی این اقدامات کلان، اقدامات جزئی و کوچکتر در صنعت و معدن و سایر بخش ها شکل می گیرد. یکی از این اقدامات مهم و کلان را به طور مثال عرض می کنم. همه ما می گوییم اقتصاد ما وابسته به نفت است و همه می دانند که فروش نفت حتی اگر با هیچ مانعی هم روبرو نباشد باشد جامعه را به کم کاری واداشته است. همه می دانند فروش نفت خام همیشه با تحریم یا خطر عدم فروش روبرو هست. این را هم همه می دانند که ایران در حوزه گاز و نفت از لحاظ منابع و ذخایر، در دنیا اول است. خب عقل حکم می کند که اولین کاری که صورت می گیرد این باشد که نفت و گاز را به فراورده هایِ با ارزش افزوده تبدیل بکنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت ایران برای اجرای اقتصاد مقاومتی، نیروی انسانی آن است، اظهار داشت: نیروی انسانی ایران در دنیا بی نظیر و معروف است. از نظر خلاقیت، اراده، توانمندی و استعداد. عقل حکم می کند که درب نفت و گاز به روی جوانان ایرانی باز بشود. ما چهار میلیون و نیم دانشجو داریم. بیاییم در سال 95 تصمیم بگیریم که چهل، پنجاه هزار از این جوانان را وارد نفت و گاز بکنیم. این دو حوزه، به همه تخصص ها نیاز دارند؛ مهندس برق، مهندس عمران، مهندس مواد، فیزیکدان، شیمی، معمار، جامعه شناس، روان شناس.درواقع رشته ای وجود ندارد که در نفت کاربرد نداشته باشد. خب این یک اقدام کلان و بزرگی است که دولت می تواند انجام دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید از همان مدلی که در توسعه صنایع موشکی، فضایی و صنایع هسته ای استفاده کردیم و برای ایران افتخار آفرید، برای تحول در حوزه نفت و گاز هم استفاده کنیم و این اقدام بسیار بزرگی است.الان متأسفانه شاهد هستیم که وزیر نفت فقط به دنبال فروش نفت خام است. ایشان سابقه بیش از بیست ساله در نفت و در وزارت دارد ولی همان فکر سی سال گذشته را دارد پیاده سازی می کند و این جواب نمی دهد. اگر دولت می خواهد کاری را انجام دهد باید بستر تحقیق و توسعه را در حوزه صنعت نفت و گاز فراهم کند.

سلیمانی ادامه داد: اگر این کار صورت بپذیرد، نتیجه اش این می شود که ما روی پای خودمان می ایستیم. نتیجه اش این می شود که ما این ذخایر عظیم را تبدیل به فراورده های با ارزش افروده ای کرده ایم که دنیا برایش له له می زند. نتیجه این می شود که صادرات بر مبنای دانش بینان شکل می گیرد و به جای اینکه خام فروشی بکنیم، نتیجه و محصول کار فرزندان این مرز و بوم را صادر می کنیم. درآمدها بالا می رود، تحریم دیگر اثرگذار نیست و خطراتی که عدم فروش نفت و گاز، ایران را تهدید می کرد از بین می رود.

وی با بیان اینکه اگر صنعت نفت و گاز واقعا متحول بشود و متکی بر اقتصاد مقاومتی بشود، چندصد هزار و شاید چند میلیون ایرانی سر کار می روند، گفت: چون کار، کار عظیم و گسترده ای است. این را هم دولت باید تصمیم بگیرد، این نه قانون می خواهد نه آیین نامه؛ اراده دولت را می خواهد. آدم هایی را می خواهد که بگویند ما می توانیم؛ بیایند پای کار و دولت بستر را برایشان فراهم کند. دانشگاه ها از روکود بیرون می آیند. الان سالی یکمیلیون رساله در دانشگاه ها تولید می شود و داخل قفسه ها دارند خاک می خورد. چنانچه از این منظر به اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم، واقعا می تواند منجی اقتصاد ایران بشود.

نماینده تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار نما ، در خصوص وظیفه مجلس در قبال اقتصاد مقاومتی گفت: مجلس فقط باید نظارت کند. بعد نظارتی مجلس الان بسیار ضعیف است. مجلس باید خارج از روابط شخصی و دوستانه ای که با وزرا و معاونین آنها دارد، اقتصاد مقاومتی را مطالبه کند وسوال و جواب ها و تذکرات باید به سمت این بروند که دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی چرا بی جان حرکت می کند و تحرکی ندارد. صرف برگزاری جلسه شاید لازم باشد اما کافی نیست. باید از دولت برنامه خواسته بشود.

وی افزود: اصل کار را دولت باید انجام دهد، ولی مطالبه مجلس هم خیلی می تواند کارگشا و اثرگذار باشد. البته این مشروط به این است که هیئت رئیسه مجلس بخواهد. اگر هیئت رئیسه مجلس این را نخواهد و خود را مطیع دولت بداند یا منفعل باشد، اقدامی صورت نخواهد گرفت.

۱۳۹۵/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...