نسخه چاپی

روح برجام و اقتدار دفاعی ایران

عباس حاجی‌نجاری

انتظار طبيعي از تحقق شعار سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» با بهبود شرايط اقتصادي كشور،‌ خروج از ركود و اصلاح امور معيشتي مردم است، اما ترديدي نمي‌توان داشت كه تحقق عيني اين شعار در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي و دفاعي و امنيتي ايران نيز تأثيري مستقيم دارد و سبب تحول در شاخصه‌هاي مرتبط با حوزه‌هاي مذكور خواهد شد كه بايد در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گيرد كه در اين ميان حوزه دفاعي و امنيتي كشور يكي از حوزه‌هايي است كه به شدت مورد توجه دشمنان انقلاب اسلامي قرار گرفته است.
مصداق بارز اين امر اين است كه امريكايي‌ها بلافاصله بعد از سناريوي هسته‌اي سراغ موضوعاتي نظير توان موشكي و حوزه‌هاي نفوذ منطقه‌اي ايران نظير مهار و كنترل عقبه راهبردي ايران رفته و تلاش دارند با بهره‌گيري از پادوهاي منطقه‌اي خود عملاً سرپنجه‌هاي ايران را مهار كنند. در حوزه هسته‌اي نيز بهانه اصلي آنها جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي بودكه به طور طبيعي به همين عرصه دفاعي و امنيتي ارتباط پيدا مي‌كرد.
واژه «روح برجام» كه اوباما در سخنان هفته گذشته خود در حاشيه نشست امنيتي واشنگتن از آن سخن به ميان آورد، دقيقاً با همين مبنا ارتباط پيدا مي‌كند، چراكه او صريحاً تلاش كرد بين رفع تحريم‌ها، موضوع موشكي ايران و شناسايي اسرائيل ارتباط برقرار كرده و گشايش اقتصادي در موضوع رفع تحريم‌ها را بعد از مهار فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به مهار اين دو عرصه منوط كند.
مقام معظم رهبري در سخنان نوروزي خود آنجا كه به موضوع طرح برجام‌هاي 2، 3، 4 و... اشاره كرده و تفكري كه حل مشكلات مردم را به تحقق آن پيوند مي‌زند را مورد نقد قرار مي‌دهند، در اصل از همين سناريو رمزگشايي مي‌كنند. ايشان در آن سخنان فرمودند:‌ مبناي حقيقي اين تفكر خطرناك اين است كه جمهوري اسلامي ايران به تدريج از مباني قدرت و امنيت خود و از مسائل اساسي كه به حكم اسلام و در چارچوب نظام اسلامي به آن پايبند است، همچون مسئله حمايت از مقاومت و پشتيباني سياسي از ملت‌هاي فلسطين، يمن و بحرين صرف‌نظر و مواضع خود را به خواسته‌هاي امريكا نزديك كند. براساس اين تفكر خاص، جمهوري اسلامي بايد همچون برخي دولت‌هاي عربي با كمال وقاحت دست دوستي به سوي رژيم صهيونيستي دراز كند، در نهايت با دشمن صهيونيستي كنار بيايد. ايشان تأكيد كردند كه اگر براساس خواست و ميل امريكا عمل شود، جمهوري اسلامي ايران بايد از ابزارهاي دفاعي خود نيز صرف‌نظر كند و دائماً در مقابل چراهاي مختلف و زياده‌خواهانه امريكا پاسخگو باشد.
بر اين اساس مي‌‌توان اصلي‌ترين كاركرد شعار سال را بعد از رفع مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم در تحكيم و تقويت اقتدار دفاعي ايران ديد، چراكه در اين عرصه مهم‌ترين نقطه اميدي كه دشمن از حفظ و تشديد تحريم‌ها به آن دل بسته يعني نارضايتي اجتماعي، از بين خواهد رفت و رفع مشكلات مردم به صورت مستقيم در افزايش سرمايه اجتماعي نظام كه همانا عقبه اصلي قدرت دفاعي ايران است، تأثير مستقيم خواهد داشت.
در نقطه مقابل، توان دفاعي و قدرت موشكي ايران يكي از آن عرصه‌هايي است كه نشان مي‌دهد تحقق «اقتصاد مقاومتي» امكانپذير است و تنها شعار نيست، چراكه دستاوردهاي دفاعي و امنيتي ايران تمامي درون‌زا و متكي بر توان و قابليت‌هاي تلاشگران عرصه‌هاي دفاعي در وزارت دفاع و سپاه پاسداران و ارتش جمهوري اسلامي است.
اين توانمندي سبب شده كه در عين دستيابي دانشمندان ايران به آخرين يافته‌هاي علمي در اين عرصه، عملاً اقتدار دفاعي ايران را به گونه‌اي ارتقا دهند كه تصور هرگونه تهديد عليه ايران را از ذهن دشمنان انقلاب اسلامي دور كرده و به همين دليل است كه آنها براي مهار توان موشكي و ممانعت از حمايت ايران از سرپنجه‌هاي مقاومت متوسل به سياسيون شده و با طرح سلسله برجام‌ها مي‌كوشند ناكامي مهار نظاميان را از طريق سياسيون جبران كنند. در اين حالت است كه مي‌توان معناي آنچه را كه در اوج فشارهاي دشمنان براي تعطيلي توان موشكي و تشديد تحريم‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در توئيت مربوط به آقاي هاشمي‌رفسنجاني درج شد به درستي درك كرد، آنگاه كه گفته شد «دنياي فردا، دنياي گفتمان‌هاست نه موشك‌ها» و اين در حالي است كه در نقطه مقابل، امريكايي‌ها به‌رغم درخواست عمل ايران به «روح برجام» كه همانا تسليم‌پذيري است، هنوز به ايران چنگ و دندان نشان مي‌دهند.
اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا در جلسه استماع كميته نيروهاي مسلح سناي امريكا مدعي شد كه ايران با اقدامات بي‌پرواي خود عامل بي‌ثبات كردن منطقه است و آنگاه مي‌افزايد: بايد به دشمنان خود نشان دهيم كه اگر جنگي را آغاز كنند، ما قادر به پيروز شدن طبق شرايط خودمان هستيم. ما اين توانايي را در برابر رژيم ايران داريم!

۱۳۹۵/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...