نسخه چاپی

۱۵درصد داروهای وارداتی "قاچاق" است

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه ۲هزار و ۲۰۰ قلم دارو در سبد مصرفی مردم كشور قرار دارد كه ۱۲۴۰ قلم دارو در داخل تولید می‌شود، گفت: از ۲ هزار و ۲۰۰ قلم دارویی حدود ۱۵ درصد آن به‌شكل قاچاق وارد كشور می‌شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، رسول دیناروند صبح امروز در همایش رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان غذا و داروی منطقه 5 کشور در بوشهر با بیان اینکه 8‌هزار پروانه بهره‌برداری تولید دارو در کشور صادر شده است، اظهار داشت: 2هزار و 200 قلم دارو در سبد مصرفی مردم کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه 700 قلم دارو تولید آن در داخل کشور وجود ندارد افزود: از 2 هزار و 200 قلم دارو در کشور 700 قلم آن تولید داخل ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یک‌هزار و 240 قلم دارو در کشور تولید می‌شود گفت: از 200 قلم دارو که رقابت داخلی و خارجی دارد، سهم تولید و واردات 2 به یک است که در واقع سهم واردات از 200 قلم داروی یاد شده یک و سهم تولید داخلی 2 است.

دیناروند با بیان اینکه سال قبل سهم تولید داخل به 97.8 درصد رسید، افزود: با ارزیابی انجام شده تنها 2.2 درصد داروهای کشور "خارجی" است و این در حالی است که از نظر ریالی در 15 سال گذشته سهم تولید داخلی به 70 درصد رسیده است. کمتر از 3 درصد داروها "وارداتی" است که 30 درصد اعتبارات را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو از راه‌اندازی سامانه تشخیص کالاهای سلامت خبرداد و بیان کرد: امسال سامانه‌ای مبتنی بر وضعیت سلامتی کالاهای حوزه سلامت و دارو ایجاد می‌شود که کمک بزرگی برای ارتقا سلامتی جامعه در استفاده بهینه از کالاها و داروها می‌کند.

وی از کاهش 5 درصدی تجوز آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی خبرداد و تصریح کرد: تجوز آنتی بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی نسبت به 3 سال گذشته 5 درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه مدیریت دارویی در بیمارستان‌ها ضعیف است، بیان کرد: مدیریت مصرف دارو در بیمارستان‌ها بسیار مهم است که اکنون دارو در برخی بیمارستان‌ها رها شده است.

دیناروند کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت در درمان بیماران، کمک به درمان و کنترل تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها را از مزیت‌های مدیریت دارو در بیمارستان‌ها دانست.

وی با تاکید بر توجه به حوزه غذای سالم گفت: سالانه 5 میلیون تن گوجه فرنگی در کشور تولید می‌شود که مصرف 40 درصد آن بالاتر از متعارف است.

رئیس سازمان غذا و دارو از کاهش استفاده شکر در نوشابه خبر داد و بیان کرد: استاندارد استفاده شکر در نوشابه براساس استانداردهای این سازمان کمتر از 9 درصد باید باشد و این در حالی است که استاندارد کارخانه‌های نوشابه‌سازی حداقل 11 درصد است که تلاش می‌شود برای جلوگیری از بیماری‌ها، مصرف شکر در تولید نوشابه به کمتر از 7 درصد برسد.

دیناروند با بیان اینکه سهم مصرف گیاهان دارویی در کشور بالا نیست، بیان کرد: یک‌هزار پروانه تولید دارو با گیاهان صادر شده که 5 درصد سهم تولید دارو را به خود اختصاص داده که تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه قاچاق سهم بخشی از داروهای وارداتی را به خود اختصاص می‌دهد، خاطرنشان کرد: از 2 هزار و 200 قلم دارویی حدود 15 درصد آن به‌شکل قاچاق وارد کشور می‌شود.

معاون وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه آمارهای مصرف لوازم آرایشی در ایران صحت ندارد، بیان کرد: اینکه گفته می‌شود ایران رتبه نخست مصرف لوازم آرایشی را در دنیا دارد، کذب محض است و صحت ندارد.

دیناروند دارو، تجهیزات و غذا از کالاهای بخش سلامت دانست و تصریح کرد:‌ 40 میلیارد دلار بازار مربوط به کالاهای سلامت در بخش غذا و 10 درصد هم مربوط به سایر کالاهای سلامت است.

۱۳۹۵/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...