نسخه چاپی

تحلیل بی بی سی فارسی از روز خودكشی دستجمعی منافقین

کیهان نوشت:

«پاسخ ایران به عملیات فروغ جاویدان باعث از هم گسیختگی و قتل عام نیروهای سازمان مجاهدین خلق شد».

وب سایت بی بی سی فارسی درباره اقدام حماقت آمیز گروهک تروریستی منافقین در مردادماه سال 1367 (موسوم به عملیات فروغ جاویدان) نوشت: شکست این عملیات آخرین عملیات نظامی سازمان بود و هزینه سنگین آن انتقادات زیادی به دنبال داشت. برخی نیروهای اپوزیسیون، مجاهدین را به دلیل قربانی کردن صدها نفر در جنگی که نتیجه آن معلوم بود مورد انتقاد قرار دادند.تصمیم سازمان فاجعه بار بود.

این تحلیل خاطرنشان می کند: هدف عملیات فروغ جاویدان، تسخیر تهران و ساقط کردن حکومت بود. مسعود رجوی شب عملیات پیش بینی کرد که نیروهای سازمان ظرف 48 ساعت به تهران خواهند رسید. عملیات از صبح روز دوشنبه سوم مرداد 1367 آغاز شد و سه روز طول کشید. نیروهای مجاهدین از مرز خسروی وارد خاک ایران شدند و تا شب، اسلام آباد را تسخیر کردند. فردای آن روز حرکت به سمت کرمانشاه آغاز شد، اما ظاهرا به دلیل ترافیک سنگین در جاده کرمانشاه، حرکت سریع مجاهدین کند شد. نهایتا در سی و چهار کیلومتری کرمانشاه و در گردنه «چهار زبر»، نیروهای سازمان در کمین نیروهای ارتش و سپاه پاسداران افتادند.

بی بی سی می افزاید: از نیمه های روز چهارم مرداد ضد حمله ایران که با نام عملیات «مرصاد» صورت گرفت، توازن قوا را در صحنه نبرد عوض کرد. تهاجم هوایی ارتش ایران به مواضع مجاهدین، منجر به از هم گسیختگی و عقب نشینی آنان شد و نهایتا نیروهایی که در حال عقب نشینی بودند قتل عام شدند. تعقیب و کشتار نیروهای بازمانده تا چند روز بعد نیز ادامه داشت. براساس اعلام منابع حکومتی ایران، در جریان عملیات مرصاد بیش از 2500 نفر از مجاهدین کشته شدند. سازمان این تعداد را 1300نفر اعلام کرده است.

۱۳۹۱/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...