نسخه چاپی

چطور از شر حساسیت های بهاری رها شویم

بهار با همه زیبایی‌های دل انگیز خود، مشكلاتی را نیز برای برخی افراد به همراه دارد. عطسه و سرفه‌های مكرر، خارش چشم و آب ریزش‌بینی بخشی از مشكلاتی است كه آلرژی فصلی با خود به همراه دارد و سبب می‌شود آنان از زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت در فصل بهار كمتر بهره‌مند شوند.

به گزارش نما به نقل از قدس انلاین، گفت‌وگوی ما با دكتر كوروش محمدي، فوق تخصص آلرژي و آسم و عضو هيأت علمي دانشگاه درباره همین مشکلات است. با ما همراه باشید.

آلرژي چگونه به وجود مي‌آيد؟ چرا برخي افراد به آلرژي مبتلا هستند؟
آلرژي بر اثر پاسخ بيشتر از حد طبيعي سيستم ايمني بدن نسبت به عوامل بي‌ضرر آلرژي زاي موجود درمحيط پيرامون ما و يا مواد خوراكي و داروها ايجاد مي‌‌شود. اين بيماري صرفاً در افرادي روي مي‌دهد كه به لحاظ ژنتيكي مستعد بوده و به طور مكرر با عوامل آلرژي‌زا تماس داشته باشند.هر چند این روند آلرژيك مي‌تواند از زمان جنيني آغاز گردد.

ژنتیک در آلرژی تأثیر بیشتری دارد یا عوامل محیطی؟
همان‌طور كه گفتم، وجود استعداد ژنتيكي شرط اوليه ابتلا به آلرژي است و عوامل محيطي با تحريك سيستم ايمني بدن زمينه را براي بروز
بيماري هاي آلرژيك فراهم مي کند، به اين لحاظ شرايط محيطي و بخصوص وضعيت آب و هوايي نقش تعيين كننده‌اي در بروز آلرژي دارند.

نشانه‌های آلرژی چیست؟
نشانه‌های آلرژي بسيار متنوع بوده و شامل موارد زیادی مثل سرفه، تنگي نفس و خس خس سينه(بيماري آسم)، خارش گلو و گوش، عطسه‌هاي مكرر، گرفتگي، خارش و آبريزش بيني(آلرژي بيني) می‌شود.
البته خارش و قرمزي چشم(آلرژي چشم)، خشكي، خارش و قرمزي پوست(اگزما و كهير) هم از دیگر نشانه‌های آلرژی فصلی است.

چرا حساسیت در فصل بهار بیش از سایر فصل‌ها دیده می‌شود؟
به طور کلی 20 تا 30 درصد افراد جامعه ممکن است دچار آلرژی شوند. این آلرژی می‌تواند به صورت فصلی و یا دایمی باشد که شیوع نوع فصلی آن بیش از نوع دایمی است. آلرژی‌های فصلی برای بروز به یک عامل محرک نیاز دارند و فصل بهار که فصل گرده‌افشانی و رویش گیاهان گوناگون است، می‌تواند محرک خوبی برای آن باشد. اين گرده‌ها غير قابل رؤيت و معلق در هوا بوده و تا مسافت ٥٠ كيلومتر با وزش باد جابه‌جا می‌شوند.

پس دلیل اصلی آلرژی‌های بهاری، گرده گل‌ها‌ست؟
بله، البته باید به این نکته توجه داشت که کدام گرده‌ها سبب بروز آلرژی می‌شوند. بر خلاف نظر عامه مردم، گل‌هایی مثل رز و سرخ به دلیل اینکه گرده آن‌ها بزرگ است، کمتر در ایجاد آلرژی نقش دارند و در مقابل، گرده‌گل‌های کوچک و گرده درختان سوزنی برگ مثل سرو در ایجاد آلرژی بسیار مؤثرند.

آلرژی را می‌توان کنترل و درمان کرد؟
اصل مهم در درمان يا كنترل آلرژي اجتناب از تماس مكرر و نزديك با عوامل آلرژي‌زاست، اما به دلیل پراكندگي گسترده اين عوامل در داخل خانه، محيط‌هاي شغلي و فضاهاي باز و همين‌طور وجود مواد آلرژي‌زا در غذاها و داروها، اجتناب كامل و مؤثر از آلرژي‌زا‌ها بسيار دشوار است، بنابراین اجتناب در اكثريت موارد به تنهايي براي مقابله با بيماري كافي نبوده و لازم است كه بيمار داروي تجويزي از سوي پزشك را مصرف کند. در کل ریشه‌کنی آلرژی بسیار مشکل است و ساعت 10 صبح و 5 بعد از ظهر اوج آلرژی است. پس باید بیشتر از خود در این ساعت‌ها مراقبت کرد.
آیا تغذیه و آلرژی با هم مرتبط هستند؟
برخلاف تصور عمومي، به‌جز در سال اول زندگي انسان، در بیشتر موارد بروز آلرژي‌ها، غذاها معمولاً نقش بنياديني نداشته و فقط در نقش بدتركننده نشانه‌ها عمل مي‌كنند.
بنابراین توصيه به اجتناب از مصرف بي‌‌رويه غذاهاي دريايي، ادويه‌جات، فلفل، ميوه‌هاي استوايي، فست‌فود، نوشابه‌هاي گازدار، غذاهايی با ماندگاري طولاني و داراي رنگ‌هاي مصنوعي سبب بروز آلرژي در افراد می‌شوند.

برای بهبود آلرژی توصیه می‌کنید چه مواد غذایی مصرف شود؟
نخستین گام برای مقابله با این مشكل و بیماری، بهبود عملكرد سیستم ایمنی است. گنجاندن مقادیر زیادی از آنتی‌اكسیدان‌ها مثل میوه‌ها، انواع سبزی‌ها و چربی امگا 3 به رژیم غذایی تا حد زیادی آن را برطرف می‌کند و توصیه می‌شود، یک رژیم غذایی مقوی و سالم را دنبال کنید. افزایش مصرف موادغذایی ضد التهابی مثل روغن ماهی و میوه و سبزی از نشانه‌های التهابی آلرژی فصلی به میزان قابل توجهی می‌کاهد. برای كاهش التهاب در بدن از مواد دارای كاروتنوئید مانند اسفناج و سیب زمینی شیرین بیشتر مصرف كنید. حتماً اسیدهای چرب امگا 3 را در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید و مصرف گوشت قرمز را كاهش دهید. ضمن اینکه از مواد هضم كننده طبیعی استفاده
كنید.
مبتلایان به آلرژی اغلب در هضم غذا دچار مشكل می‌شوند. با مصرف هضم كننده‌های طبیعی مانند مواد غذایی پروبیوتیك می‌توانید تا حد زیادی به این مشكل غلبه كنید و در نهایت حتماً روزانه 30 دقیقه ورزش كنید.

چطور از شر آلرژی‌های بهاری رهایی پیدا کنیم؟
براي رهايي از آلرژي‌هاي بهاره بايد از حضور غير الزامي در فضاهاي باز و بخصوص باغ‌ها و مزارع و همين‌طور از باز گذاشتن در و پنجره‌ها خودداري نموده و از درزگير براي پنجره استفاده
نمود.
در صورت برطرف نشدن و يا بدتر شدن نشانه‌ها بايد به پزشك مراجعه کرده و درمان‌هاي لازم را انجام داد. تأکید می‌کنم، نباید آلرژي را كم اهميت تلقي کرد؛ زیرا مزمن شدن اين بيماري مي‌تواند سبب عوارض غيرقابل بازگشتي در بدن شود.

۱۳۹۵/۱/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...