نسخه چاپی

صادقی شاهدانی در گفت و گو با نما:

نقص فناوری تجهیزات صنعتی ، عامل موثر بر كاهش بهره‌وری

عکس خبري -نقص فناوري فناوري تجهيزات صنعتي ، عامل موثر بر كاهش بهره‌وري

یك كارشناس اقتصادی گفت: وقتی بخش های مختلف اقتصادی را مقایسه می كنیم به این نتیجه می رسیم كه فناوری های تجهیزات مصرف كننده انرژی مان فناوری های قابل قبولی نیست كه باعث كاهش بهره وری می شود.

مهدی صادقی شاهدانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با سایت خبری نما با بیان اینکه چند عامل درباره نحوه استفاده از انرژی مورد توجه است، بیان داشت: یک عامل فناوری است که در تجهیزات مصرف کننده انرژی وجود دارد و این فناوری ها در مصرف انرژی بسیار تاثیرگذار است. وقتی بخش های مختلف اقتصادی را مقایسه می کنیم به این نتیجه می رسیم که فناوری های تجهیزات مصرف کننده انرژی مان فناوری های قابل قبولی نیست.
صادقی انرژی را یک کالای مصرفی عنوان کرد و گفت: این کالای مصرفی در جمهوری اسلامی نقش بسزایی در رابطه با توسعه اقتصادی می تواند ایفا کند.
وی انرژی و بهره وری را مرتبط با دو حوزه دانست و اظهار داشت: نخست حوزه بخش های تولیدی و دیگری هم در حوزه خانوار که از انرژی به عنوان یک کالای مصرفی استفاده می کنند. در حوزه تولیدی، انرژی عمدتاً برای تامین نیروی محرکه، سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد.
صادقی با ذکر یک مثال خاطرنشان کرد: در صنعت فولاد و وسایل حمل و نقل انرژی وقتی مورد استفاده قرار می گیرد، در کنارش فناوری هایی وجود دارند که به روز نیستند و این باعث هدر رفت انرژی می شود.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم بهره وری انرژی افزایش پیدا کند، این فناوری های تجهیزات و دستگاه های مختلف بهبود پیدا کند. در واقع این فناوری ها باید نو شوند یا فناوری های جدید جایگزین آن شوند.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: سرمایه گذاری مناسبی جهت جایگزینی فناوری های جدید نداریم. این مسئله نیازمند منابع مالی قابل توجهی است. اگر بتوانیم فناوری های جدید را مورد استفاده قرار دهیم، در بهبود بهره وری انرژی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: زمانی که می خواهیم بهبود بهره وری را از طریق بهبود فناوری انجام دهیم، باید انگیزه اقتصادی نیز وجود داشته باشد. قیمت های پایین انرژِی باعث می شود انگیزه لازم برای بهبود بهره وری و کارایی انرژی در بخش های تولیدی وجود نداشته باشد. بنابراین اگر قیمت ها به گونه ای باشد که انگیزه کافی را فراهم کند، در آن صورت تولید کنندگان به راحتی می توانند حرکت کنند.
صادقی به حوزه مصرف اشاره کرد و افزود: در خانوارها انرژی سهم قابل توجهی و از آن در حیطه های گرمایشی و سرمایش و نیروی محرکه و همچنین روشنایی استفاده می کنیم. وقتی انرژی را در این حوزه نیز مورد بررسی قرار می دهیم، متوجه می شویم دستگاه ها و فناوری های این بخش نیز تعیین کننده هستند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی دستگاه های مصرفی در بخش خانوار حد قابل قبولی از کارایی را ندارند مانند یخچال ها و یا ماشین لباس شویی ها. در شرایط موجود کشور یک سونامی بسیار خطرناکی در بخش خانوار در حوزه انرژی دارد می افتد و آن استفاه از کولرگازی هایی با مصرف انرژی بالا است.

۱۳۹۵/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...