نسخه چاپی

حجّت الله عبدالملكی در گفتگو با نما:

دولت چاره ای جز تغییر جهت به اقتصاد مقاومتی ندارد/ هنوز عزم لازم در مسئولین دیده نمی شود

عکس خبري -دولت چاره اي جز تغيير جهت به اقتصاد مقاومتي ندارد/ هنوز عزم لازم در مسئولين ديده نمي شود

كارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به اظهارت مسئولین در روزهای ابتدایی سال، به نظر می آید آن عزمی كه باید در دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد همچنان وجود ندارد، مگر اینكه در ماه های آینده شاهد تغییر جهت دولت باشیم. البته دولت در نهایت مجبور به این تغییر جهت نیز می شود، چون اقتصاد ما غیر از اقتصاد مقاومتی هیچ راه حل دیگری ندارد و وابستگی به غرب، قطعاً وضعیت اقتصادی ما را بدتر خواهد كرد.

حجّت الله عبدالملکی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، با بیان اینکه یکی از اشکالاتی که در خصوص اقتصاد مقاومتی وجود دارد این است که شاخص های آن به طور کامل تولید و ارائه نشده گفت: امّا به طور کلی می توان شخاص هایی را مطرح کرد که به لحاظ این شاخص ها ما باید رشد کنیم و اگر رشد نکیم، می توانیم بگوییم که اقتصاد مقاومتی محقق نشده است.

وی یکی از شاخص های تحقق اقتصاد مقاومتی را، نسبتِ واردات به صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: این شاخص باید تا میزان زیادی کاهش پیدا کند و همراه با آن، مقدار کمیِ صادرات هم افزایش پیدا کند. یعنی اگر مقدار صادرات کاهش پیدا کند و واردات هم کاهش پیدا کند اما مجموعاً نسبتِ واردات به صادرات هم کاهش پیدا کند، اینجا باز نمی گوییم که در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت شده است. باید اولاً صادرات افزایش پیدا بکند و ثانیاً نسبت واردات به صادرات کاهش پیدا بکند. این دو همراه با هم، یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: میزان وابستگی بودجه دولت به نفت یکی دیگر از شاخص های اقتصاد مقاومتی است. مصابق بودجه 95 ما باید 3/2 دهم میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم تا بودجه تأمین بشود. در لایحه بودجه 96 قطعاً باید مقدار فروشی که اتفاق می افتد باید کم تر باشد وگرنه اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود. همچنین ما شاخصی داریم به نام شدت انرژی که این باید کاهش پیدا کند. یعنی به ازای هر واحد تولید که صورت می پذیرد چقدر انرژی مصرف می شود. این شاخص باید تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. شاخص دیگر بحث بازدهی نیروگاهی های تولید برق است که اکنون حول و حوش 37 یا 8 درصد است که باید دست کم به 42 یا 3 افزایش پیدا کند.

عبدالملکی، نسبت تسهیلات بانکی که وارد بخش تولید می شود را یکی از شاخص های اقتصاد مقاومتی نامید و گفت: شبکه بانکی ما در سال نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می کند که در حال حاضر بخش اندکی از آن وارد بخش تولید می شود و بخش عمده آن وارد سفته بازی، دلالی و اقتصاد زیرزمینی و حتی قاچاق می شود. باید نسبت تسهیلاتی که به تولید کننده واقعی داده می شود افزایش یابد. تولیدکننده واقعی را به این جهت می گوییم که حتی گاهی واردکننده هم به اسم تولیدکننده وام می گیرد امّا وامش را صرف تولید نمی کند بلکه صرف واردات می کند. بنابراین، میزان تسهیلات بانکی که صرف تولید و سرمایه گذاری در تولید می شود باید افزایش پیدا کند. اگر مجموع این شاخص ها، وضعیتی بهبودی را نشان بدهند می توان گفت که اقتصاد مقاومتی در حال تحقق است.



وی در ارزیابی عملکرد دولت نسبت به سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: دولت در دو سال و یکماه اخیر کارهایی را انجام داده است امّا برآیند این کارها آنقدر مثبت نیست که بتوان ارزشگذاری مثبتی را روی آن ها انجام داد. به طور کلّی عملکرد دولت از نظر بنده، عملکرد مناسبی نبوده و دولت می توانست بهتر عمل کند. دولت در سال جدید اعلام کرده که می خواهد اقتصاد مقاومتی را جدی تر پیگیری کند که امیدواریم این اتفاق بیفتد. آنچه در روزهای اول سال شاهدش هستیم، متأسفانه نشان دهنده عزم دولت برای این قضیه نیست.نوع اظهاراتی که مسئولین کشور دارند مطرح می کنند نشان دهنده این است که همچنان امید به خارج از کشور برای پیشرفت اقتصادی کشور وجود دارد و این دقیقاً 180 درجه برعکس ایده اقتصاد مقاومتی است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در نظریه اقتصاد مقاومتی فرض بر این است که دشمن خصومت هایش را ادامه می دهد و ما با استفاده از ظرفیت های داخلی و بدون چشمداشت به دشمنان اقدام به پیشرفت اقتصادی کشور می کنیم، خاطرنشان کرد: ما همچنان می بینیم که دوستان دولت اصرار بر منابع خارجی دارند. همچنان دارد اصرار می شود که به سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم. بعضی از مسئولین اثرات برجام را بیشتر از آن چیزی که بوده مطرح می کنند. برخی مسئولین امروز عنوان کرده اند که اگر برجام نبود نمی توانستیم نفت بیشتر بفروشیم. برخی از مسئولین همچنان بر فروش بیشتر نفت خام به عوان یک راهبرد اقتصادی تأکید می کنند و مسئله تولید همچنان در نگاه مسئولین و در برنامه هایشان مغفول مانده است.

عبدالملکی افزود: در مجموع با توجه به اظهارت مسئولین در روزهای ابتدایی سال، به نظر می آید آن عزمی که باید در دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد همچنان وجود ندارد، مگر اینکه در ماه های آینده شاهد تغییر جهت دولت باشیم. البته دولت در نهایت مجبور به این تغییر جهت نیز می شود، چون اقتصاد ما غیر از اقتصاد مقاومتی هیچ راه حل دیگری ندارد و وابستگی به غرب، قطعاً وضعیت اقتصادی ما را بدتر خواهد کرد. امّا چه خوب است که دوستان دولت زودتر به این نتیجه برسند، چون جلوی ضرر را هر زمان که بگیریم به سود ما است. اگر امروز دوستان دولت نوع نگاهشان را به اقتصاد عوض کنند خیلی بهتر است تا اینکه بخواهند فردا عوض کنند. امیدواریم هرچه زودتر نوع نگاه دوستان دولت تغییر بکند.

۱۳۹۵/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...