نسخه چاپی

امكان صرفه‌جویی ۱۵ درصد مصرف انرژی

مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفت: عامل افزایش بارهای سرمایشی كشور روند افزایشی استفاده از تجهیزات سرمایشی‌و رفتار مصرفی نادرست در بخش عمومی از جمله ادارات دولتی است.

به گزارش نما به نقل از فارس، احمدرضا توکلی با بیان اینکه با اجرای راهکارهای چند هزینه و بدون هزینه در سامانه‌های سرمایشی می‌توان بیش از 15 درصد در مصرف انرژی بخش ساختمان‌ها صرفه‌جویی کرد گفت: روند تغییرات مصرف انرژی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، تامین حامل‌های مختلف انرژی از جمله عامل الکتریکی با بحران روبرو است.

وی با تاکید بر اینکه عامل افزایش بارهای سرمایشی کشور و افزایش استفاده از تجهیزات سرمایشی و رفتار مصرفی نادرست در بخش عمومی از جمله ادارات دولتی است، ادامه داد: طبق آمارهای سال 1394 فروش برق وزارت نیرو بالغ بر 231 هزار میلیون کیلووات ساعت بوده که نسبت به سال قبل آن رشدی معادل 5.6 درصد داشته است.

توکلی اضافه کرد: پیک بار همزمان شبکه سراسری در همان سال به میزان 50 هزار و 177 مگاوات گزارش شده است که نسبت به سال 1393 حدود 3 درصد افزایش داشته که سهم مصرف بخش ساختمان‌های کشور به بیش از 50 درصد رسیده است.

مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران با بیان اینکه طی 6 سال گذشته نرخ رشد افزایشی پیک بار همزمان شبکه سراسری به طور متوسط بیش از 5 درصد بوده که این رقم معادل 2 هزار و 260 مگاوات افزایش در هر سال است، افزود: عمده دلایل افزایش پیک بار شبکه سراسری کشور را می‌توان روند صعودی استفاده از تجهیزات سرمایشی در شروع استفاده از تجهیزات سرمایشی برشمرد. به طوری که داده‌های آماری محدوده بارهای سرمایشی را 17 تا 18 هزار مگاوات نشان می‌دهد.

توکلی تصریح کرد: از سوی دیگر وقوع پیک بار شبکه از شب به روز از سال 1389 نشان می‌دهد، عامل افزایش بارهای سرمایشی کشور روند استفاده از تجهیزات سرمایشی و رفتار مصرفی نادرست در بخش عمومی از جمله ادارات دولتی بوده است.

وی در مورد راهکارهای کاهش مصرف انرژی در فصل گرم گفت: با اجرای یکسری راه‌های کم هزینه و بی‌هزینه در سامانه‌های سرمایشی چون خرید کولرهای گازی اسپلیت دارای اینورپر، توجه به ظرفیت کولر متناسب تحت سرمایش استفاده از کولر راندمان بالا که دارای برچسب انرژی A و بالاتر است. اجرای به موقع اقدام‌های سرویس و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه که باعث افزایش طول عمر آنها تا 1.5 برابر می‌شود، استفاده از پنجره مناسب با قاب UPVC با شیشه دو جداره می‌توان به بیش از 10 درصد در مصرف انرژی بخش خانگی صرفه‌جویی ایجاد کرد.

۱۳۹۵/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...