نسخه چاپی

موافقت رهبر انقلاب با كاهش سهم صندوق توسعه‌ملی از فروش نفت به ۲۰ درصد

سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه ۹۵ از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی برای كاهش سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی بودجه 95 اختصاص دارد، گفت: دولت یازدهم برای اولین بار در طول فعالیتش لایحه بودجه امسال را با تأخیر به مجلس ارائه داده است.

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های 93 و 94 دولت لایحه بودجه را در زمان مشخص به مجلس ارائه داده است، افزود: با توجه به ارائه به موقع بودجه در سال‌های گذشته از سوی دولت به مجلس، قانون آن تا پایان سال به تصویب مجلس می‌رسید، اما به دلیل تأخیر ارائه بودجه در سال 94، کمیسیون تلفیق تلاش کرد گزارش نهایی این کمیسیون را تا پایان سال گذشته آماده کند و بعد از انتخابات 7 اسفند با کارهای انجام شده گزارش را آماده کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 تصریح کرد: کمیسیون تلفیق بودجه 95 کلیه پیشنهادات دولت در زمینه مباحث نفت را تصویب کرده است.

پورابراهیمی اضافه کرد: پیشنهادات دولت در رابطه با قیمت نفت به تصویب رسید و پیش‌بینی هر بشکه نفت 40 دلار و نیز میزان فروش 2 میلیون و 250 هزار بشکه‌ای در روز مطرح شد؛ همچنین دولت قیمت معادل ارزی برای هر دلار را 2 هزار و 997 تومان پیشنهاد داد که تقریبا همه پیشنهادات دولت در کمیسیون تلفیق بودجه 95 تصویب شده است.

وی با بیان اینکه سقف منابع دولت 25 هزارمیلیارد تومان افزایش یافته است، اظهار داشت: سقف منابع دولت از 267 هزار میلیارد تومان به 292 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 ادامه داد: سقف منابع دولت 25 هزارمیلیارد تومان افزایش یافت و از 267 هزار میلیارد تومان به 292 هزار میلیارد تومان ارتقا یافت. موضوع منابع در چند بخش اصلی مورد توجه قرار گرفت و اصلاح ارقامی که دولت در لایحه بودجه به آن توجه نکرده بود، لحاظ شد و عمدتا در بخش 12 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق بهادار و موضوعات مرتبط با 5 هزار میلیارد تومان که با بنیه دفاعی کشور بود، طبق مصوبه تلفیق مجلس به جز منابع در حوزه دفاعی اختصاص پیدا کرد.

پورابراهیمی با تأکید بر اینکه شاکله تصمیم درباره بودجه همان چارچوب ارائه شده از سوی دولت بود، افزود: موضوع هدفمندی یارانه‌ها از جمله موضوعاتی بود که تغییراتی در آن توسط کمیسیون ایجاد شد؛ دولت در پیشنهاد خود هیچ اشاره‌ای درباره بخش مصارف و منابع نکرده بود و در کمیسیون تلفیق به دلیل اهمیت اشتغال و تولید و استناد به قانون هدفمندی می‌بایست، یارانه‌ها براساس میزان درآمد خانوارها تعلق بگیرد که در دولت‌های دهم و یازدهم تا امروز به این مسئله پرداخته نشده است؛ براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد 70 درصد جمعیت کشور مانند گذشته یارانه بگیرند و 30 درصد افرادی پردرآمدی جامعه از دریافت یارانه حذف شوند تا درسال 95 به رفع معضل رکود در کشور کمک بسزایی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: درباره بودجه امسال نکات مهمی در کمیسیون تلفیق مطرح شد که یکی از آن‌ها، تقویت بنیه دفاعی کشور بود که سعی کردیم به جز اعمال اعداد و ارقام، موارد دیگری را نیز مبنای عمل قرار دهیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 95 تأکید کرد: در این کمیسیون پیشنهاد شد که سقف منابع درآمدی بودجه افزایش یابد که مبلغ 5 هزار میلیارد تومان در سال‌جاری با تصویب کمیسیون تلفیق به تقویت بنیه دفاعی اختصاص یافت که این میزان اعتبار می‌بایست در حوزه موشکی، دریایی، ارتش، هوانیروز و امنیت داخلی نیروی انتظامی و محور تصمیم‌گیری ستاد کل نیروهای مسلح صرف شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه درباره سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت در این کمیسیون اختلاف‌نظرهایی وجود داشت، گفت: پس از جمع‌بندی‌های صورت گرفته، مقرر شد که فقط 30 درصد از سهم صندوق توسعه ملی به فروش نفت اختصاص پیدا کند که برخی اعضای کمیسیون عنوان کردند که هماهنگی‌هایی برای امسال انجام شده که این رقم به 20 درصد کاهش یابد.

وی در پایان اظهار داشت: در دیدار اخیر مسئولان و سران قوا با رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت مواردی مطرح و مجوز کاهش سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت به 20 درصد از سوی ایشان اخذ شد.

۱۳۹۵/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...