نسخه چاپی

آتش بس در یمن وارد مرحله اجرایی شده

منابع خبری صبح امروز از آغاز برقراری آتش‌بس بین ارتش سعودی و جنبش انصار الله در یمن خبر دادند.

به گزارش نما، دانشجو به نقل از شبکه تلویزیونی "بی.بی.سی"، آتش بس در یمن وارد مرحله اجرایی شد؛ به این امید که به نبرد بیش از یکساله در این کشور پایان دهد و مذاکرات برای حل و فصل مسالمت آمیز این بحران آغاز شود.



براساس گزارش‌ها، تاکنون بیش از 6 هزار شهروند یمنی از زمان آغاز حمله عربستان و هم پیمانانش به یمن در اواخر ماه مارس سال گذشته کشته شده‌اند.



سازمان ملل پیشتر اعلام کرد که برای برقراری آتش بس به عنوان مقدمه‌ای برای برگزاری مذاکرات صلح تلاش کرده است. این مذاکرات قرار است ماه جاری میلادی بین دولت خودخوانده عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و جنبش انصار الله آغاز شود.



جیمی مک گولدریک پیش از آغاز برقراری آتش بس از طرف‌های درگیر خواست تا به توافقنامه توقف جنگ پایبند باشند.



وی همچنین خواهان محافظت از غیرنظامیان شد. مک گولدریک در بیانیه خود گفت: صرف نظر از نتایج مذاکرات صلح، سازمان ملل و شرکای ذی‌ربط در امور انسانی عزم خود را جزم کرده‌اند که نیازهای انسانی اهالی یمن برآورده کنند.

مذاکرات صلح یمن قرار است 18 آوریل در کویت برگزار شود که مک گولدریک با خوش‌بینی آن را فرصتی برای توقف اقدامات جنگی دانست.



وی تصریح کرد: اینگونه توافقنامه‌ای - در صورت محترم شمرده شدن - می‌تواند فضای استراحت و دور شدن از خشونت رو به افزایش بیش از یکساله را برای مردان و زنان و کودکان تأمین کند.



سازمان ملل دو دوره مذاکره در گذشته بین طرف‌های بحران یمن در شهرهای ژنو و بال سوئیس در ماههای گذشته برگزار کرد اما این مذاکرات در دستیابی به راه حل شکست خورد.

۱۳۹۵/۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...