نسخه چاپی

اژه‌ای: بیان اسامی مخفف متهمان حالت مسخره پیدا كرد

عکس خبري -اژه‌اي: بيان اسامي مخفف متهمان حالت مسخره پيدا کرد

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به مختصر كردن نام متهمان در جلسات علنی دادگاه فساد گفت: این موضوع به حالت استهزا درآمده، اما هیچ بازدارندگی‌ای هم نداریم.


به گزارش نما به نقل از خبرگزاري دانشجو، جمعي از اعضاي شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران هفته گذشته با حجت الاسلام محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائيه دیداری چهره به چهره داشتند.

در این دیدار دانشجویان به بیان مطالبات و دغدغه های خود در مورد پرونده های مختلف قضائی پرداختند که اژه ای نیز به این سوالات پاسخ داد.

در ابتدای این دیدار مطالبات دانشجويان بر اساس محورهای زیر مطرح شد:

1- عدم حضور مسئولان قوه قضائیه در جلسات دانشجویی و عدم تعامل این دستگاه با مجامع علمي و دانشگاهي

2-چرایی برخورد قاطع و تند قوه قضائيه با جوانان انقلابی

3- عدم جدیت دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده خواصی همچون رحیمی و مرتضوی

4- علت عفو ناگهانی ملک زاده و سمت جدید

5- مشخص نبودن مجرم بودن یا نبودن مهدی هاشمی و اجرا نشدن حکم فائزه هاشمی

6- چرایی عدم رسیدگی به پرونده کوی دانشگاه

7- نقدناپذیری قوه قضائیه

8- عدم برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی برای حل مشکل گرانی

9- اطاله در دادرسي

10- عدم اقدام مناسب قوه قضائيه در پيشگيري از جرايم

11- مخرب بودن فضاي زندان‌ها

12-چرایی عدم اجرای حكم قاطع برای گردانندگان سايت‌هاي مستهجن همچون سعيد ملك‌پور

در مبارزه با ظلم جبهه خودی نیز هزینه می‌دهد

حجت الاسلام محسني اژه‌اي در ادامه این جلسه در پاسخ به مطالبات دانشجويان ضمن ابراز خوشحالي از برگزاري چنين جلسه‌اي گفت: بايد بدانيم كه مقابله با ظلم و تحقق عدالت يكي از وظايف و مسئوليت‌هاي مهم و اساسي تك‌تك افراد است.

وي با بيان اينكه اين عملكرد هزينه دارد، افزود: نمي‌شود با ظلم مقابله كرد و هزينه نداد؛ اين در حالي است كه بخشي از هزينه‌هاي آن، خون دل خوردن جبهه خودي است.

سخنگوي دستگاه قضايي ادامه داد: علاوه بر مايوس نشدن در این مسیر، بخصوص از جهت مشكلاتي كه از ناحيه جبهه خودي پيش مي‌آيد، اين جبهه نبايد دچار انحراف شود؛ به اين ترتيب راه‌ها و اولويت‌ها را نبايد اشتباه گرفت، در حال حاضر احساس مي‌كنم با كسي صحبت مي‌كنم كه از خود صاف‌تر، پاك‌تر و دلسوزتر است و انگيزه قوي دارد.

باید فرق بین نقد و تخریب را بدانیم

حجت الاسلام محسني اژه‌اي در پاسخ به مطالبه دانشجويان در مورد توبيخ، بازخواست و صدور حكم براي تعدادي از دانشجويان منتقد، با بيان اينكه مرز بين تخريب و نقد بسيار ظريف است، گفت: بايد بدانيم كجا تخريب و كجا نقد كنيم؛ آيا يك مطلب مي تواند علاوه بر نقد، تخريب هم باشد؟ آيا مي‌توان آن‌ها را از هم جدا كرد؟

وي افزود: مسئله ديگري كه بايد در نظر گرفت اين است كه آيا مصلحتي وجود دارد يا خير، اگر مصلحتي هست معيار آن چيست و مرجع تعيين مصلحت كيست؟ اين در حالي است كه در يك خانواده يك فرد به عنوان مرجع تصميم‌گيرنده، نحوه برخورد با عضو خاطي را مشخص مي‌كند.

برخی از اختلافات درون نظام ناشی از زیاده‌خواهی است

سخنگوي دستگاه قضايي با بيان اينكه بدون ترديد يكسري از مصحلت‌ها كلي است و بايد زمان، مكان و بسياري شرايط ديگر را در نظر گرفت، بيان داشت: بايد ديد كه همه اختلافات درون خانوادگي ما بر اساس خودخواهي و زياده‌خواهي است يا خير، بدون ترديد بخشي از آن چنين است، نه همه آن.

حجت الاسلام محسني اژه اي ادامه داد: همه اين شرايط نحوه تصميم‌گيري و مصلحت انديشي را مشخص مي كند و همه قوا با توجه به شرايط تصميم‌گيري مي‌كنند.

وي ادامه داد: آنجايي كه امر دوران پيدا مي‌كند بايد بين بد و بدتر، اهم و مهم شود، اما بايد دانست كه شاخص اهم بودن چيست.

سخنگوي دستگاه قضايي اظهار داشت: اگر بخواهيم عدالت را اجرا كنيم، بايد قانون را به مرحله اجرا برسانيم و غير از اين راهي نيست؛ زيرا از طريق متعارف نمي‌توان مسئله‌اي را اثبات و مجازات را انجام داد.

در حال حاضر به قاچاقچیان اصلی مواد مخدر رسیده‌ایم

وي با اشاره به يكي از مشكلات جدي ايران كه مواد مخدر صنعتي است، گفت: ما همه توان خود را برای حل این مشکل مصرف می کنیم ،شخصا وقت بسیاری برای حل آن می گذارم و می بینید که تعداد معتادان کمتر شده اند ؛زیرا ما به قاچاقچیان اصلی رسیده ایم.

سخنگوي قوه قضائيه در ادامه با ارائه ارائه آماري از تعداد اعدامی های مواد مخدر در سال گذشته گفت: به دلیل رسانه ای نشدن این آمار قابلیت بازدارندگی ندارد.

اعلام اسامی مخفف متهمان فساد بانکی به حالت استهزا درآمده است

حجت الاسلام محسني اژه‌اي با اشاره به پرونده مفاسد اقتصادي بيان داشت: در راستاي رسيدگي به پرونده فساد بانكي، يك دوره ديگر از سخنان مقام معظم رهبري در مورد فساد بانكي از سال 70 تا 90 را از دفتر ايشان گرفته و مطالعه كردم.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به مختصر کردن نام متهمان در جلسات علنی دادگاه فساد گفت: اين موضوع به حالت استهزا درآمده، اما هيچ بازدارندگي‌اي هم نداريم.

حجت الاسلام محسني اژه اي در ادامه و با اشاره به علت طرح نام رحیمی بدون اثبات جرم وی گفت: آقا فرمودند آبروي افراد را حفظ كنيد و اسامي كساني را كه جرم‌شان اثبات نشده، مطرح نكنيد.

وی افزود: من از وي اسم نبردم ،یکی از خبرنگاران كه در همه نشست‌‌ها حضور دارد، اسم اين فرد را مطرح كرد.

سخنگوي دستگاه قضايي گفت: من نيز به وی گفتم فردي كه شما مطرح مي‌كنيد بر اساس اظهارات و مستندات ،اتهام متوجه اوست.

همه مدیران نسل بعد از انقلاب بد نیستند

حجت الاسلام محسني اژه‌اي با اشاره به علت عدم حضور و تعامل قوه قضائیه با دانشگاه ها و دانشجویان ادامه داد: تعدادي از مديران كشور نسل بعد از انقلابند كه همه آنها نيز آدم‌هاي بدي نيستند، اما علت برطرف نكردن توقع شما جهت حضور در دانشگاه را بايد بررسي كنيم؛ البته با توجه به اينكه خود آنان نيز در سن شما، همين انتظارات را از مسئولان داشتند.

بعضی قضات خوش نام به اجرای طرح پیشگیری از جرایم انتقاد جدی داشتند

وي در پاسخ به مطالبه دانشجويان در مورد وظيفه پيشگيري از جرايم قوه قضائيه بيان داشت: مسئله پيشگيري مهم است؛ در اصل 156 قانون اساسي هم وظایفی در این زمینه برای قوه تعریف شده است، یکی از اقدامات آيت‌الله آملي لاريجاني در زمان انتصاب، برگزاري چندین جلسه با بعضي قضات خوش‌نام بود؛ زیرا وی نیز وظایف قوه در پیشگیری از جرایم را بیش از اقدامات انجام شده می دانست، اما برخی قضات زير بار نرفتند و گفتند اين اقدامات وظیفه قوه قضائیه نيست.

سخنگوي دستگاه قضايي با بیان اینکه منظور از پيشگيري، حل تمام مشكلات نيست، ادامه داد: اما يك سوال اینجا مطرح مي‌شود و آن اين است که يك جرم هنگام وقوع علل و عوامل متعددي دارد؛ از دلايل وقوع جرم در همه دنيا اختلاف طبقاتي، جهل، فقر، ‌بيكاري، طلاق و بالا رفتن سن ازدواج است و قوه توان حل تمام این مشکلات را ندارد.

از موضع خود كوتاه نياييد حتی اگر برایتان هزینه داشته باشد

حجت الاسلام محسني اژه‌اي ادامه داد: بسياري از نقدهاي شما را مي‌پذيرم و اين مطالبات حتماً موثر خواهد بود؛ در واقع در بسياري از مسائل با شما هم عقيده هستم و بيشتر از شما از عدم تحقق بعضي مسائل رنج مي‌برم.

وي افزود: شما از بيرون به مسائل نگاه مي‌كنيد و شاهد اتفاقات هستيد، اما من نمي‌توانم پاسخگوي كاري كه نمي‌توانم انجام دهم باشم، اما بدانيد اگر علل بسياري از مسائل باز شود شما هم با من هم عقيده خواهيد بود.

سخنگوي دستگاه قضايي در ادامه در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه ما مصلحت‌انديشي را قبول داريم، اما فقط مامور به آرمان‌گرايي هستيم؛ ما هم بسيار دوست داريم كه به دادگاه نرويم، بيان داشت: من معتقد نيستم هر قاضي‌اي می تواند مصلحت‌انديشي كند؛ من مي‌گويم وقتی يك خلاء وجود دارد بعضي مصلحت‌ها هست كه بايد در نظر گرفته شود؛ شايد لازم باشد در قانون موردی پيش‌بيني شود.

حجت الاسلام محسني اژه اي خاطرنشان كرد: شما هم با صحبت‌هاي ما دست از عمل بر اساس تشخيص و مصلحت خود برنداريد و از موضع خود كوتاه نياييد؛ حتي اگر براي‌تان هزينه داشته باشد.

۱۳۹۱/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...