نسخه چاپی

ایزدی در گفتگو با نما:

پیشرفت ایران در حوزه دفاعی از نان شب هم واجب تر است/ برجام دو همان پروژه لغو برنامه‌های موشكی ایران است

عکس خبري -پيشرفت ايران در حوزه دفاعي از نان شب هم واجب تر است/ برجام دو همان پروژه لغو برنامه‌هاي موشکي ايران است

فواد ایزدی با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریكایی مبنی بر لغو برنامه‌های موشكی ایران گفت: این اظهارات نشان‌دهنده پروژه برجام دو است درواقع با توجه به اینكه برجام یك برای طرف مقابل مفید بوده است، علاقه دارند برجام 2و3و4 را در حوزه موشكی، تسلیحاتی ونفوذ منطقه‌ای اجرا كنند.

فواد ایزدی کارشناس امور بین الملل در گفت‌وگو با سایت خبری نما با توجه به اظهارات جان کری ومعاونش مبنی بر لغو برنامه‌های موشکی ایران گفت:برجام یک به دلیل اینکه توانمندی‌های هسته ای ایران را کند یا متوقف کرد و امتیاز آنچنانی به ایران نداد و آن امتیازاتی هم داده فقط روی کاغذ است و در عمل دیده نشده است برای آمریکایی‌ها مفید بوده و آن‌ها را علاقه مند به اجرای برجام 2و3و4در حوزه های دیگر کرده است.
این کارشناس حوزه آمریکا ادامه داد: متاسفانه در داخل کشور نیز برخی بدون توجه به اینکه برجام یک تبعات منفی داشته و در حال تبدیل شدن به یک خسارت محض است به‌طور مشابه می‌خواهند مسیر برجام 2و3و4 را نیز تکرار کنند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه ادبیات برخی افراد در داخل کشور آمریکایی‌ها را هیجان زده و آن‌ها را تشویق به پیگیری برجام2و3می‌کند اظهار داشت: وقتی عده‌ای در داخل کشور باوجود اینکه در برجام یک موفقیتی نداشتند اما تمایل به تکرار مسیر برجام با عنوان برجام‌های2و3و4 هستند غربی‌ها را علاقه مند به تکرار برجام رد حوزه های دیگر مانند موشکی می کند.
وی در رابطه با لزوم عکس العمل ایران در مقابل اظهارات آمریکایی‌ها در رابطه با برنامه های موشکی ایران تشریح کرد: در قدم اول وقتی طرف مقابل در مورد حوزه های موشکی ایران اظهار نظر می کند توسط افرادی که هم سطح ایشان در کشور هستند باید عکس العمل دیده شود.
این استاد دانشگاه تشریح کرد: به طور مثال وقتی وزیر خارجه آمریکا در برابر برنامه موشکی ایران صحبت می کند وزیر خارجه ما باید جوابش را بدهد و یا وقتی معاون جان کری در مورد لغو برنامه های موشکی ایران اظهارنظر می کند معاون وزیر خارجه ما باید عکس العمل نشان دهد.
وی تصریح کرد: متاسفانه عکس‌العمل وزیر خارجه و معاونانش نسبت به اینگونه اظهارات گستاخانه آمریکایی‌ها مبنی بر لغو برنامه‌های موشکی ایران معمولا با فوت وقت و بصورت ناقص است یا در کل عکس العملی ندارند و این موضوع،خود پالس و پیامی برای غربی‌ها است.
ایزدی با تاکید براینکه ایران در مقابل اظهارات مداخلانه آمریکایی‌ها نه تنها باید در سیاست‌های اعلامی جمهوری اسلامی بلکه درعمل نیز پاسخ آن‌ها را بدهد گفت: ایران باید در سیاست‌های اعمالی نیز پاسخ اینگونه اظهارات مقامات آمریکایی را بدهد تا غربی‌ها متوجه شوند پاسخ ایران فقط در حد حرف باقی نمی‌ماند.
این فعال سیاسی پیشرفت در حوزه موشکی، تسلیحاتی و دفاعی را از نان شب واجب تر دانست و تاکید کرد: اگر ایران در برنامه موشکی وتسلیحاتی خود توقف نشان دهد در این حوزه عقب خواهیم افتاد و کشور آماده حمله طرف مقابل می شود.
وی با بیان اینکه طبق برجام تحریم‌های بانکی و مالی مرتبط با هسته‌ای باید در حال حاضر لغو می‌شدند تشریح کرد: تاریخ اول ژنو نیز فرمولی می دهد که ایران در حوزه هسته ای محدودیت می پذیرد و تحریم ها لغو می شود و حتی رفع تحریم ها فقط مربوط به حوزه بانکی و مالی نبود و در توافق بعدی طرف مقابل موفق شد این محدودیت ها را بگنجاند اما تاکنون نیز این تحریم‌ها لغو نشدند.
این استاد دانشگاه در تشریح دلایل عدم لغو تحریم‌های بانکی و مالی مرتبط با هسته‌ای گفت: درعمل دلار وسیستم مالی آمریکا درارتباطات بانکی بین‌الملل تاثیرگذار است بنابراین حتی زمانی که ما نمی‌خواهیم از دلار استفاده کنیم در بسیاری از موارد آن واحد پولی مثلا روپیه باید تبدیل به دلار شود و درواقع لغو تحریم‌های بانکی و مالی فقط در کاغذ است و درعمل اتفاقی نیفتاده است.
وی با طرح این سوال که که آیا از همان ابتدا آقایان مذاکره‌کننده می‌دانستند که با برجام نیز تحریم‌ها لغو نخواهد شد گفت: اگر این آقایان اطلاع داشتند که تعهد خاصی از طرف غربی ها نخواهیم داشت چرا فضاسازی و تبلیغات کردند که با توافق تحریم ها لغو خواهد شد؟
ایزدی افزود: اگر تیم مذاکره‌کننده از عدم لغو تحریم‌ها و مشکلات بدعهدی غربی‌ها که قابل پیش بینی بود اطلاعی نداشتند چرا به تذکرات داده شده در رابطه با بی اعتمادی به غربی‌ها گوش نکردند و مدام کلمه دلواپس را خطاب به منتقدین تکرار و آن‌ها را به مصرف داخلی متهم کردند.
این کارشناس بین‌الملل تاکید کرد: بی‌اطلاعی آقایان مذاکره‌کننده از نتیجه برجام که عدم لغو تحریم‌ها وبدعهدی غربی‌ها است غیرموجه است چراکه این نتیجه قابل پیش بینی بود چون طرف مقابل در اظهارات خود به آن اشاره کرده بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بهانه افراد مذاکره‌کننده در ایران با وجود پیش بینی عدم لغو تحریم‌ها و بدعهدی غربی‌ها این بود که می‌گفتند ما باید جان کری و اوباما را درک کنیم درحالی که دوستان خود در ایران را متهم به بی‌سوادی می‌کردند.

۱۳۹۵/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...