نسخه چاپی

اختصاصی نما

اقتصاد مقاومتی چیست و تفاوت آن با ریاضت اقتصادی كدام است؟

عکس خبري -اقتصاد مقاومتي چيست و تفاوت آن با رياضت اقتصادي کدام است؟

در اقتصاد مقاومتی مردم محورند؛ اما نه فقط محور تحمل سختی ها بلكه تكیه گاه اصلی تمام فعالیت های اقتصادی به شمار می روند باید تاكید كرد كه تفاوت و فاصله بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در هزاره سوم اقتصاد بین الملل از زمین تا آسمان است.

اقتصاد مقاومتی
 واژه ی جدید « اقتصاد مقاومتی » را اولین بار رهبر فرزانه ایران اسلامی به کار بردند این ترکیب از منظر ایشان یعنی:« آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد.»
این راهکار با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای از سوی رهبری پیشنهاد شد. اقتصاد مقاومتی نتیجه و ثمره اقتصادی می شود که با تکیه برحرکت های جهادی و فداکارانه در برابر احتکار و انحصار قد علم می کند و با تورم و گرانی مقابله می کند تا مردم به آسایش نسبی در زندگی برسند. اگر این برنامه ها و راهکارها اجرا شود انگار جهاد اقتصادی رخ داده است.
متاسفانه امروزه برخی از مردم دو مفهوم اقتصاد مقاومتی وریاضت اقتصادی غرب را مکمل و یا مترادف یکدیگر می دانند که این تصور غلطی است مردم باید بدانند که:


 ریاضت اقتصادی

ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می‌شود که دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی دست می‌زنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات و افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد.
 
 تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی

1. اقتصاد ریاضتی یک سیاست کوتاه مدت است. در حالی که اقتصاد مقاومتی یک سیاست بلندمدت است .
2. اقتصاد ریاضتی یک طرح اقتصادی بسیار محدود است. اقتصاد مقاومتی یک طرح جامع و فراگیر در همه ابعاد اقتصادی است .
3. اقتصاد ریاضتی ضد مقاومت است. و اصولاً برای در هم شکستن مقاومت ملت ها طراحی می شود. اقتصاد ریاضتی در کشور یونان از جمله نمونه هایی است که تقریباً اغلب مردم از آن شناخت دارند. همگان به وضوح مشاهده کردند که در نزاع بین اعتراضات و نارضایتی مردم و حتی دولتمردان یونان با سیاست های تحمیلی اتحادیه اروپا، نهایتاً برنده این منازعه اقتصادی، کشورهای طلبکار اروپایی بودند که توانستند شرایطی را فراهم کنند که اقتصاد یونان کماکان به آنان وابسته بماند. این در حالی است که اقتصاد مقاومتی اصولاً برای افزایش قدرت مقاومت یک ملت طراحی شده است
4. هم در اقتصاد ریاضتی و هم در اقتصاد مقاومتی مردم، محور و کانون تمرکز اصلی به شمار می روند. با این تفاوت که در اقتصاد ریاضتی علی رغم اینکه در بروز مشکلات و سختی های اقتصادی کشورهای رقیب و شرکت های بزرگ دخیل هستند اما در حل این مشکلات این مردم هستند که به تنهایی باید بار تمام سختی ها را به دوش بکشند تا مبادا منافع اعتباردهندگان ذره ای دچار خطر شود. البته در اقتصاد مقاومتی نیز مردم محورند؛ اما نه فقط محور تحمل سختی ها بلکه تکیه گاه اصلی تمام فعالیت های اقتصادی به شمار می روند
باید تاکید کرد که تفاوت و فاصله بین اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی در هزاره سوم اقتصاد بین الملل از زمین تا آسمان است.
 
 تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی بر اساس 7 رویکرد

مقام معظم رهبری در متن ابلاغیه ایی هفت رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا برای اقتصاد مقاومتی تعیین کردند و اظهار داشتند بررسی هر کدام از این رویکردها در قالب فعالیت دستگاههای اقتصادی می تواند دستیابی به گفتمان یاد شده را ملموس تر و در نهایت به تحقق نزدیک تر کند .
رویکرد جهادی: ایستادگی اساس اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های سیاسی، اجتماعی و مالی داخلی و خارجی می تواند مفهوم عملی و عینی برای اقتصاد مقاومتی باشد
انعطاف پذیری, فرصت ساز و مولد: این مدل اقتصادی است که با استفاده از طرق غیرکلاسیک امور بانکداری بین‌الملل و تامین مالی در شرایط تحریم و منعطف سازی مقررات درون بانکی همراه با رعایت قوانین نظام بانکی در بانک ها تجربه بشود.
اقتصاد مقاومتی با توجه به درون می تواند در تقویت تولید ملی و اشباع ظرفیت داخل کشور تاثیرگذار باشد.و درون زا:
برون زا: با نگاه به بیرون توانمندی حضور در بازارهای بین المللی را دارد
پیشرو: درون زایی به مدد فکر ایرانی، علم و فن‌آوری ایرانی، کار آفرینی ایرانی و مواد اولیه ایرانی میسر می شود و حاصل این نگرش، تفکر برون گرا برای تعامل و تبادل تجربیات و خدمات با دیگر کشورهاست که کشور را به جلو حرکت میدهد تا زمانی که کشور به جایگاهی برسد که پیشرو تمام کشورها باشد.
تبیین هفت رویکردی که در این یادداشت به آن پرداخته شد در هریک از سازمان‌های دولتی متناسب با ماموریت های تخصصی و حرفه ای هر مجموعه، می تواند نقشه راه مناسبی برای تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی تدوین کند.

۱۳۹۵/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...