نسخه چاپی

گسترش همكاری‌های فناورانه ایران و قزاقستان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه كشور قزاقستان در حضور روسای جمهوری دو كشور یادداشت تفاهمی برای همكاری های فناورانه امضا كردند.

به گزارش نما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح امروز و پیرو سفر نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان به ایران و در ادامه دیدار با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، قرارداد همکاری علم و فناوری بین ایران و قزاقستان امضا شد.

در یادداشت تفاهمی که توسط دکتر ستاری و آسیت اسکشوف امضا شد همکاری بین دو کشور در حوزه همکاری‌های علمی و فناوری و به ویژه همکاری در حوزه فناوری‌های فضایی و فناوری نانو مدنظر قرار گرفته است.

همچنین ایجاد کارگروه مشترک همکاری‌های فناوری بین دو کشور، همکاری در حوزه ایجاد پارک های فناوری و مراکز رشد مشترک، توسعه فعالیت‌های مرکز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان، همکاری در حوزه وقایع نمایشگاهی مهم مانند اکسپو 2017 قزاقستان و نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری ایران (اینوتکس) از دیگر محورهای همکاری دو کشور در حوزه فناوری است.

همکاری دو کشور در حوزه هوافضا نیز مشتمل بر استفاده از زیرساخت ها و پایگاه های فضایی دو کشور و تبادل تجربیات در حوزه پرتاب‌ ماهواره بین وزارت توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان و مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری خواهد بود.

همچنین همکاری در حوزه نانو درباره فروش تجهیزات آزمایشگاهی و برگزاری دوره آموزشی در کشور قزاقستان با محوریت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری پیگیری خواهد شد.

موضوعات مذکور طی سفر وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه کشور قزاقستان به تهران در بهمن پارسال و مذاکره با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور کشورمان مورد موافقت طرفین قرار گرفته است.

رئیس جمهوری کشورمان نیز در سپتامبر 2014 (شهریور 93) از آستانه پایتخت قزاقستان بازدید کرد که به‌دنبال آن توافقنامه‌های متعددی بین دو کشور به امضا رسید.

مرکز مبادلات فناوری ایران-قزاقستان نیز با محوریت پارک علم و فناوری خراسان رضوی و با حمایت معاونت علمی و فناوری مرداد 94 در شهر آلماتی قزاقستان افتتاح شد و در حال حاضر نیز تسهیل و تسریع ارتباط بخش خصوصی دو کشور در حوزه فناوری را در دستور کار دارد.

۱۳۹۵/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...