نسخه چاپی

پیش بینی ریاست آیت‌الله جنتی در خبرگان

آیت الله محسن حیدری می گوید: ما بر اساس صحبت‌هایی كه با آقایان داشته‌ایم پیش‌بینی می‌كنیم رئیس دوره پنجم مجلس خبرگان آیت‌الله جنتی خواهند بود ان‌شاءالله.

به گزارش نما به نقل از روزنامه جوان، انتخابات مجلس خبرگان با تمام فراز و نشيب هايش بهپايان رسيد. ارزيابي شما از اين انتخابات و تركيب نمايندگاني كه دراين دوره به مجلسراه يافتند، چيست؟ به ويژه اينكه برخي عناصر و جريانات، چون احساس ميكردند تصميم خبرگاندر اين دوره ممكن است سرنوشتساز باشد، تصميم داشتند تركيب خبرگانِ را تغيير دهند وكساني را به مجلس خبرگان بفرستند كه از همفكران خودشان باشند. متأسفانه با جنگ روانيايهم كه در انتخابات اخير به راه انداختند، مانع از ورود عدهاي از بزرگان به مجلس خبرگانشدند، اما در عين حال به نظر ميرسد به اهدافشان نرسيده اند. جنابعالي دراين باره چهتحليلي داريد؟

بسم الله الرحمن الرحيم. الحمدلله رب العالمين وصليالله علي محمد وآله الطاهرين(ع). بحمدالله انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبري تمامشد و بر اساس اطلاعات ناقصي كه تا به حال به دست آوردهايم ـ اينكه عرض ميكنم ناقص بهاين دليل است كه برخي از افراد را از نزديك نميشناسيم و موضع آنها را نميدانيم، اماذكر خيرشان را شنيدهايم ـ دوره پنجم ولاييتر و انقلابيتر ازدوره قبل است و اينگونهپيشبيني ميشود كه مواضع انقلابيتر و ولاييتري را نيز اتخاذ خواهد كرد. خود دوره چهارمهم، الحمدلله در مجموع ولايي و انقلابي بود و حداقل دو سوم اعضاي آن، عليه فتنه سال88، مواضع صريحي داشتند و در تمامي مراحل در كنار مقام معظم رهبري بودند. آنان در جلساتسخنان قاطع و كوبندهاي را عليه فتنه و حاميان آن بيان ميكردند و مهم تر از همه اينكهيكي از حاميان فتنه را از كرسي رياست به زير كشيدند! در اسفند 1393 هم كه يكي از همانحاميان فتنه خواست كه دوباره كانديدا شود، با عدم اقبال مواجه شد، بنابراين دوره چهارممجلس خبرگان، امتحان بسيار خوبي پس داد و حتي مقام معظم رهبري از آن به عنوان يكي ازمهمترين ادوار كه آثار، خيرات و بركات زيادي داشت و منشاء تحولات مهمي بود ياد كردند.پيشبيني ميكنيم دوره پنجم انشاءالله وضعيت بهتري از دوره چهارم هم خواهد داشت، بنابراينرؤياها و خيالاتي كه دشمنان خارجي يا كساني كه درداخل همسوي آنها هستند در سر ميپرورانند،قطعاً به نفع آنان تعبير نخواهد شد.

در اين دوره از سوي دنبالهرویها آقايهاشمي تلاشفراواني شد تا كساني كه عليه فتنه 88 مواضع صريح و قاطعي داشتند، از پنجمين دوره مجلسخبرگان حذف شوند. جنابعالي يكي از كساني بوديد كه بسيار صريح و واضح عليه فتنه موضعميگرفتيد. آيا در حوزه انتخابيهتان عليه شما تبليغات منفي وجود داشت يا خير؟

بله، آنها در اينجا هم خواستند تبليغاتي را شروعكنند، اما وقتي با عكسالعمل شديد مردمي مواجه شدند، ديدند به صلاحشان نيست ادامه بدهند.بعضي از افراد خواستند در فضاي مجازي شبههافكني يا تشكيك كنند، كه با موج شديد مخالفدر خود فضاي مجازي روبهرو ميشدند...

با وجود اينكه اينها در فضاي مجازي جولان بيشتريميدهند، ولي آنجا هم موفق نشدند؟

همينطور است. يا مثلاً وقتي در بعضي از اماكن رفتندو از اشخاص ديگري حمايت كردند، مردم به صورت صريح با آنها مقابله كردند و بهخصوص ازبنده و آقاي كعبي كه در قبال فتنه مواضع بسيار صريحي داشتيم، حمايت كردند و آنها فهميدندكساني كه صراحتاً در برابر فتنه ايستادند، مورد حمايت اكثريت مردم هستند.

در حال حاضر اينها اقدام به كيفيتبندي آرا كردهاند.به اين ترتيب كه تهرانيها چون به ما رأي دادهاند توسعه يافته و شهرستانيها چون به ديگرانرأي دادهاند توسعه نيافته هستند كه اين در واقع نوعي توهين به مردم است. ارزيابي شماچيست؟

اين تحليل درست در مقابل تحليل امامخميني(ره) است.امام در مقام ارزشگذاري و ترجيح طبقات مستضعف و مستكبر و يا به اصطلاح كوخنشين با كاخنشينها،ارزش را به مناطق محروم و به قول اينها توسعه نيافته ميداد و ميفرمود: اينها ولينعمتما هستند، در انقلاب پيشقدم بودند و در دفاع مقدس شهيد دادند، و الا مرفهها و كاخنشينهاكي در انقلاب پيشقدم بودند؟ كي در دفاع مقدس فداكاري كردند؟ امكان دارد در بين آنهاهم افرادي انقلابي و فداكار پيدا شده باشد، اما اكثريت افرادي كه در خط انقلاب و ارزشهاهستند، همين افراد به قول آنها توسعه نيافته هستند. بنابراين تحليل اينها درست در مقابلتحليل امام خميني و امام خامنهاي و از همه مهمتر تحليل اميرالمؤمنين(ع) است. اميرالمؤمنين(ع)در فرماني كه براي مالك اشتر صادر كردند، فرمودند: به طبقات زيرين و به قول اينها توسعهنيافته، توجه بيشتري داشته باشيد، چون اينها اصل جامعه هستند و مفهوم و نتايج حكومتاسلامي، در اينجاهاست كه شكل ميگيرد. يعني طبقات پايين جامعه مورد نظر اميرالمؤمنين(ع)بودند و نه طبقات مرفه جامعه و لذا اين تحليل اينها، با هيچ اصل اسلامي و انساني سازگاريندارد مثل بسياري ديگر از حرفهايشان.

يكي از پديدههاي غير اخلاقي در تبليغات اين دورهاز انتخابات- كه مسلماً در تاريخ ثبت خواهد شد- اين بود كه آقايهاشمي رفسنجاني به عنوانيك روحاني باسابقه و انقلابي، رسماً در شبكههاي مجازي وابسته به خود اعلام ميكرد كردكه مثلاً به زيد، عمر و بكر رأي ندهيد و در تقابل با سه، چهار روحاني انقلابي ديگركه سوابقي روشن در انقلاب و نظام داشتند، به چنين شيوههايي متوسل شد. به نظر شما موضعگيرييك روحاني عليه روحانيون ديگر آن هم بدين شكل، در اذهان مردم چه تأثيري خواهد داشت؟

تمايلي به سخن گفتن درباره جزئيات رفتارهاي ايشانرا ندارم، اما فيالجمله عرض ميكنم كه اگر ايشان با اين روش در تهران جواب مثبت گرفت،ولي در استانهاي ديگر، از جمله در استان ما جوابي كاملاً منفي گرفت. يعني دو نفري كهمبغوض ايشان بودند بالاترين رأي را بعد از نفر اول آوردند و نفري كه مورد تأييد ايشانبود آخر شد. در خوزستان نتيجه عكس داد.

رفتار سياسي ايشان را چگونه ارزيابي ميكنيد؟ مخصوصاًدر مقام رقابت؟

بيشك رفتار آقايهاشمي دور از شأن روحانيت است. درواقع ايشان حالت انتقامگيري پيدا كرده است كه كسي را كه در خط او نيست و به مذاق اونميخورد، تخريب كند و بكوبد تا نفس راحت بكشد و كار خودش را پيش ببرد. كساني را تشويقميكند كه يا همراه او باشند يا دست كم نسبت به او بيتفاوت باشند و موضع منفي نگيرند.

در حاشيه اجلاسيه اخير خبرگان و تا هماينك، ازسويجريان وابسته به آقايهاشمي زمزمههايي بود و هست كه از همين حالا دارند براي رياست مجلسآينده گمانهزني ميكنند. البته خود ايشان چون متوجه شده كه رأي نميآورد، گفته است كانديدانميشوم و تمايلي ندارم، ولي سعي كرده است كساني را متقاعد و براي رياست خبرگان به ميدانبياورد. به نظر شما آيا خواستههاي ايشان براي رياست مجلس خبرگان و آدم تراشيدن براياين منصب در مجلس آينده چقدر زمينه عملي دارد؟

هيچ، ايشان زمينه بسيار پاييني دارد، ما در ايناجلاسيه، آقايان نماينده را ديديم و ديدگاههايشان را ارزيابي كرديم. ميتوانيم بگوييمكه در حال حاضر، بيشترين زمينه نسبت به آيتالله جنتي وجود دارد.

همچنان و پس ازانتخابات 7 اسفند؟

بله...

فكر ميكنيد كه ايشان كانديدا ميشوند يا خير؟

از رفتارشان مشخص بود كه خود ايشان بنا ندارد كانديداشود، ولي ديگران مايلاند ايشان كانديدا شوند، مخصوصاً با توجه به رفتاري كه جريانهايضدانقلاب يا موسوم به اصلاحطلب، درانتخابات اخير با اين بزرگوار كردند. ميدانيد كهايشان سابقه وجايگاه والايي در انقلاب ونظام اسلامي دارند. اولاً: مقام معظم رهبريايشان را عِدل آيتالله مشكيني قرار دادند و فرمودند: آيتالله مشكيني و آيتالله جنتيشخصيتهاي بيبديل انقلاب هستند. سوابق علمي آيتالله جنتي هم به عنوان يكي از علما ومدرسينحوزه قم كاملاً روشن است. ثانياً: ايشان جزو پيشگامان انقلاب و از شاگردان حضرت امامهستند كه بيانيه مرجعيت ايشان را در سال 1341 امضا كردند، يعني ايشان در آن سال بهعنوان يك عالم فاضل و مطرح، بيانيه صادر كردند كه: مردم از آيتاللهالعظمي خميني تقليدكنيد! ايشان چنين سابقهاي دارد. سوابق زندان، تبعيد و مبارزاتشان در دوران انقلاب وخدماتشان بعد از انقلاب، بر كسي پوشيده نيست. ايشان در ابتدا رئيس دادگاههاي انقلابدر خوزستان بودند. مدتي هم امام جمعه اهواز بودند و چند هفتهاي اقامه جمعه كردند وسپس توسط امام به عنوان عضو شوراي نگهبان برگزيده شدند وكاملاً مورد تأييد و اعتمادايشان بودند، طوري كه امام چند بار ايشان را به عنوان عضو فقهاي شوراي نگهبان انتخابكردندو مقام معظم رهبري هم، تاكنون اين انتخاب را تنفيذ كردهاند.

الحمدلله سلامت نفس و استقامت روحي و سلامت جسمانيايشان بهرغم كبر سن، فوقالعاده بالاست و از نظر سلامت جسمي هم، شرايط بسيار بهتري نسبتبه آيتالله يزدي و مرحوم آيتالله مهدوي كني و موقعيت بسيار بالايي هم در بين اكثريتقريب به اتفاق آقايان خبرگان دارند و لذا ما پيشبيني ميكنيم ايشان رئيس دوره پنجم مجلسخبرگان شوند.

اگر ايشان نپذيرند چه كساني مطرح هستند؟

انشاءالله ايشان با اصرار آقايان خواهند پذيرفت.مايل نيستم با وجود ايشان، از كس ديگري اسم ببرم!

خودتان در اينباره با ايشان صحبت كردهايد؟

بله. بعد از فرمايشات آقا، در پاويون فرودگاه ايشانرا زيارت كردم كه داشتند به اصفهان ميرفتند. چند دقيقهاي خدمت ايشان بودم و در بارهفرمايشات حضرت آقا صحبت ميكرديم، مخصوصاً روي اين فرمايش آقا كه: «مجلس خبرگان بايدانقلابي بماند و انقلابي فكر و عمل كند» تأكيد كردم. اين سخن آقا بايد تابلو و در مجلسخبرگان آويخته شود. گفتم: حضرت آيتالله جنتي، اين سخن آقا شرط و شروطي دارد. شرط اولاشاين است كه رئيساش انقلابي باشد. قبول داريد؟ گفتند: بله. گفتم پس معنا ندارد وقتيآقايان از شما دعوت كردهاند، حاشا كنيد! شما بايد بپذيريد و اجابت كنيد، والا اين خواستهآقا محقق نميشود.

نظر ايشان چه بود؟

ايشان تبسمي كردند و ما اين تبسم را حمل بر رضايتكرديم و با اصرار آقايان، اين اميد هست كه ايشان بپذيرند.

دراجلاس اخير، رفتار نمايندگان با آقايهاشمي - باتوجه به رفتارهايي كه ايشان در انتخابات كرد- چگونه بود؟ انتقاد يا نكوهشي نشد؟ كسيبا ايشان حرفي نزد؟

مجالي پيش نيامد، اما بنده آخرين نطق دوره چهارمرا ايراد كردم و پس از من آيتالله يزدي نطق پاياني را ايراد كردند و بعد از آنكه بيانيهخوانده شد. نطق بنده، آخرين نطق قبل از دستور دوره چهارم خبرگان بود. بنده در اين نطق،سه نكته را مطرح كردم. نكته اول در مورد ظرفيتهاي مجلس خبرگان بود و گفتم: مجلس خبرگانغير از رسالتهاي قانوني، ظرفيتهاي نهفته و نانوشتهاي دارد كه بايد به فعليت در بيايند،چون حلقه وصل بين جمهور مردم و مسئولان است و لذا خبرگان ميتوانند صداي رساي مردم برايمسئولان و بيانگر تنگناها و محدوديتهاي مسئولان براي مردم باشند. بعد از جلسه، مقاممعظم رهبري هم در نطقشان فرمودند: خبرگان ميتوانند واسطه بين مردم و مسئولان باشندو همان نكتهاي را كه قبلا عرض كردم، مورد تأييد قرار دادند.

نكته دومي كه مطرح كردم، در مورد مشروعيت مسئولاننظام و مديران دولتي و غير دولتي است كه بستگي به رضايتمندي وليفقيه دارد. به عبارتديگر همانطور كه حدوث مشروعيتشان به اجازه رهبري بستگي دارد، استمرار مشروعيتشان هم،حداقل به عدم مخالفت با مقام معظم رهبري بستگي دارد. بنابراين وقتي مقام معظم رهبريراهبردهايي را مطرح ميكنند و ميفرمايند: فتنه 88 خط قرمز است، يا خطر نفوذ جدي است،يا طرد نيروهاي حزباللهي و كارآمد به بهانه تندروي درست نيست، يااقتصاد مقاومتي نبايدمغفول بماند و امثال اين راهبردها و مسائل ديگر را مطرح ميكنند و در مقابل فردي مثلاًاز فتنهگران تجليل ميكند، در واقع مشروعيت خود را از دست داده است. چرا؟ چون در مقابلخط رهبري ايستاده است. شرط اصلي تصدي مناصب در جمهوري اسلامي «عدالت» است و كسي كهدر مقابل راهبردهاي رهبري تمرد كند، عدالت خود را از دست ميدهد. بنا به تعبير امامصادق(ع): «الراد عليهم كاالراد علينا و الراد علينا كالراد علي الله و الراد علي اللهفي حد الشرك بالله» يعني نهتنها از عدالت ساقط ميشود، بلكه از ايمان هم ساقط ميشود!بنابراين مديران در نظام جمهوري اسلامي، چنانچه بخواهند در مقابل اين راهبردها بايستند،مشروعيت نخواهد داشت.

البته قاعدتاً آقايهاشمي درهنگام سخنان شما در مجلسنبوده، ايشان يكي دو ساعت در روزاول و به شكل تشريفاتي ميآيد و بعد هم بلند ميشود وميرود! ولي ديگران حرفهارا به گوشاش ميرسانند. اينطور نيست؟

به هر حال ما حرفمان را زديم. بحث ديگري كه داشتمدر باره خوزستان و مشكلات و تنگناهاي آن بود.

آيا اعضاي خبرگان ناراحتي خود را از رفتارهاي ايشاننشان ميدادند؟

بله، عملاً نشان دادند، اما مصلحت اقتضا نميكنددرگير شوند و بحثي كنند. شأن نمايندگان مجلس خبرگان هم چنين اقتضايي ندارد. آقايهاشميخودش بهتر ميداند كه رفتارهايش چه بازتابي در ميان نمايندگان خبرگان دارد.

سخنان مقام معظم رهبري پس از اجلاس اخير خبرگان،بسيار پرنكته بود و در جامعه هم بازتاب زيادي داشت. البته بخشهايي از مردم انقلابيراهم نگران كرد، چون ايشان گفتند: اگر مجلس خبرگان خواست رهبر را انتخاب كند، بايدانقلابي عمل كند و فقط خدا را در نظر داشته باشد! شما از اين جمله چه تفسيري داريد،چون اين جمله مورد تفاسير متفاوت وحتي متناقضي قرار گرفت؟

فرمايشات آقا از باب انجام وظيفه است و نبايد كسيرا نگران حال ايشان كند. شبيه اين فرمايشها را در ابتداي دوره چهارم هم فرمودند كه:مراقب باشيد، چون ممكن است در دوره شما نياز به انتخاب رهبر جديد باشد...يعني اعضايخبرگان را به حالت آماده باش نگاه ميداشتهاند. تحليل ما اين است كه مانند هميشه، ميخواهندمجلس دوره پنجم را به حالت آماده باش نگه دارند كه خداي ناكرده در مقابل اتفاقات ناخواسته،دچار سهلانگاري نشوند. اين حرف را از اين باب فرمودند، والا ما احساس خطر خاصي نكرديمو الحمدلله خيلي سرحال بودند. بيش از يك ساعت صحبت كردند و مسائل مختلف را هم بسياردقيق و قوي تحليل فرمودند. ما هيچ احساس نگراني نسبت به سلامت ايشان نداريم. خود منهيچ احساس نگراني نكردم و توصيهام اين است كه امت حزبالله در عين اينكه هميشه بايدبراي سلامتي و صحت و طول عمر ايشان دعا كنند، اما در عين حال نبايد نگران حال ايشانباشند. آقا درآن ديدار، خيلي قوي و بشاش و سرحال بودند.

با ايشان در پايان سخنراني صحبتي هم كرديد؟

بله، تكتك آقايان پس از سخنراني با ايشان معانقهميكنند. الحمدلله خيلي سرحال و بشاش بودند و با تكتك افراد احوالپرسي كردند و سراغاستانهايشان را گرفتند و بعضي از آقايان سرپايي گزارشهاي مكتوب يا شفاهي ميدادند.

مسلما ما در انتخابات اخير مجالس خبرگان و مجلسشوراي اسلامي به ويژه در مجلس اخير، اشتباهاتي هم داشتيم و همين موجب شد كه طرف مقابلدر بعضي از استانها و شهرها، آرايي را به دست آورد. از نظر شما درسهاي انتخابات اعماز مثبت و منفي چيست؟ در جمعبندي آخر نقاط قوت ما چه بود و نقاط ضعفمان چه؟

به نظرمن نقاط قوت ما در خصوص خبرگان زياد بود.در طول چند ماه اخير كه تحرك بيشتري داشتيم و ارتباطمان با بدنه اجتماع اعم از نخبگانو مردم عادي و روستاييان زياد بود، نسبت به دوره قبل اقبال بيشتري به انتخابات خبرگانديده و اظهار اميدواري بيشتري به خبرگان شد. حتي ميگفتند: ما اميدي به مجلس شوراي اسلامينداريم، ولي به مجلس خبرگان اميدواريم. در نظرسنجيهايي كه يكي دو ماه قبل از انتخاباتانجام شدند، 60 درصد مردم گفتند به مجلس شوراي اسلامي رأي ميدهيم و 64 درصد به مجلسخبرگان، يعني 4 درصد بيشتر به خبرگان رأي ميدادند! اين نشان ميدهد كه ارتباط اعضايخبرگان با مردم بيشتر بوده است...

به نظر شما علتاش چيست؟

علتاش اين است كه مردم از نمايندگانشان در مجلسشوراي اسلامي توقعات بيشتري داشتند ومتأسفانه محقق نشدهاند. مجلس خبرگان نسبت به مجلسشوراي اسلامي، ارتباط كمتري با مسائل روزمره ومعيشتي مردم دارد، اما ارتباط نمايندگانآن با مردم از نمايندگان مجلس شورا بيشتر است. خب اين مسئله سؤال برانگيز است. مردمعملاً ديدند مجلس خبرگان صداي رساي آنها بود...

و حداقل نمايندگان خبرگان توانستند از طرف آنهادو كلمه حرف بزنند؟...

بله، مثلاً به عنوان نمونه بنده در اجلاسيه خبرگانشهريور 1392، بحث طرح رهبري در باره خوزستان در مورد 550 هكتار را مطرح كردم و بركاتاين طرح شامل حال خوزستان شد. مقام معظم رهبري در سال 1375 دستور داده بودند براي توسعهخوزستان، 800 هزار هكتار تسطيح، زهكشي و آبياري شود كه بعدها به 550 هزار هكتار تبديلشد، ولي متأسفانه دولتها نتوانستند بهموقع آن را پياده كنند و طي 17 سال، فقط 17 درصدآن عملي شد! يعني سالي یک درصد و اگر بنا باشد به اين شكل ادامه پيدا كنديك قرن طولميكشد وتا 83 سال ديگر بايد ادامه پيدا كند و اين معنا ندارد، در حالي كه اگر اين طرحپياده ميشد، 300 هزار فرصت شغلي ايجاد و نصف محصولات غذايي كشور را تأمين ميكرد! لذاما از دولت يازدهم ميخواهيم كمر همت را ببندد و اين طرح را اجرايي كند. مكتوب اين نطقرا در حضور مقام معظم رهبري تقديم رئيسجمهور كردم و مقام معظم رهبري نصف موجودي صندوقتوسعه ملي را صرف اين كار كردند و الحمدلله پيشرفت خوبي حاصل شده است. بنابراين يكنطق در خبرگان، ميتواند اينقدر تأثير داشته باشد. خب مردم متوجه اين امر شدند. يا بحثانتقال آب خوزستان به استانهاي ديگر، كه در نتيجه سر و صدايي كه در مجلس خبرگان كرديم،متوقف شد و الحمدلله مشكل موقتاً حل شد، اما به عقيده ما اين مشكل همچنان هست و مابايد به اعتراضاتمان همچنان ادامه بدهيم! مردم اين را فهميدند كه يك عضو مجلس خبرگانميتواند در خيلي جاها منشاء اثر باشد. يا مثلاً به عنوان نمونه خط دوم راهآهن از بندرامام تا انديمشك كه ميخواستند بودجهاش را به جاي ديگري بدهند كه ما جلوگيري كرديم و350 ميليارد تومان بودجه آن به قرارگاه خاتم داده شد و زيرسازي خط دوم اين پروژه بهاتمام رسيده است. وقتي مردم فهميدند اين كارها از عهده مجلس شوراي اسلامي برنيامد،ولي از عهده خبرگان برآمد، اميدواريشان بيشتر شده و اين يكي از نقاط مثبت انتخاباتاست.

البته در مورد نقاط منفي مثل انتخابات خبرگان تهران،عقيدهام اين است كه مردم تهران با فرمان بيبيسي اين كار را نكردند. اين حرف درست نيست.بيبيسي از قبل با نظرسنجي ميدانست بخشي از مردم تهران چه گرايشي دارند و از فرصت سوءاستفاده كرد. نمونههايش در مسائل ديگر هم پيش آمده. مثلاً آنها ميدانستهاند كه مردمتهران در عصر جمعه، در فلان بازار قدم ميزنند و بعد گفتند: مردم تهران در فلان ساعتروز جمعه ميآيند و تظاهرات بزرگي عليه نظام انجام ميدهند! مردم هم خبر نداشتند بيبيسيچنين چيزي گفته است. قضايا از اين قرار است و اينطور نيست كه مردم تهران گوش به فرمانبيبيسي بودهاند.

اين هم تحليل جالبي است. در هر حال درهمين تهران،آيتالله جنتي بيش از یک ميليون و 300 هزار رأي آورد كه درجاي خود جالب توجه است...

بله، از اين گذشته تهران 12 ميليون جمعيت دارد وحداقل 8 ميليون نفر حق رأي دادن داشتند، ولي فقط حدود 4 ميليون نفر شركت كردند و50 درصد به هر دليلي شركت نكردند. شايد اگر شركت ميكردند نتيجه متفاوت ميشد. اينطورنيست كه اينها گوش به فرمان بيبيسي بودند.

آيا براي انتخاب رئيس، هيئت رئيسه و...خبرگان آينده،به شكل غيررسمي تبادل نظرها و گفتوگوهايي هم ميان اعضاي جديد و قبلي خبرگان انجام شدهاست؟

به صورت طبيعي آغاز شده، نه بهطور رسمي. بالاخرهآقايان با هم دوست هستند و صحبت ميكنند و ما بر اساس صحبتهايي كه با آقايان داشتهايمپيشبيني ميكنيم رئيس دوره پنجم مجلس خبرگان آيتالله جنتي خواهند بود انشاءالله.

بسيار ممنون از فرصتي كه در اختيار ما قرار داديد.

براي شما آرزوي توفيق و از شما التماس دعا داريمكه بتوانيم به وظيفه قانوني خود عمل كنيم...

۱۳۹۵/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...