نسخه چاپی

فضائلی: برجام نقطه آغاز طرح آمریكایی‌هاست

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر باوجود اینكه غرب بر تعهدات خود در برجام هسته‌ای عمل نكرده بحث تصویب برجامی در ارتباط‌ با صنایع موشكی و حضور ایران در منطقه را مطرح می‌كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مهدی فضائلی عصر امروز در مناظره بررسی رویکرد دولت پس از اجرای برجام که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی برگزار شد اظهار داشت: درباره موضوع برجام دو نگاه نقطه‌ای و فرآیندی وجود دارد که من معتقدم برجام نقطه آغاز طرح آمریکایی‌ها است که در جریان فرآیندی با هدف استحاله نظام جمهوری اسلامی انجام شده است.

وی افزود: طرحی که آمریکایی‌ها در اظهارات خود نامش را پاردایم جنگ سرد معرفی کردند، یک طراحی بلند‌مدت 20 ساله با استفاده از تجربیات انقلاب اسلامی و جنگ سرد برای ساقط شدن نظام است و اینکه تا کجا این طرح پیش رود به عملکرد بخش‌های داخلی ما بستگی دارد‌.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه اجرای برجام سبب لغو تحریم‌ها و گشایش اقتصادی نشده است، گفت: دولت یازدهم معتقد بود با گفت‌‌وگو مسئله هسته‌ای و به تبع آن سایر مشکلات حل می‌شود اما در حال حاضر باوجود اینکه غرب بر تعهدات خود در برجام هسته‌ای عمل نکرده است بحث تصویب برجامی در ارتباط‌ با صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه را مطرح می‌کند.

در ادامه سعید شریعتی، عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی با بیان اینکه برجام یک ره‌یافت و الگوی تعامل با جهان پیرامون است، اظهار داشت: من برخلاف آقای فضایلی معتقدم برجام صرفاً محصول سیاست خارجی دولت یازدهم نیست و راه‌های گذر به این اندیشه پیش از این دولت در نظام جمهوری اسلامی برای ایفای نقش سازنده ایران در نظام بین الملل، ایجاد شده بود‌.

وی ادامه داد: برجام ناشی از یک پارادیم 3 مرحله‌ای است که شامل تنش‌زدایی با جهان، اعتمادسازی و تعامل و همکاری بین‌المللی می‌شود که در مقابلش دو دسته آلترناتیو شامل تنش‌زایی و تقابل در دسته اول و مرعوب شدن، نفوذ و سلطه در دسته دوم قرار می‌گیرد.

فضائلی با اشاره به اینکه هیچ‌کس به دنبال تنش‌زایی، انزوا و بی‌اعتمادی نیست، در پاسخ به صحبت‌های گفته شده تصریح کرد: این مفاهیم محل مناقشه و دو دستگی در کشور نیست اما درمورد اینکه برجام برنامه کل نظام است نه دولت، طبیعی است که ایده‌ها و نظرات رئیس جمهور منتخب مردم نباید با چارچوب‌های نظام منافاتی داشته باشد، مسئله مورد نظر این است که تحریم‌ها عامل تمامی مشکلات جامعه ایران پنداشته می‌شد.

وی با بیان اینکه نظام با ایده رئیس جمهور جدید همراهی کرد تا دولت یازدهم بتواند برنامه خود را عملیاتی کند خاطرنشان کرد: عده‌ای امروز را فصل جمع‌بندی برجام و حرکت به سوی برجام‌های بعدی می‌دانند درحالی که برجام در مورد مسئله هسته‌ای هنوز به نتیجه نرسیده، تحریم‌ها برداشته نشده و مشکلات اقتصادی مردم حل نشده است.

در ادامه مناظره شریعتی با اشاره به اینکه مفاهیم تنش‌زایی و تقابل مصداق عینی در میان نیروهای سیاسی ایران داشته است گفت: عده‌ای از تقابل و پرچم‌داری مبارزه با امپریالسیم دفاع می‌کنند و عده‌ای دیگر از واردات بی‌رویه و وابستگی به غرب که نشان از نفوذ است حمایت می‌کنند که از دیدگاه ما پذیرفته نیست.

عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دغدغه ملی ما نفوذ از دریچه مصرف است و تعامل به معنای ورود سبک زندگی و الگوی مصرف غربی به ایران نیست.

وی با تاکید بر اینکه مرزبندی اصلاح‌طلبان از این دو دسته جدا‌ست، گفت: ماحصل برجام لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت است اما حل مشکلات اقتصادی بستگی به اجرای الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور و اتکا به توان ملی و نقش آفرینی در بازار بین‌المللی دارد.

فضائلی در ادامه مناظره با تاکید بر اینکه مبارزه با استکبار و امپریالیسم جهانی جزو ماهیت انقلاب اسلامی و نص قانون اساسی است عنوان کرد: مقابله مد نظر ما برای دفاع از خود و آرمان‌هایمان است و تعرضی نسبت به منافع مشروع آمریکا نداریم اما درحال حاضر با وجود اینکه دولت یازدهم دوران خود را دوران تنش‌زدایی می‌داند، جهان غرب همچنان ایران را متهم به فعالیت تروریستی می‌کند و این مسئله نشان از تفاوت گفتمانی ایران و آمریکا دارد.

وی تصریح کرد: بزرگترین سفارت آمریکا در عراق قرار دارد اما این مسئله کمکی به اقتصاد و امنیت عراق نکرده است و در جهان امروز کشوری حرفی برای گفتن دارد که دست روی زانوی خود بگذارد و بلند شود نه اینکه دست کمک به سوی آمریکا دراز کند.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس با بیان اینکه آنچه امروز وزیر امور خارجه مبنی بر تعمیم برجام به سایر حوزه‌ها می‌گوید قابل پذیرش و مذاکره نیست گفت: اگر برجام در حوزه دفاعی و موشکی اجرایی شود فاجعه‌ است و کشور را در نقطه ضعف قرار می‌دهد و این نوع برجام در سیاست داخلی زمینه‌ساز بازگشتن جریان فتنه است.

در پاسخ به صحبت‌های ذکر شده، سعید شریعتی ادامه داد: ما عضو سازمان ملل هستیم و براساس ماده 41 منشور با هر مسئله‌ای که تهدید علیه نظم جهانی محسوب شود برخورد خواهد شد اما طبق قطعنامه سازمان ملل صنایع موشکی ایران کاملاَ قانونی است و این مسئله مورد مناقشه نیست.

وی در ‌ارتباط‌ با بحث‌های تعارض گفتمانی اظهار داشت: در نظام بین‌الملل الگوی منافع ملی کشور حکمفرما‌ست و منافع اقتصادی و تجاری ما اقتضا می‌کند که ایران در خلیج عدن حضور فعال داشته باشد، نه صرفاً ارزش‌های اسلامی، در واقع اختلاف گفتمانی ما با رژیم صهیونیستی است نه آمریکا و عدم لغو عهدنامه 1955 مبنی بر مودت و دوستی ایران و آمریکا گواه این مسئله است.

فضائلی در پایان با تاکید دوباره بر اینکه تقابل جدی و شفاف میان گفتمان ایرانی اسلامی و گفتمان آمریکایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی محصول گفتمان آمریکایی و فرزند نامشروع استکبار است و این دو جدایی ناپذیرند، سازمان ملل بارها علیه رژیم صهیونیستی قطعنامه صادر کرده ولی توسط این رژیم پذیرفته نشده ‌و در واقع رژیم صهیونیستی خود یک تهدید جدی علیه نظام جهانی است.

۱۳۹۵/۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...