نسخه چاپی

حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

ولع تركیه برای دستیابی به قدرت اولی منطقه است

عکس خبري -ولع ترکيه براي دستيابي به قدرت اول منطقه / مرد رو به افول خاورميانه

عضو شورای مركزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: با توجه به اینكه ما با اسرائیل دچار چالش عمیق هستیم، تركیه اگر نخواهد برخی مسائل را رعایت كند، یا با ما دچار چالش می شود یا اسرائیل. اما با توجه به عملگرا بودن آنها، تلاش می كنند كه هوای هر دوطرف را داشته باشند و سیاست میانه ای را برگزینند.

حسن لاسجردی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص نقش داعش در مذاکرات ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت: به نظر می رسد ترکیه که در گذشته، از سیاست زمینه سازی برای ایجاد فرصت استفاده می کرد، در حال حاضر فکر می کند که می تواند از نیروهای پراکنده و سرگردانی چون گروهک های تروریستی منطقه در راستای افزایش قدرت چانه زنی خود استفاده کند. فرصتی که داعش یا سایر گروه های تروریستی به ترکیه و عربستان می دهند این است که برای ائتلاف های مدنظر آنها زمینه مناسب را آماده می کنند.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای عربی به محوریت عربستان در پی این هستند که کشورهای عربی همچنان با نگاه سنتی خود باقی بمانند و هیچ تغییری را شاهد نباشیم، گفت: ولی واقعیت های روزگار و همچنین کشش های داخلی و مطالبات اجتماعی کشورهای عربی، بخشی از کشورها را مجبور کرده که این تغییرات را بپذیرند، اما کشورهای سنتی منطقه مثل عربستان دارند مقاومت می کنند و نمی گذارند این اتفاق بیفتد. لذا این نزاع، نزاع درون اجتماعی و برون اجتماعی است و در تقسیم بندی جدید منطقه، عربستان از یک طرف پول خرج می کند و از طرف دیگر در پی ایجاد ائتلاف با کشورهایی چون ترکیه است تا بتواند قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد.

کارشناس مسائل بین الملل در خصوص نقش داعش در تحولات منطقه گفت: داعش و سایر گروه های تروریستی، همگی ابزار و وسایلی هستند که می توانند ارتباط ها و ائتلاف ها را تسهیل کنند و درواقع زمینه عملیات و اجرای اهداف و منافع آنها را تأمین می کنند. از طرفی دیگر چون و چون این گروه ها معمولا تلاش می کنند که به شکل نیروهای سرگردان در منطقه فعالیت کنند، لذا پیدا کردن سرنخ آنها کار ساده ای نیست. بنابراین می توانند در ائتلاف ها و علایق مشترک بین کشورها بویژه در ایجاد بی ثباتی نقش ایفا کنند.

لاسجردی با اشاره به روابط استراتژیک ترکیه و اسرائیل در سابق، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته اردوغان با اقداماتی که انجام داد، باعث شد که برخی ها فکر کنند که سیاست های او سیاست های ضد اسرائیلی است. به نظر می رسد که این برداشت، برداشت درستی نیست چون اردوغان و تیم نسل اول حکومت ترکیه، اخوانی بودند و اخوانی ها هم نسبت به حماس و افکار آنها سمپاتی های مناسبی داشتند و تلاشی که آنها برای حل مشکلات فلسطین و رفع محاصره غزه داشتند، به این خاطر بود.

وی با بیان اینکه تشخیص این موضوع که آیا ترکیه واقعاً طرفدار حماس و افکار و اندیشه های آن است یا خیر، الان امکان پذیر است اظهار داشت: با توجه به مذاکراتی که بین ترکیه و اسرائیل پیش آمد مشخص شد که موضوع خواسته های مشروع فلسطینی ها، جزو اعتقادات حکومت ترکیه نیست، و همانگونه که عرض کردم آنها با توجه علاقه سیاسی که به اخوانی ها داشتند، سعی داشتند از موضوع فلسطین استفاده کنند و بتوانند منافعی را در این زمینه از کشورهای عربی اخذ کنند که در مجموع موفق نبودند.

کارشناس مسائل بین الملل درخصوص اثرات مذاکره ترکیه و اسرائیل در روابط ایران و ترکیه گفت: سیاست ترک ها مبتنی بر عملگرایی است و آنها بر منافع خود تمرکز دارند. از این رو، تلاش می کنند که با همه عناصر سیاسی و کشورهای منطقه مذاکره کنند و حوزه دیپلماسی خودشان را بر اساس تفکرات واقع گرایی سامان دهی کنند. به همین دلیل، مذاکره کردن یا داشتنِ ارتباطات سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه، برای آنها مطلوب است، علی الخصوص که آنها در آستانه سالگرد یکصدسالگی جمهوریت ترکیه هستند و به دنبال به ثبت رساندن یک تحول بزرگ و اقدامی نظیرِ قدرتِ برتر منطقه شدن هستند.

لاسجردی ادامه داد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران، مشکلات اساسی و ریشه ای با رژیم صهیونیستی دارد، به نظر می رسد که در این زمینه ما با ترکیه دچار چالش خواهیم شد، نه به این معنی که نزاع داشته باشیم، بلکه در حوزه سیاست خارجه و منافع و ارتباطات استراتژیک، حتما دچار مشکلاتی خواهیم شد. فکر می کنم ترک ها با توجه به فهم این موضوع، در حال تلاش برای ایجاد یک بالانس بین روابط خود با ما و سایر کشورهای منطقه است تا بتوانند مجددا به جهش فوق العاده ای در منطقه دست پیدا کنند.

وی به تغییر سیاست های ترکیه از زمان روی کار آمدن اوغلو در منصب وزارت امور خارجه و تلاش برای پیوند با کشورهای بزرگ دنیا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آنها اکنون به این نتیجه رسیده اند که آن سیاست اشتباه بوده است و به نوعی به قابلیت های منطقه ای برگشته اند. ترکیه در حال حاضر تلاش می کند که با ارتباطات مناسب با کشورهای منطقه از جمله ایران، عربستان، مصر، قطر و سایر کشورها، دوباره ابهت و شکوه خود را بدست آورد.

وی افزود: در همین فضا و به جهت اینکه کشورهای منطقه بعضاً دچار اختلاف هستند، ترکیه حتما یکسری ملاحظات را اعمال خواهد کرد. خواهد داشت. بنابراین با توجه به اینکه ما با اسرائیل دچار چالش عمیق هستیم، ترکیه اگر نخواهد برخی مسائل را رعایت کند، یا با ما دچار چالش می شود یا اسرائیل. اما با توجه به عملگرا بودن آنها، تلاش می کنند که هوای هر دوطرف را داشته باشند و سیاست میانه ای را برگزینند.

۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...