نسخه چاپی

نقش عینك دودی در حساسیت های فصلی

بلعیدن یك قرص آنتی هیستامین تنها راه مقابله با حساسیت در فصل بهار نیست و باید راهكارهای عملی بیشتری را در این خصوص مد نظر قرار دهیم، راه حل هایی كه در ظاهر بی ارتباط با حساسیت فصلی است اما برای حل آن راه مناسبی است، از خوردن غذای مناسب تا استفاده از عینك دودی.

به گزارش نما به نقل از برنا، تعدادی از این راه حل ها به شرح زیر است:

خوردن غذای مناسب

داشتن عادت های غذایی نامناسب بسیاری از بیماری‌ها از جمله آسم و آلرژی‌های فصلی را تشدید می‌کنند.

مطالعات پزشکی ثابت کرده‌اند مواد شیمیایی قدرتمندی به نام آنتی اکسیدان که در میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، چایِ سبز و ... یافت می‌شوند در تسکین التهابات کمک می‌کنند و عامل مهمی در کنترل آلرژی هستند.

خوردن غذاهای سرشار از اُمگا-3 نیز در مقابله با حساسیت موثر هستند.

تناسب اندام

داشتن اضافه وزن تنفس را مشکل می‌کند و این مشکل برای کسی که آلرژی دارد، ناگوار است.

چربی‌های دور شکم مانع از آن می‌شوند که ریه‌ها و دیافراگم شما در هنگام تنفس به قدر لازم به سمت پایین حرکت کنند، بنابراین کم کردن وزن جذب اکسیژن را آسان‌تر می‌‎کند و می‌توانید یک نفس عمیق بکشید.

کاهش اضطراب

در موقعیت‌های استرس‌زا، بدن شمار سرشار از هورمون‌های استرس می‌شود. تپش قلب، تعریق، افزایش اسید معده، اسپاسم‌های معده، اسپاسم‌های عضلات و بالا رفتن فشار خون واکنش‌هایی است که بدن در چنین مواقعی از خود نشان می‌دهد. در صورت عدم وجود یک مجرای خروجی برای تخلیه این انرژی، بدن تحت فشار از خود واکنش نشان می دهد. این واکنش زنجیره‌ای می‌‍تواند به مرور زمان به سیستم ایمنی‌ بدن ما ضربه بزند.

ضعف در سیستم ایمنی بدن شانسِ واکنش‌های آلرژیک را افزایش می‌دهد.

مکمل‌هایی برای داروی‌های ضدحساسیت

مولتی ویتامین و مواد معدنی مکمل روزانه شامل منیزیم، سلنیوم، ویتامین C، ویتامین E و همۀ انواع ویتامین B و یک فنجان چای نعناع یا بابونه هر شب قبل از خواب علائم حساسیت را کاهش می‌دهند.

مصرف یک دوز روزانه از اکیناسه (سرخارگل) به مدت دو هفته در ماه نیز می‌تواند موثر باشد.

سرخارگل، گیاهی از پهنه دشت‌های شمال امریکا است که به خوبی قدرت بدن را در مقابله با بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های خارجی افزایش می‌دهد. به طور عمده به منظور درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های ویروسی کاربرد دارد و همچنین در درمان اختلالات پوستی نظیر اگزما و آکنه نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

تعویض مداوم فیلترهای سیستم‌های تهویه

تعویض فیلترهای سیستم‌های تهویۀ هوا هر سه ماه و استفاده از نوع مرغوبِ آن‌ها در منزل می‎‌تواند مانع انتشار گرد و غبار شود که از عوامل تشدید حساسیت هستند.

استفاده از پادری‌هایی با الیاف غیرطبیعی

پادری‌هایی که از مواد طبیعی و الیافی نظیر حصیر ساخته شده‌اند، محیط مناسبی برای حیات کنه، کپک و قارچ ایجاد می‌کنند.

بنابراین بهتر است از پادری‌های پلاستیکی استفاده کنید.

بقایای حشراتی که در کنار چراغ‌های ایوان‌ها می‌میرند نیز می‌تواند یک عامل حساسیت‌زا باشد. به همین دلیل بهتر است، اطراف این چراغ‌ها را همواره تمیز کنید.

شناسایی نقاط حساسیت‌زای خانه

تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی هوا در محیط‌های داخلی گاهی می‌تواند 10 برابر بیشتر از محیط خارجی باشد. ما 90 درصد از زمان خود را در محیط‌های بسته می گذارنیم، بنابراین باید نقاط حساسیت‌زای این محیط‌ها را بیابیم و آن‌ها را تمیز کنیم.

پارچه‌های مبل، بالش‌ها، فرش‌ها، پرده‎ها، نقاط مرطوب، فیلترهای هوا و نقاط گرمِ ساختمان از جمله مواردی هستند که باید زود به زود تمیزشان کنید.

پاکیزه نگه داشتن اتاق خواب در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای پاک کردن پشت تخت و کمد، زیر تخت و اطراف کولر و بخاری از یک دستمال مرطوب استفاده کنید چرا که پارچۀ خشک فقط غبار را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند.

در واقع بهتر است پیش از رسیدن بهار، تمامی اشیاء قابل شستشو در اتاق خوابتان را بشویید.

با قرار دادن لباس‎‌هایتان در ساک‌های پلاستیکی دارای زیپ و گذاشتن هر کفش در یک جعبه، عوامل حساسیت‌زا در کمد شما نیز کاهش می‎‌یابند.

گنجه‌ها و کمدها محل مناسبی برای رشد کنه و قارچ هستند و باید همواره تمیز شوند.

حساسیت‌زدایی از دستشویی و حمام

در وهلۀ اول باید اطمینان یافت که سنگ توالت به درستی نصب شده باشد چرا که نشت آب در دیوار یا کفِ دستشویی می‌تواند محیط مناسبی برای ایجاد کپک و قارچ فراهم کند.

پردۀ حمام نیز باید هر ماه با آب گرم شسته شود.

آشپزخانه را تحت کنترل دربیاورید

برای جلوگیری از ورود حشرات به جعبه‌های مواد غذایی باید همواره آن‌‎ها را از هوا محفوظ نگه داشت.

سینی زیر یخچال را با محلول سفیدکننده بشوئید.

در تمیز کردن آب‌چکان از نمک استفاده کنید تا از رشد باکتری و قارچ جلوگیری شود. زیر سینک را حتماً وارسی و همواره تمیز نگه دارید.

قبل از خواب دوش بگیرید

حمام کردن پیش از خواب آلودگی‌های محیطی را از مو و پوست شما پاک می‎کند و این موضوع در کاهش التهابات موثر است.

استفاده از عینک دودی

با توجه به افزایش مواد حساسیت‌زا در فصل بهار، استفاده از عینک یا عینک‌های دودی در محیط‌‎های خارجی، حتی اگر آفتاب نبود، می‌تواند علائمی نظیر خارش یا قرمز شدن چشم افراد حساس را به شدت کاهش دهد.

۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...