نسخه چاپی

قحطی سومالی پایان یافت

عکس خبري -قحطي سومالي پايان يافت

كاردار سفارت سومالی با اشاره به بهره‌گیری از دانش و تكنولوژی ایران برای ارتقا زیر ساخت‌های كشور متبوعش از پایان قحطی در سومالی خبر داد.


خلیف کدیه موسی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در توضیح آخرین وضعیت کشور سومالی اظهار داشت: از 8 ماه پیش تاکنون تغییرات بزرگی در سومالی رخ پذیرفته و بارش باران‌های آسمانی و فراهم کردن شرایط محیطی برای زندگی در حال حاضر برای مردم سومالی فراهم شده است.

وی افزود: اما کمک مردم ایران می‌تواند برای آینده بهتر سومالی نقش به‌سزایی را ایفا کند.

کدیه موسی ادامه داد: یک بحث دیپلماتیک و سیاسی نیز در آینده سومالی رخ خواهد داد و در 6 ماه آینده دولت قوی و مستقلی در سومالی تشکیل می‌شود تا مردم را بیشتر حمایت کند.

کاردار سفارت سومالی در تهران تصریح کرد: ما در آینده رئیس و سخنگوی پارلمان را انتخاب خواهیم کرد تا آنها به عنوان نماینده مردم رئیس جمهور سومالی را انتخاب کنند بنابراین به مدت چهار سال یک دولت قوی و مستقل را شاهد خواهیم بود.

نیاز سومالی به دانش و تکنولوژی ایران برای ارتقا زیرساخت‌ها

کدیه موسی ادامه داد: ما در حال حاضر مشکل قحطی نداریم و کمک‌ها در این زمینه بیشتر مورد توجه در زمینه زیر ساخت‌های سومالی است.

وی بیان داشت: دومین مسئله که بیشتر مورد توجه است برگرداندن مردم از کمپ‌های آوارگان کنونی به خانه‌هایشان است و امیدواریم که با کمک مردم و دولت ایران و استفاده از دانش و تکنولوژی ایران بتوانیم زیر ساخت‌های بازگرداندن مردم را فراهم کنیم.

تمایل همکاری سومالی بیشتر با ایران است تا آمریکا

کدیه موسی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر وضعیت ارتباط سومالی با ایالت متحده آمریکا به چه صورت است، افزود: ما کشور مسلمانی هستیم و تاکنون هیچ ارتباطی با کشور آمریکا نداشتیم و تمایل داریم با کشورهای مسلمان مخصوصاً برادران ایرانی ارتباط داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مسئله که مردم سومالی کمک‌های آمریکا را قبول نمی‌کنند صحیح است، افزود: خیر، به این صورت نیست بلکه در مسئله دریافت کمک‌ها یک مبحث بشردوستانه و ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد.

کدیه موسی تصریح کرد: در حال حاضر با لطف خدا با توجه به بارندگی‌های صورت پذیرفته در سومالی مشکل قحطی و خشکسالی دیگر در سومالی وجود ندارد و تلاش بر این است که مردم به زمین‌های خود برای کشاورزی برگردند و تقاضایی که از مردم و مسئولان ایران داریم کمک در زمینه‌های توسعه زیر ساخت‌های سومالی است تا از نظر تکنولوژی و دانش ایران بتوانیم شرایط آینده سومالی را بسازیم.

خروج کامل الشباب از سومالی به زودی

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت گروه الشباب و حملات آنان در سومالی به چه صورت است، افزود: الشباب به پایان رسیده و ان شاء‌الله تمام آنها را از سومالی خارج می‌کنیم تا صلح در سومالی حاکم شود، ما قبلاً گروه الشباب را در یک منطقه محدود محاصره کرده بودیم ولی الان آنها را از داخل سومالی به طور کامل بیرون خواهیم کرد.

برگزاری همایش تجلیل از حامیان مردم سومالی

کدیه موسی با تشکر از مقام معظم رهبری، دولت و مردم ایران در کمک رسانی به مردم سومالی از برگزاری همایشی در روز 22 اسفند با عنوان تجلیل از حامیان سومالی برای رساندن ندای مردم سومالی در قدردانی از کمک‌های مردمی ایران خبرداد.

۱۳۹۰/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...