نسخه چاپی

در گفتگو با نما بررسی شد:

پایه و اساس اقتصاد مقاومتی در كشاورزی است / دولت نیاز به تغییرات جدی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارد

عکس خبري -پايه و اساس اقتصاد مقاومتي در کشاورزي است / دولت نياز به تغييرات جدي براي تحقق اقتصاد مقاومتي دارد

اقتصاد كشور ما به فرموده حضرت امام(ره) در 36 سال گذشته، اقتصاد مبتنی بر كشاورزی بیان شده-است. معتقدیم كشاورزی محوراقتصاد كشور است. اگر ما اقتصاد مبتنی بر تولید داشته باشیم قطعا نیازی به بیگانه نخواهیم داشت، بلكه بیگانه به ما نیازخواهد داشت.

در میان تمام هیاهوهای برجامیزه کردن موضوعات جامعه و چانه زنی های بین المللی و سیاسی و عدم اجرای تعهدات ازسوی طرف غربی و عربده کشی های مقامات آمریکایی بر سر مسئله موشکی؛ حل مشکلات اقتصاد کشور با نگاه درون محور از نگاه رهبری دور نماند. ایشان با شروع سال نو با نام-گذاری اقتصادمقاومتی،اقدام وعمل متذکر شدند تا ضرورت اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی روبه فراموشی نرود و مسئولان با اقدام وعمل این سیاست ها را اجرایی کنند. به بهانه نام گذاری سال نو و بررسی چگونگی اقدام مؤثر و عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی درسایه سیاست گذاری های صحیح از سوی مسئولان موضوعی بود که ما را به سراغ دکتر سیدهادی حسینی، کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون صنعت و معدن و عضو بین المجالس ببرد و با او به گفتگو نشستیم:
 
چرا اقدام وعمل در اقتصاد مقاومتی مبنی شعار امسال قرار گرفت؟

در ابتدای گفتگو باید از مقام معظم رهبری تشکر ویژه ای داشت که امسال نیز موضوع اقتصاد وتولید را مورد توجه قرار دادند؛ و توجه همه مسئولین را به این مهم هدایت کردند که «به دو صد گفته چون نیم کردار نیست» لذا همه باید بدانند که می توان راحت حرف زد، مصاحبه کرد و نوشت؛ اما آنچه که درد مردم را دوا می کند این است که اقتصاد کشور برپایه تولید رونق پیدا کند و ایجاد اشتغال برای جوانان عملی بشود و نان در سر سفره مردم دیده شود. تا زمانی که رفاه را مردم احساس نکنند، هر کسی هر حرفی بزند، تنها حرف زده است، در واقع اتفاقی نیفتاده است. در کشور ما در گفتار خیلی سخن می گوییم ولی از عمل و کردار خبری نیست.


 عمده ترین مشکل را در عدم اجرای شدن سیاست های اقتصادی در چه می دانید؟

دراین چند سال اخیر متأسفانه اکثر کارخانجات ما، شهرک های صنعتی، کارخانه های قدیمی و حتی صنایع جدیدی که به تازگی راه افتاده اند تعطیل شده اند.اگر بر روی نوع رفتار مسئولان و بخشی از وظایف و اقداماتی که باید انجام بدهند، نگاه ذره بینی داشته باشیم؛ مشاهده می شود که براي انجام هر کاری در هر موضوعی، اکثر سازمان ها و ادارات دائما از این جلسه به آن جلسه، از این یادداشت به آن یادداشت گرفتارند، حتی در پای برخی از این نامه های درخواست حدود 60 پاراف می خورد اما در نهایت ارباب رجوع که ولی نعمت ماهستند، کارش انجام نمی شود و با نارضایتی آن سازمان را ترک می کند. حقیقت آن است که امروز و فردا کردن در نظام اداری کشورما،که یک نظام بزرگ و سنگینی است، شرایطی را ایجاد کرده که عملا خودش را نمی تواند بکشد، درحالی که بخش زیادی ازاعتبارات بودجه ای کشور را به خود اختصاص می دهد، بدون آنکه تحرک قابل چشم گیری داشته باشد.


 مهم ترین گام در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل چیست؟

معتقدم، اقدام وعمل به این معنی است که ما برای کشورعزیزمان برنامه داشته باشیم وحرف را کنار بگذاریم بلکه حرف ها را به برنامه تبدیل کنیم و در نهایت برنامه ها را عمل کنیم، که نتیجه آن را مردم ببینند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ما به فرمان مقام معظم رهبری از باب ولایت و فتوی مقام معظم رهبری از باب مرجعیت عمل کرده ایم، به نظر من نتیجه کار و تلاش خود را باید رضایت مندی مردم دنبال کنیم. لذا من نماینده، آقای رئیس جمهور و یا مسئولانی که رأی مردم را می خواهیم، اگر رضایت مردم را در جهت رفع مشکلات شان کسب کردیم، مسلما مردم با رضایتمندی به ما رأی می دهند و یا در امور کشور مشارکت می کنند. ازطرفی دیگر با کار و تلاش، اقتصاد کشور رونق می گیرد ومطمئنا همه مردم با هر نوع نگرش وعقیده حتی آنهایی که اسلام ونظام را قبول ندارند، اما ایرانی هستند، به کشور توسعه یافته خود افتخارخواهند کرد؛ لذا باید آستین ها را بالا بزنیم و کمتر حرف بزنیم و کار و تلاش خود را بیشتر کنیم.

 با توجه به سیاست گذاری ها در دولت یازدهم ، تا چه میزانی دولت موفق بوده است؟
 در خصوص اقدامات و سیاست های دولت باید بگویم، این دولتی است که مردم به آن رأی داده اند ومعتقدم که باید به آن کمک کرد، موفق بشود واین بهانه نیز نباشد که دولت بگوید، در مسیر اجرا سنگ اندازی می کنند. البته این نگاه را حضرت امام(ره) ومقام معظم رهبری به دولت ها دارند؛ لذا ما بر اساس تشخیص خود عمل نمی کنیم، چون ما مقلد هستیم. درعرصه سیاست نیز معتقدیم باید این فضا دنبال کنیم و پیرو باشیم.
دولت درعرصه سیاست خارجی توانسته دررفتارهای عامه کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغیراتی ایجاد کند. رفتارها نوع نگاه و سخن را اصلاح كند، دیگر طلبکارانه سخن نمی گویند البته این نشان از قدرتمندی ایران است؛ البته من نوع رفتارکشورهای که با ایران عناد دارند مانند آمریکا و دیگران را نمی گویم. اما به طور کلی رویکردها مثبت شده که جای تشکر دارد. آنها تلاش کردند بخشی از پول بلوکه شده آزاد بشودو فضای بین المللی تلطیف بشود؛ اما اینکه ما در سیاست گذاری هایمان صرفا چشم وامیدمان به بیرون مرزها باشد و یا دست مان در جیب آن ور آب باشد؛ مسلما این نگاه غلط است و درست نیست ما نباید داخل را رها کنیم.

 سهل الوصول ترین راه برای تحقق اقتصاد مقاومتی را در چه حوزه هایی می دانید؟
 اقتصاد کشور ما به فرموده حضرت امام(ره) در 36 سال گذشته، اقتصاد مبتنی بر کشاورزی بیان شده-است. معتقدیم کشاورزی محوراقتصاد کشور است. اگر ما اقتصاد مبتنی بر تولید داشته باشیم قطعا نیازی به بیگانه نخواهیم داشت، بلکه بیگانه به ما نیازخواهد داشت. ایران با توجه به فصول وشرایط جغرافیایی و اقلیمی که دارد از ظرفیت هایی بسیار بالایی برخوردار است. لذا می توانیم از طریق مختلف و با استفاده از ظرفیت های درونی کشور را اداره کنیم. اقتصادمقاومتی این است که ما تلاش کنیم که از طریق داشته هایمان کشور را اداره کنیم و با استفاده از ظرفیت هایی بیرونی و تعامل با کشورهای دیگر به کشور اول منطقه تبدیل شویم.


 لزومی بر تغییر سیاست گذاری ها و نوع نگاه حاکم در دولت یازدهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی می بینید؟
 طبیعی است اگر دولتمردان در مسیرحرکت اداره کشور متوجه اشکالات و ضعف ها می شوند، قطعا باید روند خود را تغیر بدهند. یعنی این طور نیست که اگر کسی سیاست و برنامه ای را جلو ببرد، به پشت سر خود نگاه نکند. معمولا در اجرای سیاست ها و برنامه ریزی ها، برنامه نویسان به عقب نگاه می کنند که اگر نیازی به پایش واصلاح است، تغیرات ایجاد شود.من فکرمی کنم دولت در جلسات مستمری که تشکیل می دهد،قطعا این نگاه را در اجرای برنامه هایش دارد؛ اگر چنین نباشد و تغییر ندهد، شامل روایت امیرالمؤمنین است که اگر کسی دوروزش مانند هم شود از ما نیست.

۱۳۹۵/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...