نسخه چاپی

نگاهی به گاف بزرگ مطبوعات زنجیره ای

فساد خوب – فساد بد

عکس خبري -فساد خوب – فساد بد

این خطای بزرگ، دوام طولانی نداشت و احمد توكلی طی نامه ای از حقیقت پرده برداشت. اینكه شروع پرداخت مبلغ مصوب شورای عالی امنیت ملی به شركت ها و موسسات، از مهرماه سال 92 (یعنی در دولت فعلی) آغاز شده است نه دولت دهم و همچنین مبلغ مورد اشاره روزنامه های اصلاح طلب هزار برابر مدعای احمد توكلی بوده است، خطایی كه با اندكی انصاف در تخاصم با دولت قبل و یك محاسبه ساده نیز قابل فهم بود كه نمی تواند رقم این تخلف برابر یارانه 3 سال كل مردم كشور باشد.

مهدی گیلانی- اگر امروز از تیتر و حتی عکس یک شدن احمد توکلی برای خبری که دولت روحانی را به یک تخلف ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی متهم می کرد، آن هم در صفحه اول رسانه های اصلاح طلب متعجب شده اید؛ دعایش را به جان تصویب کنندگان قانون مطبوعات کنید که نشریات را در قبال تکذیبیه موظب به درج جوابیه در همان صفحه و ستون و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، می نماید.
باید از دو روز قبل تر به موضوع نگاه کنیم تا عمق ماجرا روشن تر شود، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نهم؛ هنگام بیان نطق خود در صحن علنی مجلس پیرامون کلیات بودجه سال 95، در توضیح حذف تبصره 19 در کمیسیون تلفیق به ماجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی در روزهای پایانی دولت قبل اشاره کرد که بر اساس آن مقرر شد 2.5 (دو و نیم) میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به صورت 6 ماهه به دولت قرض داده شود که در زمینه واردات مواد اولیه، کود و دارو، هزینه شود. او سپس از شرکتی می گوید که 152 میلیارد تومان از همین منبع را گرفته ولی فقط 45 میلیارد تومان را برگردانده و حدود 105 میلیارد تومان را خرج خرید ساختمان و یا قرض دادن به شرکت های دیگر کرده است.
در میان رسانه های مختلف که به پوشش این سخنان پرداختند، یک خبرگزاری دچار خطای تنظیم خبری شد و خبر با عباراتی بر خروجی آن رفت، که متهم این تخلف را دولت قبل نشان می داد. این خطا کافی بود تا تیتر فردای روزنامه های اصلاح طلب کاملا هماهنگ به یک موضوع اختصاص پیدا کند؛ به عنوان نمونه روزنامه شرق که امروز مجبور به اختصاص عکس یک خود به توکلی شده است، تیتر « دولت قبل 105 هزار میلیارد گرفت و پس نداد» را بر فراز کاریکاتوری از رحیمی، بقایی و بابک زنجانی به چاپ رساند. روزنامه خانواده هاشمی رفسنجانی (آرمان امروز) هم تیتر یک «تخلف 105 هزار میلیاردی دولت احمدی نژاد» را برگزید و اعتماد برای صفحه اول خود چنین تیتر ساخت «احمدی نژاد پول دارو را خرج خرید ساختمان کرد»
این خطای بزرگ، دوام طولانی نداشت و احمد توکلی طی نامه ای از حقیقت پرده برداشت. اینکه شروع پرداخت مبلغ مصوب شورای عالی امنیت ملی به شرکت ها و موسسات، از مهرماه سال 92 (یعنی در دولت فعلی) آغاز شده است نه دولت دهم و همچنین مبلغ مورد اشاره روزنامه های اصلاح طلب هزار برابر مدعای احمد توکلی بوده است، خطایی که با اندکی انصاف در تخاصم با دولت قبل و یک محاسبه ساده نیز قابل فهم بود که نمی تواند رقم این تخلف برابر یارانه 3 سال کل مردم کشور باشد.
امروز اما طبق ماده 23 قانون مطبوعات این روزنامه ها ناگزیر به اصلاح بودند. برخی سعی بر ژست حرفه ای داشتند و با بیان اصل حرف توکلی، ادعا را مطرح کردند که خبر خود را از یک خبرگزاری اصولگرا برداشته اند و مبدأ خبر آن خبرگزاری بوده است؛ (در حالی که در متن خبر چنین ارجاعی وجود ندارد) و برخی نیز همچون روزنامه خاندان هاشمی به تیتر «توضیحات توکلی درباره انعکاس سخنانش» اکتفا کردند.
اما از همه جالب تر این است که روزنامه هایی که دیروز با آن شدت این تخلف را پیگیری کردند، امروز دیگر سودای پیگیری مبارزه با فساد نداشتند و ترجیح دادند حملات از ناحیه دیگری را به اصولگرایان، سپاه و دیگر رقبای خود در دستور قرار دهند.



۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...