نسخه چاپی

مخالفت تد كروز با فروش بویینگ به ایران

سخنگوی سناتور تد كروز، نامزد جمهوریخواهان گفت كه وی قصد دارد در مخالفت با فروش هواپیماهای بویینگ به ایران نامه‌ای به دولت باراك اوباما، رییس‌جمهوری آمریكا بنویسد.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: نمایندگان شرکت هواپیماسازی بویینگ آمریکا در سفر تازه خود به ایران درباره‌ی فروش هواپیماهای جدید به این کشور رایزنی کرده است که در صورت توافق دو طرف می‌تواند یکی از خبرسازترین قراردادها میان ایران و آمریکا پس از رفع تحریم‌های غرب علیه تهران از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد.

ایران که تمایل دارد با توجه به لغو تحریم‌ها دوباره با شرکت‌های غربی وارد تعامل شود، از زمان اجرای این توافق در ماه ژانویه تاکنون چند قرارداد تاریخی را با شرکت‌های اروپایی امضاء کرده است که می‌توان از میان آن‌ها به شرکت ایرباس رقیب بزرگ بویینگ اشاره کرد.

سخنگوی شرکت بویینگ روز دوشنبه پس از پایان سفر دو روزه هیاتی از این شرکت به تهران گفت که رایزنی‌های مقدماتی با خطوط هوایی ایران درباره‌ی پتانسیل فروش هواپیما و خدمات هوایی‌اش به تهران آغاز شده است که یک مرحله از روندی چند مرحله به شمار می‌آید.

به نوشته وال استریت ژورنال، بسته شدن قراردادی برای فروش هواپیماهای بویینگ می‌تواند بزرگ‌ترین نشانه از این باشد که تهران و واشنگتن به سمت عادی‌سازی روابط تجاری با یکدیگر پیش می‌روند.

دولت آمریکا به شرکت بویینگ اجازه داده است تا با شرکت‌های مسافربری هوایی ایران وارد گفت‌وگو شود هر چند تحویل هواپیما هنوز نیاز به اجازه بیش‌تر دارد.

هم‌چنین هرگونه خرید و فروش هواپیما با ایران نیازمند این است که ایران بتواند از بازارهای جهانی دلار بگیرد، چالشی که هنوز بانک‌های غربی برای تامین مالی قراردادهای تجاری با ایران به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا با آن مواجه‌اند.

این در حالی است که به گفته‌ی مقامات آمریکایی، شرکت‌های آمریکایی تمایل بسیار بیش‌تری برای ورود به ابزار ایران به ویژه در حوزه‌هایی که قانون کشورشان اجازه آن را می‌دهد پیدا کرده‌اند. در این میان می‌توان به صنعت خودرو و خدمات پزشکی اشاره کرد.

شرکت بویینگ توانست در ماه فوریه ۲۰۱۶ اجازه آغاز رایزنی‌های لازم به خطوط هوایی ایران را کسب کند. هیچ یک از دو طرف تاکنون درباره‌ی این که چه مدل هواپیمایی قرار است خرید و فروش شود صحبتی نکرده‌اند اما یک منبع آگاه ایرانی گفته است که آن‌ها مایلند مدل‌های ۷۳۷، ۷۷۷ و ۷۸۷ را خریداری کنند.

اما مقامات جمهوری‌خواه روز دوشنبه پس از پایان این سفر به شدت از این اقدام بویینگ انتقاد کردند و گفتند که چنین کاری به طور قطع ظرفیت‌های نظامی ایران را افزایش می‌دهد و تاثیر تحریم‌های دیگر علیه تهران را تضعیف می‌کند. سخنگوی سناتور تد کروز، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت که وی قصد دارد در مخالفت با فروش هواپیماهای بویینگ به ایران نامه‌ای به دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا بنویسد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اما این رویکرد خلاف آن چیزی است که در اروپا در جریان است. یک مقام آژانس اعتبار صادرات انگلیس در ماه ژانویه گفت که این سازمان آماده تجارت با ایران است که بازتاب دهنده تمایل دیگر موسسات وام دهنده در دولت‌های اروپایی است.

۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...