نسخه چاپی

هیئت سازمان حج و زیارت راهی عربستان شد

هیئت سازمان حج و زیارت كشورمان به‌سرپرستی سعید اوحدی به‌منظور گفت‌وگو با وزیر حج عربستان برای حج تمتع سال ۹۵ عازم عربستان شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و هیئت همراه وی که امروز (سه‌شنبه) به‌دعوت مقامات سعودی تهران را به‌مقصد عربستان ترک کرده‌اند قرار است روز پنجشنبه ۲۶ فروردین درباره آخرین وضعیت حج تمتع سال ۹۵ با مسئولان حج این کشور به گفت‌وگو بنشینند.

اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در روزهای گذشته از تأخیر سه ماه عربستان برای امضای تفاهم‌نامه با ایران و تعیین تکلیف حج زائران ایرانی خبر داده بود چرا که همه‌ساله و برای اعزام حج تمتع قراردادهای منحصر به این سفر در مدت زمان معلوم منعقد می‌شد ولی امسال بعد از حوادث منا که منجر به شهادت تعدادی از زائران کشورمان شد و همچنین بعد از قطع رابطه میان دو کشور این مدت زمان تاکنون به تعویق افتاده است.

اما هیئت سازمان حج و زیارت که راهی عربستان شده بعد از اعلام نشست در ۲۶ فروردین برای حج تمتع ۹۵ اطلاع رسانی خواهد کرد که در این میان مبلغ اصلی قیمت اعزام زائران نیز منوط به این موافقت‌نامه میان مسئولان حج دو کشور است.

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در روزهای گذشته اعزام زائران به حج تمتع در سال جاری را یکی از بخش‌های مد نظر مسئولان دانست و گفت: حوادث تلخی که در حج سال گذشته رخ داد و همین‌طور قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و عربستان که از سوی عربستان صورت گرفت، مسئله حج تمتع را تحت الشعاع قرار داد. علی‌رغم تلاش‌های مسئولان تاکنون نه دیه شهدای سال گذشته پرداخته شده و نه هیچ اقدام عملی از سوی مسئولان سعودی به هتاکان به زائران ایرانی انجام شده و حتی عذرخواهی رسمی نیز صورت نگرفته است. وقتی قطع روابط سیاسی بین دو کشور باشد طبیعی است که کارها به‌سختی انجام می‌شود. هیچ تضمینی هم برای حفظ سلامتی زائران در عربستان وجود ندارد. نظر عموم مراجع نیز حفظ کرامت و سلامت زایران در حج است. قرار است هیئت اعزامی ایران فردا به‌سرپرستی رئیس سازمان حج به عربستان اعزام و با وزیر حج عربستان مذاکره کند. امیدواریم که دولت عربستان بپذیرد که در سال گذشته حقوق زائران رعایت نشد و تعداد زیادی از آنها کشته شدند که ۴۷۰ نفر از آنها زائران ایرانی بودند.

تاکنون هنوز توافقی با مقامات سعودی برای تنظیم قراردادها و تفاهم‌نامه‌‌هایی برای اسکان زائران و تأمین مسائل رفاهی انجام نشده است. سعودی‌ها صداقت در گفتار و عمل تاکنون نداشته‌اند و بعید است که چشم‌انداز روشنی برای حج امسال وجود داشته باشد.

تلاش‌ها از سوی مسئولان سازمان حج و زیارت برای ادای این فریضه واجب شرعی افراد مستطیع ادامه دارد و در صورت تفاهم‌نامه اطلاع رسانی لازم برای مردم و افراد واجد شرایط انجام می‌گیرد.

۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...