نسخه چاپی

خشم مصری ها از سپرده شدن دو جزیره به عربستان

جامعه مصر همچنان در شوك اعلام خبر واگذاری دو جزیر مهم این كشور به سعودی ها به سر می برد و اعتراض های گسترده در این زمینه ادامه دارد.

به گزارش نما به نقل از العالم، در سفر ملک سلمان پادشاه سعودی به قاهره به طورغیرمنتظره اعلام شد که طی امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور تابعیت دو جزیره تیران و صنافیربه عربستان بخشیده شده است.

این اقدام موجی از خشم و نارضایتی را در میان افکار عمومی و رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی مصر برانگیخت.

دو جزیره غیرمسکونی تیران و صنافیردر ورودی خلیج تیران قرار دارند و گذرگاه دریانوردی اصلی برای رسیدن به بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی در خلیج عقبه به شمارمی آیند. مصری های شرکت کننده در چهار جنگ اعراب و اسراییل همچنان جنگ پنجم ژوئن را به یاد دارند.

این دو جزیره پس از امضای توافقنامه کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1978 مانند بخش هایی از شبه جزیره سینا جزو به اصطلاح "مناطق ج " قرار گرفتند که بر اساس آن ارتش مصر حق حضور در آنها را ندارند و فقط نیروهای پلیس و چند ملیتی حق استقرار درآنها را دارند.

عربستان بر اساس توافقنامه جدید میان ریاض و قاهره پذیرفت که به تمامی تعهدات بین المللی مصر در مورد این دو جزیره احترام بگذارد.

رسانه های گروهی به ویژه برنامه های تلویزیونی وشبکه های اجتماعی مصر ظرف چند روز گذشته به شدت این موضوع را مورد کنکاش قرار داده و این سوال را مطرح کردند که آیا مصر در مقابل دریافت چند میلیارد دلار این دو جزیره را به عربستان واگذار کرده است؟

"حازم حسنی" استاد علومی سیاسی دانشگاه قاهره درصفحه شخصی خود درفیسبوک نوشت: " مصربه سادگی تسلیم خواسته عربستان درخصوص این دو جزیره شد. این موضوع نشان می دهد نقش منطقه ای مصر تا چه اندازه درسراشیبی سقوط و انحطاط قرار گرفته است که برای مصر و مصری ها مایه شرمساری است.

" نورفرحات " استاد حقوق دردانشگاه الزقازیق هم درصفحه شخصی خود در فیسبوک از نمایندگان پارلمان خواست تا به دولت رای عدم اعتماد بدهند زیرا حاکمیت بر این دو جزیره را بدون دریافت نقطه نظرات مجلس نمایندگان مجانی در اختیارعربستان قرار داد.

دولت مصر شنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد که ملک عبدالعزیز آل سعود در ژانویه 1950 از مصر خواست تا محافظت از این دو جزیره را برعهده بگیرد.

بیانیه مزبور افزود: این توافقنامه جدید بر اساس دستور حسنی مبارک رییس جمهوری مخلوع مصر شکل گرفت. مبارک در ماه می 1990 به طور رسمی از سازمان ملل خواست تا دو جزیره تیران و صنافیر را در آب های منطقه ای عربستان قرار دهد.

البته توافق مرزی مصر و عربستان تنها پس ازارجاع آن در مجلس نمایندگان مصر و کسب موافقت پارلمان به مرحله اجرا درخواهد آمد.
کارشناسان امور خاورمیانه معتقدند دولت مصر در این خصوص به طور شفاف برخورد نمی کند.

به گفته کارشناسان با وجود صلح میان اعراب و اسراییل اهمیت راهبردی این دو جزیره کاهش یافته است. درواقع دستاورد ریاض از بازپس گیری این دو جزیره سیاسی است.

" جمال خاشقچی " تحلیل گر سیاسی سعودی نیز خاطرنشان کرد که عربستان به دلایل تاریخی به این دو جزیره اهتمام ورزیده است زیرا ریاض همواره آنها را جزو سرزمین عربستان دانسته است. البته ممکن است در آینده میدان های نفت و گاز در این دو جزیره کشف شود.

۱۳۹۵/۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...