نسخه چاپی

جای باران در خوزستان خاك می‌بارد!

باران بسیاری از استان‌های كشور را زیر سایه برده. خطر سیلاب را بر سر استان‌های غربی انداخته و پیش‌بینی‌ها هم می‌گویند كه تا پایان هفته و حتی نخستین روز هفته آینده هم میهمان كشور است. اما خوزستان استثنا شده؛ جای باران خاك بر سر مردم می‌بارد.

به گزارش نما به نقل از شهروند: باران بسیاری از استان‌های کشور را زیر سایه برده. خطر سیلاب را بر سر استان‌های غربی انداخته و پیش‌بینی‌ها هم می‌گویند که تا پایان هفته و حتی نخستین روز هفته آینده هم میهمان کشور است. اما خوزستان استثنا شده؛ جای باران خاک بر سر مردم می‌بارد.

آسمان تیره و تار شده و غلظت ذرات معلقی که کیفیت هوای آبادان را به‌شدت کاهش داده‌اند به ٥٠ برابر حدمجاز رسیده. مدارس آبادان و خرمشهر تعطیل شده‌اند و بار دیگر از گروه‌های حساس درخواست شده که از خروج غیر ضروری خودداری کنند. به گفته رئيس اداره حفاظت محيط‌ زيست آبادان «ميزان گرد‌وخاك معلق در هواي این شهر در ساعت ١٥ دیروز (سه‌شنبه) به٥٠ برابر حد مجاز رسيد.» افزایش غلظت ذرات معلق در هوای خوزستان دیروز از صبح شروع شد و غلظت ذرات معلق که در نخستین خبرها ١٦ برابر حد مجاز بود با ادامه وزش باد به ٥٠ برابر حد مجاز رسید.

سيداحمد موسوي آزاد با اشاره به ميزان استاندارد گرد‌وخاك که ١٥٠ ميكروگرم بر مترمكعب است، درباره غلظت گرد‌وغبار در آبادان در بعدازظهر دیروز به ایرنا گفت: «اين ميزان گرد‌و‌خاك در هواي آبادان به هفت‌ هزار و ٥٣٥ ميكروگرم بر متر مكعب است.» او از شهروندان به ويژه كودكان و مبتلايان به بيماري‌هاي تنفسي خواست تا به دليل وجود گردو‌خاك موجود از خروج غير ضروري خودداري كنند.

گرد‌وغبار درحالی بار دیگر خوزستان را پشت سر گذاشت و آسمان را قهوه‌ای کرد که به گفته رئیس اداره پایش اداره‌کل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان «منشا آن جنوب شرق عراق و جنوب اهواز بوده است.» سیروس کریمی با یادآوری این‌که منشا برخاستن گرد‌و‌غبار از جنوب شرق کشور عراق و جنوب اهواز است که این دو کانون فعالیت یکدیگر را تشدید کرده‌اند، ادامه داد: «همچنین سرعت باد بیش از ١٥ متر بر ثانیه است که موجب گسترش گردوغبار در سطح استان خوزستان شده است.»

غلظت گرد‌و‌غباری که باد از عراق و جنوب خوزستان به سمت آبادان و خرمشهر آورد، مدارس شیفت بعدازظهر این شهرها را تعطیل کرد. به گزارش مهر، روابط عمومی اداره آموزش‌و‌پرورش آبادان طی اطلاعیه‌ای تعطیلی مدارس مقاطع مختلف درسی در شیفت بعدازظهر را اعلام کرد.

در حالی که سیلاب بسیاری از استان‌های کشور را تهدید می‌کند و سازمان هواشناسی درباره رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ، آب‌گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در سه روز آینده اخطار داده، اما وضع در خوزستان به‌گونه‌ای دیگر است.

رئیس اداره هواشناسی آبادان با اشاره به این‌که به دلیل بالا بودن ضریب حرارتی جو، تا اواخر روز جمعه احتمال وقوع طوفان‌های تندری و تندبادهای لحظه‌ای در مناطق مختلف استان خوزستان وجود دارد، گفت: «علاوه بر آن شدت وزش بادهای قابل ملاحظه تا نسبتا شدید برای آبادان و خرمشهر و برخاستن گرد‌ و ‌خاک و غبار وجود دارد.» به گفته سعید ابراهیمیان بیشترین دمای هوای شهرهای آبادان و خرمشهر ۳۲ و کمترین آن ۲۲ درجه سانتیگراد، بیشترین رطوبت ۵۸ و کمترین آن ۵۱ درصد، شدت وزش باد نیز ۶۲ کیلومتر بر ساعت است. دید افقی نیز به ۵۰۰ متر می‌رسد. با افزایش غلظت ذرات معلق یا به‌عبارتی گرد‌وغبار در آسمان خرمشهر، فرمانداری این شهر هم از تعطیل شدن نوبت بعدازظهر مدارس این شهرستان خبر داد.

تعطيلی بدون هماهنگی با استانداری

مدارس آبادان و خرمشهر درحالی دیروز تعطیل اعلام شدند که ‌هاشم بالدی، مدیركل بحران استانداری خوزستان تعطیلی مدارس این دو شهر را بدون هماهنگی با استانداری اعلام کرد. او با اشاره به این‌که هنوز ميزان گرد‌و‌غبار در خوزستان به آن حدی نرسيده بود که مدارس تعطيل شوند، گفت: «تعطيلی‌ها بدون هماهنگی با استان بوده است.»

بالدی با تاکید بر این‌که طبق آمار اعلام شده تا ساعت ۱۳ دیروز میزان غلظت گرد‌و‌غبار در شهر اهواز یك‌هزار و ۴۰۰ میكروگرم بر مترمكعب بود، به مهر گفت: «باید گزارش بعدی را به ما اعلام می‌کردند که در آن صورت اگر غلظت به دو‌هزار میكروگرم می‌رسید مدارس مقطع ابتدایی، دو‌هزار و ۵۰۰ مدارس متوسطه، بالای دو‌هزار و ۵۰۰ آموزش عالی و بالای سه‌هزار نیز ادارات تعطیل می‌شدند.» مدیركل بحران استانداری خوزستان یادآوری کرد که «دیروز علاوه بر شهر اهواز، شهرهای آبادان و خرمشهر هم شاهد گرد‌وغبار بود اما اعلام تعطیلی در این دو شهر بدون هماهنگی با استانداري بوده است.»

بالدی با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی خوزستان گفت: «تا پایان هفته شاهد طوفان‌های شدید و وزش باد با سرعت بالای ۸۰ كیلومتر خواهیم بود؛ البته هواشناسی پیش‌بینی كرده كه بارندگی‌های خوبی در استان خواهیم داشت و با توجه به بارندگی در شمال كشور عراق می‌توان انتظار داشت كه میزان غلظت گرد‌و‌غبار خیلی كمتر شود.»

۱۳۹۵/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...