نسخه چاپی

عبدالمجید شیخی در گفت و گو با نما:

هدف از مذاكرات برچیدن تحریم‌ها بود كه محقق نشد

عکس خبري -هدف از مذاکرات برچيدن تحريم‌ها بود که محقق نشد

یك كارشناس اقتصادی با بیان اینكه عدم توانایی بانك های خارجی برای معامله با ما به این معنا است كه تحریم های بانكی هنوز برداشته نشده است گفت: در واقع اهدافی كه دولت درباره برجام ادعا می كرد، محقق نشده است.

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با سایت خبری نما با تصریح اینکه تحریم های بانکی هنوز برداشته نشده است و دولت به اهداف خود در برجام نرسیده است اظهار داشت: هزینه هایی که در این سه سال و بیشتر از آن پرداخت کرد، به ویژه خسارت هایی که دولت یازدهم بر کشور تحمیل کرد و از بسیاری از خطوط قرمز عبور کرد، بی فایده بوده است.
این فعال اقتصادی در خصوص برقرار شدن سوئیفت گفت: سوئیفت یک سیستم گیام رسانی بانکی است. باز شده باشد یا نشده باشد یک مطلب است و اینکه عمل کارگزاری بین بانکی انجام شده باشد یا خیر یک عمل دیگر است.
وی با اشاره به ادعای بانک مرکزی مبنی بر باز بودن سوئیفت بیان داشت: ما از بازرگانان می شنویم که سوئیفت باز نشده است. با فرض اینکه سوئیفت هم باز شده باشد به نظر می اید این مسئله چیز مهمی نیست، مسئله اصلی این است که بانک ها حاضر باشند به صورت کارگزاری مبادله پولی کنند و عملا این اتفاق نیافتاده است.
این استاد دانشگاه افزود: عدم توانایی بانک های خارجی برای معامله با ما به این معنا است که تحریم های بانکی هنوز برداشته نشده است و در واقع اهدافی که دولت درباره برجام ادعا می کرد، محقق نشده است. این هزینه هایی که در این سه سال و بیشتر از آن پرداخت کرد، به ویژه خسارت هایی که دولت یازدهم بر کشور تحمیل کرد و از بسیاری از خطوط قرمز عبور کرد، بی فایده بوده است.
شیخی درباره علت عدم همکاری بانک های خارجی با ایران اظهار داشت: بانک های خارجی از ترس تهدیدات آمریکا به مناسبت های مختلف از جمله تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر، تحریم بانک ها و ترس از جریمه های بانکی و تهدید کسانی که به ایران سفر می کنند، باعث شده است تا نتایجی که دولت درباره برجام ادعا می کرد، رخ دهد. به همین جهت جا دارد دولت بیان کند که اهداف محقق نشده است.
این کارشناس حوزه اقتصاد به تلاش دولت برای برعکس نشان دادن شرایط اشاره کرد و افزود: دولت و نمایندگان آن طوری حرف می زنند که گویا سخنگوی 5+1 هستند و دارند اعمال آنها را توجیه می کنند.
وی با اشاره به حضور عراقچی در گفتگوی ویژه خبری بیان داشت: آقای عراقچی می گویند، تحریم های جدیدی که آمریکا وضع کرده است، جزء برجام نیست! مجری از او می پرسد که تحریم ها را قبول دارید؟ ایشان می گوید چون رهبر معظم انقلاب گفته این تحریم ها خلاف برجام است، بنابراین ما هم می گوییم خلاف برجام است! این دو مقدمه چنین نتیجه ای می دهد که ما برجامی را امضا و بر کشور خودمان تحمیل کردیم که دنبال برداشتن اهداف تحریم ها نبوده ایم. بنابراین این افراد از خطوط قرمز رهبری عدول کرده اند.
عضو هیئت علمی با بیان اینکه با گروهی از کشورها روبرو هستیم که دنباله رو حلقه به گوش آمریکا هستند، اظهار داشت: آمریکا به بهانه های مختلف با ما مخالفت و عداوت خواهد کرد و کشورهایی که تابع آمریکا هستند همچنان تابع آنها خواهند و نتیجه ای از آنها نخواهیم گرفت.

۱۳۹۵/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...