نسخه چاپی

تلاش برای ورود داروی ایرانی به روسیه

نماینده وزارت بهداشت در امور روسیه گفت: با تشكیل كارگروه دارو بین ایران و روسیه و نیز برگزاری جلسات مختلف بین وزیر بهداشت ایران و روسیه، چگونگی ورود داروی ایرانی به بازار روسیه در حال بحث و بررسی است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، سيدحسام‌الدين مدنی درجلسه آشنايی اعضای اصناف صاحبان صنايع داروهای انسانی ايران با قوانين و مقررات ثبت دارو در روسيه در مركز آزمايشگاه‌های مرجع كنترل غذا و دارو گفت: پيش از اين شركت‌های دارويی ايرانی معدودی با روسيه همكاری داشته‌اند، اما به صورت فراگير هيچگاه چنين موقعيتی به وجود نيامده بود.

او گفت: پيش از اين شركت‌ها آشنايی كافی با قوانين بين‌المللی نداشتند و ممكن بود در صادرات با مشكل‌هایی روبه‌رو شوند، اما پس ازتشكيل كارگروه داروی ايران و روسيه و اقداماتی كه درجهت تعامل بيشتر با اين كشور صورت گرفت، همه‌چيز شفاف‌ترشد. اميدواريم از اين به بعد صادركنندگان با مشكلات كمتري روبرو شوند.

نماينده وزارت بهداشت در امور روسيه گفت: يكي از دلايل پايين بودن صادرات ايران در زمينه دارو، آشنا نبودن به قوانين بين‌المللی است. از آنجا كه اغلب كشور‌های اروپایی می خواهند محصول خودشان بازار را پركند، شرايط را برای ورود كشور‌های ديگر تنگ می كنند و برای همين قوانين سخت‌گيرانه‌ای در بعضی از مواقع مشاهده می شود.

مدنی ادامه داد: جلسات مختلفی ميان وزير بهداشت ايران و روسيه برگزارشده كه در اين جلسات تاكيد فراوانی روی ورود داروی ايرانی به روسيه شده است. البته نيازمند پيش‌زمينه‌هایی هستيم كه اغلب اقتصادی هستند. يكی از ضعف‌های موجود قوانينی است كه تاحدودی شرايط را برای صادرات و توليد دارو در اين كشور دشوار می كند كه البته در راستای حل اين موضوع وزير بهداشت ملاقات‌هایی را در سطوح بالاتر انجام خواهند داد.

نماينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در امور روسيه ادامه داد: هدف اين جلسه به وجود آمدن گفت‌و‌گو و چالش است. بدون شک ورود به بازارهای یک كشور ساده نخواهد بود.

مدني تأکید كرد: ورود به بازار بين‌المللي كار پيچيده‌ و پر زحمتی است و نبايد توقع داشته باشيم با تمام درخواست‌های ما موافقت شود، اما می توانيم به تدريج خودمان را آماده كنيم. كار با روسيه یک تمرين بسيار خوب برای ورود به بازار‌های بين‌المللی به حساب می آيد.

او با اشاره به قوانين جي.ام.پي GMP در روسيه اشاره كرد وگفت: بحث GMP در روسيه شرايط سختي دارد و زير نظر وزارت صنايع اين كشوراست. اميدواريم در جلساتي كه برگزار مي‌شود، روسيه GMP مورد تاييد وزارت بهداشت ايران را قبول كند.

نماينده وزارت بهداشت در امور روسيه در مورد انتقال تكنولوژي ميان ايران و روسيه گفت: ما انتقال تكنولوژي را ميان دو كشور داشته‌ايم كه بر اساس آن تكنولوژي واكسن آنفولانزاي روسيه در مقابل تكنولوژي داروي هپاتيت B ايران، وارد ايران شد.

مدني گفت: شرايط امروز با سال‌هاي پيش متفاوت است و هيچگاه ما چنين جلساتي با روسيه برگزار نكرده بوديم كه اين موضوع نشان‌دهنده تمايل روسيه براي اين همكاري است. بايد تا جايي كه مي‌توانيم از اين فرصت استفاده كنيم. به طور معمول اتفاقات بين‌المللي و بزرگ، به همين شكل و به صورت گذرا رخ مي‌دهند و از همين رو بايد از اين فرصت نهايت استفاده را ببريم. ما از تمام شركت‌هاي دارويي درخواست داريم كه مشاركت فعالي داشته باشند و در اين راه به ما ياري برسانند.

فرصتي براي شركت هاي دارويي ايراني
دكتر عليرضا حسيني عضو سنديكاي صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران نيز در اين جلسه گفت: كشور روسيه هدف مهم صادراتي براي ايران به حساب مي‌آيد و طبق برنامه‌هاي بلند مدت اين كشور، قرار است تا سال ۲۰۲۰ ميلادي، ۹۵ درصد داروي روسيه در داخل روسيه توليد شود كه اين موضوع مي‌تواند براي توليدكنندگان و صادركنندگان دارو در ايران يك فرصت بزرگ به شمار بيايد.

او گفت: طبق تفاهم‌نامه‌هايي كه با روسيه به امضا رسيده است اميدواريم بتوانيم هم به شكل صادرات و هم توليد مشترك، با اين كشور همكاري داشته باشيم و داروهاي ايراني را در اين كشور توليد كنيم.

رمضان اصلاخانوف مديرعامل موسسه مردم نهاد انستيتو تحقيقات مستقل روسيه نيز در اين جلسه گفت: ما در ديدار‌هايي كه از كارخانه‌هاي توليد دارو در ايران داشتيم ، دريافتيم كه ايران از نظر توليد و بار علمي در سطح بالايي قرار دارد. اميدوارم توليدكنندگان ايراني بتوانند در روسيه به توليد دارو بپردازند.

۱۳۹۵/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...