نسخه چاپی

چرا ایران بازرسان را به پارچین راه نداد؟

آمانو در پاراگراف های 6 و 8 از گزارش فوریه 2012 هم به این موضوع اشاره كرده و نوشته است كه تیم آژانس در هر دو دور مذاكرات با ایران درخواست بازدید از پارچین را مطرح كرده ولی ایران اعلام كرده است كه نمی تواند این درخواست را بپذیرد.

پس از پايان دور دوم مذاكرات ايران و آژانس در ماه گذشته مهم ترين محوري كه ابتدا مقام هاي آژانس و سپس رسانه هاي غربي به تبليغات روي آن پرداخته اين بود كه ايران در هر دو دور مذاكره درخواست تيم آژانس براي دسترسي به سايت پارچين را رد كرده است.

به گزارش «کیهان» يوكيا آمانو در روز 2 اسفند (21 فوريه) در بيانيه اي از ايران به سبب نپذيرفتن دسترسي تيم آژانس به پارچين انتقاد كرد.

هرمن ناكارتس معاون وي هم كه سرپرستي هيئت مذاكره كننده با ايران را برعهده داشت، همان روز در وين به خبرنگاران گفت ايران يكي از مهم ترين درخواست هاي آژانس را كه بازديد از پارچين بوده نپذيرفته است.

آمانو در پاراگراف هاي 6 و 8 از گزارش فوريه 2012 هم به اين موضوع اشاره كرده و نوشته است كه تيم آژانس در هر دو دور مذاكرات با ايران درخواست بازديد از پارچين را مطرح كرده ولي ايران اعلام كرده است كه نمي تواند اين درخواست را بپذيرد.

پس از اين اتفاق برخي رسانه هاي غربي شروع به القاي اين موضوع كردند كه ايران به اين دليل از راه دادن بازرسان به پارچين خودداري مي كند كه در حال تغيير دادن وضعيت اين تاسيسات به منظور از بين بردن نشانه هاي فعاليت هسته اي است.

اين در حالي است كه ديپلمات ها در تهران مي گويند هم گزارش آژانس و هم تحليل هاي رسانه هاي غربي در اين باره كاملا گمراه كننده است.

يك ديپلمات در اين باره گفت: «در واقع قضيه بسيار ساده است. قصه از اين قرار است كه ايران تاكيد دارد و منطقي هم اين است كه ابتدا يك مداليته شامل جدول زماني و اقدامات طرفين، بايد مورد توافق قرار گيرد و بعد اگر قرار است دسترسي هم به پارچين داده شود، در چارچوب آن مداليته باشد».

وي ادامه داد: «بنابراين دسترسي به پارچين منتفي نيست اما ابتدا بايد مداليته نهايي شود تا روشن باشد در چه چارچوبي و در ازاي چه چيزي و با چه هدفي تيم آژانس به پارچين مي رود».
دكتر علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره گفته است: «هر نوع بازديد و دسترسي به سايت پارچين پس از مذاكره و موافقت بر سر يك چارچوب مشخص عملي خواهد بود».

اين ديپلمات مطلع درباره اين شبهه كه تاخير در دسترسي به پارچين ممكن است علامت تلاش ايران براي محو كردن رد پاي فعاليت ها باشد، گفت: «اين اظهارنظر به لحاظ فني خنده دار است.

اولا ما مي دانيم ماهواره هاي آمريكايي دائما در حال تصويربرداري از پارچين هستند و هرگونه تغييري را رصد مي كنند و ثانيا فعاليت هسته اي به گونه اي است كه نمونه ذرات آن تا ده ها سال باقي مي ماند و به هيچ وجه قابل محو كردن نيست».

لازم به ذكر است ايران پيش از اين هم دو بار در سال هاي 83 و 84 اجازه بازرسي آژانس از پارچين را داده اما هرگز نشانه اي از فعاليت هاي هسته اي نظامي در آن ديده نشده است.

۱۳۹۰/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...