نسخه چاپی

اشك و لبخند پیازكارانی كه میلیونر شدند

در حالی كه قیمت پیاز كشاورزان در مقاطعی با كاهش و باعث ضرر و زیان همراه شد، در سال گذشته قیمت این محصول تا ۳هزار تومان بالا رفت و عایدی كشاورزان را از هر هكتار به ۹۰میلیون تومان رساند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، شهرستان جیرفت منطقه حاصلخیزی است که برخی آن را با بخشی از کالیفرنیای آمریکا و هند مقایسه می‌کنند و این منطقه شرایط مناسبی برای کشاورزی دارد.

درجه هوای ظهر امروز جیرفت 38 درجه است اما در برخی از مزارع دمای هوا تا 43 درجه بالا می‌رود. یکی از کشاورزان محلی این شرایط را مناسب دانسته و می‌‌گوید: اینجا هوا همیشه بهار است و تنها دو تا سه ماه تابستان هوا گرم می‌شود اما وی اذعان دارد که چنین دمای هوای لازمه بهبود شرایط تولید است.

این شرایط آب و هوایی باعث شده که تولید انواع محصولات کشاورزی برای فعالین بخش کشاورزی امکان‌پذیر باشد و علاوه بر تولید انواع سبزی، صیفی و محصولات باغی محصولاتی مانند انبه و انگور یاقوتی در حجم پایدار تولید شود.

بنابر این گزارش از محصولاتی که در ماه‌های گذشته برای کشاورزان منطقه سود زیادی داشته و این امر باعث شده بخشی از کشت خود را با شرایط بازار به آن اختصاص دهند پیاز است . یکی از پیازکاران محلی که بر سطحی حدود 50هزار هکتار اقدام به کشت می‌کند، در حالی که با ماشین شاسی‌بلند و مدل‌بالا سر زمین می‌آید، می‌گوید: "اکنون هر کیلوگرم پیاز 400 تومان به فروش می‌رسد که این رقم برای ما به‌صرفه نیست". اما در ماه‌های گذشته و تا تاریخ 20 اسفند سال قبل این محصول را تا کیلویی 3200 تومان و در مغازه‌ها با نرخ 3500 تومان به فروش رسانده است.

وی می‌افزاید: در شرایطی که قیمت سیب‌زمینی و پیاز بالا است بخش زیادی از افراد غیرکشاورز نیز به کشت این محصول روی می‌آورند به‌طوری که مشاهده شده در این موارد پزشکان با اجاره کردن زمین از کشاورزان پیازکار می‌شوند. یکی از کشاورزان پیازکار دیگر منطقه درباره پیاز می‌گوید این محصول در وقت‌هایی که قیمت آن افزایش یافته بود به‌صورت غیرقانونی از مناطقی مانند پاکستان، افغانستان و... به کشور وارد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قیمت فروش پیاز همواره اشک کشاورزان را به‌صورت توأمان به‌همراه داشته است به‌طوری که قیمت این محصول در مقطعی برای آنها به‌حدی افزایش یافت که تولید هر هکتار خود را 90 تا 130 میلیون تومان فروختند و در مقطعی این محصول کیلویی 50 تا 100 تومان از آنها خریداری و حتی باعث شد برخی کشاورزان برای برداشت محصول مزارع خود را شخم بزنند.

گفتنی است متوسط برداشت هر کیلوگرم پیاز در منطقه جیرفت 35 تا 40 تن در هکتار است اما کشاورزان پیشرو از هر هکتار خود 70 تا 80 تن محصول برداشت می‌کنند به‌طوری که برداشت یکی از کشاورزان منطقه که سابقه کشاورز نمونه کشوری را دارد نیز بیش از 130 تن در هکتار است.

۱۳۹۵/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...