نسخه چاپی

رنتزی:تحولی را كه ملت و دولت ایران ایجاد كرده اند، به رسمیت می شناسیم

«متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران شریك اساسی از نظر ژئوپلیتیك برای ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه است، با یادآوری توافق هسته ای (برجام) گفت: ما تحولی را كه ملت ایران و دولت «حسن روحانی» ایجاد كرده اند، به رسمیت می شناسیم.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، نخست وزیر ایتالیا در گفت و گو با خبرنگاران همراه خود كه او را در سفر دو روزه به تهران همراهی می كنند و شبكه دولتی «رای نیوز ۲۴» نیز این گفت و گو را در پایگاه اینترنتی خود منتشر كرده است، اظهار داشت: ایران كشوری بزرگ و ادامه تمدن پارسی و یكی از نقاط فوق العاده در جهان است.

رنتزی درباره دیدارهای خود در سفر به تهران افزود: در برخی موضوعات همواره اختلافاتی وجود دارد اما اینكه ملت و دولت حسن روحانی رئیس جمهوری، یك تحول ایجاد كرده اند، آن را به رسمیت می شناسیم. آنها به یك توافق هسته ای رسیدند و تصمیم به همكاری گرفته اند كه می توانند شریك اساسی از نظر ژئوپلیتیك برای تایید صلح در این منطقه باشند.

وی گفت: آخرین نخست وزیری كه از كشورهای غربی به ایران سفر كرد، «رومانو پرودی» بود و كشور ما در میان متحدان غربی نخستین كشوری است كه به ایران بازگشته كه خود حاكی از دوستی میان ایتالیا و ایران است و می توان فعالیت های مثبت فراوانی برای صلح در جهان و همزمان ایجاد فرصت های تجاری ایجاد كرد.

*** باید داعش را ریشه كن كنیم/ داعش مخالف مسلمانان صلح طلب است

نخست وزیر ایتالیا در بخش دیگری از این مصاحبه درباره گروه تروریستی تكفیری داعش گفت: متاسفانه فرهنگ سطحی (در غرب) وجود دارد كه همه مسلمانان را تروریست می خواند، این یك دیوانگی است. یك میلیارد و نیم مسلمان در جهان زندگی می كنند كه اكثرا خواستار صلح هستند. افرط گرایان داعش و تروریست ها، مخالفان این مسلمانان صلح طلب هستند.

رنتزی با بیان اینكه «ایرانی ها داعش را دشمن اصلی خود محسوب می كنند»، تاكید كرد: ما باید با داعش بی رحمانه مبارزه و آنها را ریشه كن كنیم. باید از نظر نظامی داعش را متلاشی و در تمامی سطوح و با استراتژی مداخله كرد و از این نظر، مشاركت ایرانی ها (برای شكست دادن داعش) اساسی است.

وی گفت: مشاركت ائتلافی گسترده علیه داعش بسیار هوشمندانه است و سفر 'پائولو جنتیلونی' وزیر امور خارجه ایتالیا به عنوان نخستین وزیر خارجه از یك كشور غربی كه روز گذشته به طرابلس (در لیبی) سفر كرد تا پس از تشكیل دولت جدید با «فائز مصطفی سراج» دیدار كند، نیز اقدامی هوشمندانه است.

رنتزی تصریح كرد: باید با قدرت مانع آنچه پنج سال پیش به بهانه آزادی لیبی به وقوع پیوست شد، اقدام كرد.

نخست وزیر ایتالیا با یادآوری اظهارات باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا مبنی بر اینكه مداخله در لیبی در آن زمان (عیله معمر قذافی) اشتباه بود، افزود: اگر امروز می خواهیم بطور استراتژیك فكر كنیم، نیاز به طرحی درازمدت است و ما با ایرانی ها و سایر متحدان منطقه آمادگی بازگرداندن صلح و ثبات را به مناطق مدیترانه و خاورمیانه داریم.

متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه، بیست و چهارم فروردین به همراه هیاتی ۲۵۰ نفری از مقام های سیاسی و فعالان اقتصادی این كشور وارد تهران شد تا روند گسترش و بهبود روابط دو كشور در فضای پسابرجام را تسریع كند.

ایتالیا برای بهبود روابط با ایران در دوره رفع تحریم ها از دیگر كشورهای اروپایی پیشی گرفته و در صدد جبران سهم از دست رفته اش در دوران تحریم ها است.

۱۳۹۵/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...