نسخه چاپی

چین دیپلماتهای گروه هفت در پكن را احضار كرد

وزارت امور خارجه چین اعلام كرد چین دیپلمات های كشورهای انگلیس، كانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریكا كه اعضای گروه هفت را تشكیل می دهند احضار و به بیانیه روز سه شنبه گروه هفت درباره اختلافات دریایی پكن با برخی از كشورهای منطقه در دریای چین جنوبی و چین شرقی ابراز نارضایتی كرد.

به گزارش نما ، خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: چین روز چهارشنبه دیپلمات های کشورهای عضو گروه هفت را احضار و درباره بیانیه این گروه در نشست هیروشیما ابراز نارضایتی کرد.

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد چین دیپلمات های کشورهای انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا که اعضای گروه هفت را تشکیل می دهند احضار و به بیانیه روز سه شنبه گروه هفت درباره اختلافات دریایی پکن با برخی از کشورهای منطقه در دریای چین جنوبی و چین شرقی ابراز نارضایتی کرد.

گفتنی است وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه هفت روز گذشته در نشست خود در هیروشیمای ژاپن با انتشار بیانیه ای درباره اختلافات سرزمینی در دریای چین شرقی و چین جنوبی از مواضع چین انتقاد کردند.

در این بیانیه بطور مشخص به چین اشاره نشده بود. اما سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به بیانیه گروه هفت، تاکید کرد: «ما از کشورهای عضو گروه هفت می خواهیم به تعهدات خود مبنی بر عدم مداخله در اختلافات سرزمینی منطقه عمل کنند».

مناقشه بر سر مالکیت و حاکمیت برخی جزایر در دریای چین شرقی و چین جنوبی که از موقعیت راهبردی خوبی برخوردارند، کشورهای چین، فیلیپین، ویتنام، برونئی، مالزی و تایوان را در برابر هم قرار داده است. دریای چین جنوبی یک آبراه حیاتی برای تجارت بین المللی محسوب می شود و بر اساس مطالعات صورت گرفته دارای ذخایر نفت و گاز است. بسیاری از جزایر مرجانی اسپراتلی که موضوع مناقشه در دریای چین جنوبی هستند در گذشته زیر آب قرار داشتند اما چین مدعی مالکیت کامل بر آبهای این منطقه است و از سال دو هزار و چهارده نیز پروژه لایروبی عظیمی را برای ایجاد جزایر مصنوعی در این آبها به اجرا گذاشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش غیر مستقیم به ژاپن گفت «یک مسئول بلند پایه از یک کشور گروه هفت اشاره کرده است که چین باید موضع و دیدگاه گروه هفت را مد نظر داشته باشد».
سخنگوی سفارت فرانسه در پکن نیز گفت، (وزارت امور خارجه چین) در سطح رایزن که دومین مسئول بلند پایه بعد از سفیر است ( با سفارت فرانسه ) تماس تلفنی گرفته است.

۱۳۹۵/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...