نسخه چاپی

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسخ به قدس عنوان كرد

اتلاف انرژی به دلیل دخالت وزارت نیرو

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر لزوم توجه سازمان هواشناسی خراسان رضوی به تشكیل شركت‌های دانش بنیان در مشهد و شهرستان‌های این استان تأكید كرد و گفت: سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در صندوق نوآوری و شكوفایی دولت قرار گرفت، اما تنها ۵۰۰ میلیارد تومان آن به درخواست كننده‌ها اختصاص یافت.

به گزارش نما علی وطنی روز گذشته در نشستی با عنوان «بومی سازی فناوری‌های هواشناسی خراسان رضوی» با تأکید بر اینکه بر اساس قانون، بیش از 50 درصد اعتبار صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان به عنوان نهادهای غیردولتی اختصاص می‌یابد، از هواشناسی خواست با کمک هیأت‌های علمی دانشگاهی برای ایجاد شرکت دانش بنیان در استان اقدام کند و از طریق دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری به شکوفایی فعالیت خود در عرصه‌های علمی مبادرت ورزد.
وی گفت: شرکت‌های دانش بنیان یعنی تولید محصولات مبتنی بر فناوری‌های کوچک اما اثرگذار. در این خصوص توسعه فناوری‌های نوین در کشور نیازمند فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان است که در همین راستا تاکنون 2 هزار و 300 شرکت دانش بنیان در کشور فعال شده است.
او همچنین بیان داشت: سال 1392 تنها دو شرکت دانش بنیان داشتیم که قانون آن در سال 89 به تصویب رسیده بود. در سال 93 شمار آن به 156 شرکت رسید، مرداد 1394 شمار شرکت‌های دانش بنیان به هزار و 500 تا افزایش یافت و در پایان سال گذشته 2 هزار و 300 شرکت دانش بنیان داشتیم.
او ضمن اظهار امیدواری برای افزایش شرکت‌های دانش بنیان در سال جاری خاطر نشان کرد، پرونده 10 هزار و 500 شرکت دانش بنیان برای تأسیس در حال بررسی است.وی افزود: بر اساس قانون، دولت مکلف است سالانه 10 هزار میلیارد ریال اعتبار در اختیار صندوق نوآوری حمایت از شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد. در همین راستا سال گذشته 100 درصد این منابع در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفت.
وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در سه سطح مورد حمایت قرار می‌گیرند، اظهار داشت: به شرکت‌های دانش بنیان نوپا 300 میلیون تومان، به شرکت‌های تولیدی 10میلیارد تومان و به شرکت‌های صنعتی بیشتر از این منابع مالی اختصاص می‌یابد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در خراسان رضوی بیش از 111 شرکت دانش بنیان فعال است که این مسأله به کسب رتبه سوم توسط این استان بین سایر استان‌های کشور منجر شده است.
وطنی پیشنهاد کرد، حال که گلبهار به عنوان یک شهر دانشجویی علمی در خراسان رضوی فعالیت دارد می‌تواند از طریق فعال‌سازی شرکت‌های دانش بنیان هوایی در قالب ساخت قطعات یدکی هواپیما فعالیت خود را ادامه دهد تا به خانواده بزرگ فرودگاهی کشور کمک کند.
وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی مهد گیاهان دارویی است، افزود: ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی مهم‌ترین نیاز و اولویت‌های استان است وهواشناسی با توسعه فناوری‌های جدید و تحقیقات علمی می‌تواند کمک شایانی برای ایجاد اشتغال در این زمینه ایفا کند، زیرا مشهد دارای فرهنگ غنی کار است و هم اکنون برای ایجاد اشتغال چشم مان به دست سایر استان‌هاست، در حالی که منابع همین جاست.
وی در این زمینه به یک شرکت دانش بنیان مشهدی اشاره کرد که با شرکتی در چین برای صدور گیاهان دارویی قرارداد 100 میلیون دلاری امضا کرده بود.
وی اضافه کرد: اما تصمیم این شرکت به صدور داروهای گیاهی به جای گیاهان دارویی تغییر یافت، اما این کار نیازمند فناوری است و با توجه به اینکه مشهد مهد گیاهان دارویی است هواشناسی می‌تواند با ارایه اطلاعاتی چون وضعیت اقلیم، در توسعه این علم نقشی حساس و اثرگذار داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه فناوری زمانبر است، بیان کرد: بر اساس نقشه جامع علمی کشور، 14 ستاد توسعه راهبردی در بخش‌های مختلف زیر نظر معاونت پژوهشی فعال شده تا در کنار حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، توسعه ایران را رقم بزنند.
وطنی با تأکید بر تلاش هواشناسی برای دیده شدن در کشور تصریح کرد: از آنجا که فعالیت هواشناسی و پیش بینی‌های آن‌ها در اغلب تصمیم گیری‌های سایر ارگان‌ها برای برنامه ریزی‌های آتی مهم است، باید هواشناسی تلاش کند توسط سایر نهادها دیده شود و بتواند اخبار و اطلاعات خود را به گونه ای منعکس کند که تأثیر‌گذار باشد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه تا چه اندازه می‌توان به دخالت نکردن سایر ارگان‌ها در پیش بینی‌های هواشناسی امیدوار بود؟ اضافه کرد: هر کدام از دستگاه‌های دولتی امور حقوقی دارند که مسؤولان این بخش باید با یکدیگر جلساتی را برای دخالت نکردن در فعالیت یکدیگر برگزارکنند تا مشکلات برطرف شود، گرچه در صورت انجام نشدن این امر، در نهایت مشکلات به امور حقوقی نهاد ریاست جمهوری گزارش می‌شود تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
وطنی این موضوع را در خصوص دخالت وزارت نیرو در پیش بینی‌های هواشناسی طی سال گذشته عنوان کرد که درباره «ال‌نینو» هیاهوی زیادی مبنی بر «احتمال سالی بسیار سرد همراه با بحران» در کشور به راه انداخت و سبب اتلاف انرژی و تهییج در کشور شد.
وی با بیان اینکه مصرف بهینه انرژی و استفاده از فناوری‌های نو با ایجاد مراکز علمی و پژوهشی در دستور کار مسؤولان استان باشد، گفت: در کشور ما 10 سال پیش 17 برابر ژاپن انرژی مصرف می‌شد که این رقم اکنون به 9 برابر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی و بازار در راستای بهبود اقتصاد و افزایش میزان اشتغال باید با یکدیگر تلفیق شوند، اظهار داشت: تاکنون بیش از 80 هیأت اقتصادی وارد کشور شده‌اند و درخواست ایجاد بازاری برای تبادلات اقتصادی در ایران دارند که این امر از اهمیت سرمایه گذاری نیروی انسانی در کشور حکایت دارد.
معاون علمی و پژوهشی معاون فناوری رئیس جمهور با تأکید بر اینکه متأسفانه بیشترین نرخ بیکاری در کشور ما باسوادان هستند، یادآور شد: اکنون ما شاهد این هستیم که خوداتکایی توسط بی‌سوادان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است در حالی که ما از بهترین نیروهای انسانی تحصیلکرده در کشور برخورداریم که از تخصص آن‌ها استفاده درستی نمی‌شود.
وی مشهد را مسیر تجاری مهم در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه بی‌توجهی به نیروی انسانی متخصص در کشور سبب شده خسارت میلیارد دلاری به ایران وارد شود، زیرا ما به تخصص نیروی انسانی خود و اتکا به آن توجه نمی‌کنیم و امیدمان به کشورها و هیأت‌های اقتصادی خارجی برای ایجاد بازار کار است.

۱۳۹۵/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...