نسخه چاپی

دختر می‌خواهید یا پسر؟

این سوالی است كه طی تاریخ از همه پدر و مادرهایی كه در آستانه فرزنددار شدن بوده‌اند، پرسیده شده است.

تا چند دهه پیش امكان تعیین جنسیت پیش از فرزنددار شدن غیرممكن به نظر می‌رسید، اما امروزه تعیین جنسیت از طریق آی‌وی‌اف یا لقاح آزمایشگاهی، به عنوان روشی علمی و اثبات شده در مراحل اولیه تشكیل جنین، ممكن شده است.

اما برخی تبلیغات از تاثیر تغذیه و دارودرمانی بر تعیین جنسیت جنین حكایت دارد، گرچه در مواردی نتایج مثبتی از تعیین الگوی غذایی خاص بر تعیین جنسیت به دست آمده، اما این دستاوردها از نظر علمی به طور دقیق به اثبات نرسیده است.

دكتر كوروش جعفریان، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران می‌گوید: تاثیرات تغذیه بر تعیین جنسیت، با وجود برخی نتایج مثبت به دست آمده، به هیچ عنوان قطعی و ثابت‌شده نیست و همچنان بسیاری از متخصصان تغذیه در مورد اثرات تغذیه بر جنسیت دچار تردید هستند، اما در مورد داروهایی كه مدعی اثربخشی بر نوع جنسیت است، باید گفت اینها تبلیغات سودجویانه و غیرواقعی است.

ردپای غذاها بر دختر یا پسردار شدن

پیشینه بهره‌گیری از نوع تغذیه برای تعیین جنسیت فرزند به طب سنتی برمی‌گردد. براساس طب قدیم، خوردن بعضی از غذا‌ها مانند كاهو، توت‌فرنگی، خرما، هل، زعفران و... هنگام باردار شدن به پسر شدن و مصرف ماست، ترشی و... به دختر شدن جنین منجر می‌شود، اما با وجود تحقیقات زیادی كه در این زمینه طی دهه‌های اخیر صورت گرفته، تاكنون نتایج قطعی و ثابت‌شده‌ای كه تائیدكننده این اثرات باشد، به دست نیامده است.

دكتر جعفریان با اشاره به این كه تحقیقات نشان داده است تغییر غلظت بعضی از املاح خون باعث كمك به تعیین جنسیت می‌شود، می‌گوید: بر این اساس گفته می‌شود كه با افزایش سدیم و پتاسیم خون، شانس پسردار شدن و با افزایش كلسیم و منیزیم بدن، شانس دختردار شدن افزایش می‌یابد، اما هیچ‌یك از این مطالعات نتوانسته است متخصصان تغذیه را مجاب كند كه به اثرات قطعی تغذیه در تعیین جنسیت اعتقاد پیدا كنند.

سرابی در لباس دارو

برخی از مطالعات انجام شده كه نتایج‌شان بر اثربخشی تغذیه در تعیین جنسیت تاكید دارد، بر این مبنا استوار است كه مواد غذایی ارتباط مستقیمی با كاهش یا افزایش PH رحم دارد.

مواد غذایی حاوی سدیم، فسفر، آهن، پتاسیم و روی نظیر ماهی، پرتقال، سیب، هویج، برنج و اسفناج باعث پایین آمدن PH می‌شود و می‌تواند نقش مفیدی در پسر شدن جنین ایفا كند.

در حالی كه استفاده از خوراكی‌هایی كه حاوی كلسیم، منیزیم و مس است مانند لبنیات، كلم، قارچ، نخود سبز، لوبیا سبز و جو، میزان PH رحم و شانس دختردار شدن را افزایش می‌دهد.

دكتر جعفریان با اشاره به این تحقیقات می‌گوید: به نظر می‌رسد كه تبلیغات صورت گرفته روی داروهای موثر در تعیین جنسیت نیز با بهره‌گیری سودجویانه از اثرات املاح مختلف در تعیین جنسیت صورت گرفته باشد، در حالی كه نه نتایج ذكر شده قطعی و اثبات شده است و نه این داروها آن چیزی است كه در تبلیغات بر آن تاكید می‌شود.

تركیبات موجود در آنچه به عنوان داروی تعیین جنسیت از آن نام برده می‌شود، برای جامعه متخصصان تغذیه كاملا نامشخص است و استفاده از آن ممكن است با عوارض مخرب بسیاری نیز همراه باشد.

منبع: همشهری

۱۳۹۱/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...