نسخه چاپی

هشدار نسبت به افزایش تب شالیزار در مازندران

مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی مازندران از افزایش شیوع تب شالیزار در این استان خبر داد و از شالیكاران خواست تا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نكات بهداشتی را در هنگام كار رعایت كنند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، فرهنگ بابا محمودی روز پنجشنبه در حاشیه كنگره كشوری غذا و سلامت در گفت وگو با خبرنگاران افزود : تجربه های علمی موجود نشان می دهد كه پس از پشت سر گذاشتن چند سال خشكسالی و بارش باران ، شیوع و ابتلا به این بیماری افزایش می یابد .

وی ادامه داد : با توجه به اینكه استان مازندران خشكسالی های چند سال اخیر را پشت سر گذاشته است و با بارش های امسال ، شیوع و ابتلا به بیماری تب شالیزار پیش بینی می شود .
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشكی مازندران از كشاورزان خواست تا با رعایت نكات بهداشتی و استفاده از دستكش برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به این بیماری خطرناك و گاهی مهلك همكاری كنند .

وی با اشاره به اینكه سال گذشته یكصد نفر در مازندران به بیماری تب شالیزار مبتلا شدند ، ادامه داد : از این تعداد سه نفر نیز جان خود را از دست دادند .

بیماری تب شالیزار كه به تب برنج، تب شالیكاران و با نام علمی لیتو سیپروز معروف است با تب و لرز و سر درد شروع می‌شود و در مراحل شدیدتر علائم دیگری مثل یرقان و نارسایی كلیه به آن افزوده می‌شود.

باكتری عامل این بیماری از طریق ادرار حیوانات آلوده مثل گاو و گوسفند و بعضی جوندگان مثل موش وارد آب‌ها و محیط اطراف قابل انتقال است .

بیماری لیتوسیپروزدر استان‌های شمالی كشور گیلان، مازندران و گلستان بیش از بقیه استان ها شیوع پیدا كرده است.

این بیماری مخصوص جوامعی است كه غالب افراد آن به كشاورزی و ماهیگیری اشتغال دارند و اراضی شالیزاری و آب‌های سطحی مهم‌ترین عامل انتقال این بیماری محسوب می‌شوند كه وجود خراش در بدن و ارتباط با خاك آلوده مهم‌ترین عامل در انتقال این بیماری به انسان‌هاباشد.

۱۳۹۵/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...