نسخه چاپی

توصیه به دیابتی‌ها درباره پیاده روی

استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز و فوق تخصص جراحی عروق و داپلر سونو موضوع پای دیابتی را در یم همایش علمی مطرح كرد و گفت: ساده انگاری در برخورد با این بیماری، فرد را دچار آسیب پای دیابتی می كند ، كفش بیماران دیابتی نباید تنگ و یا گشاد باشد و بیش از دو ساعت در كفش قرار نگیرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، دكتر حسين حجتي امروز در همايش ديابت در شيراز بهداشت را گامي موثر براي مهار آسيب هاي ديابت و پيشگيري از ابتلا به پاي ديابتي عنوان كرد و افزود: پياده روي بيش از حد و پا برهنه راه رفتن در منزل، خطر ابتلا به اين مشكل را در بيماران افزايش مي دهد.

اين جراح عروق، نبود نبض در پشت پا، زخم پاشنه و كف پا و سرد بودن پا را از مشكلاتي دانست كه بايد بي درنگ پيگيري شود و اضافه كرد: با ارايه توضيح كامل به بيماران و همراهان آنان، مي توانيم فرايند مراقبت و پيشگيري از بروز مشكلات، كه گامي در راستاي سلامت كشور و همچنين، اقتصاد درمان است را تقويت كنيم.

دكتر محمود سويد فوق تخصص غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم با تاكيد بر لزوم شناسايي افراد پرخطر، از چگونگي برخورد با بيماران 'پره ديابتيك' كه در مرحله پيش از ديابت قرار دارند، گفت.

وي با اشاره به افزايش ابتلا به ديابت در دنيا كه در خاورميانه خطر جدي تري محسوب مي شود، چاق و كم تحركي را زنگ خطري براي ديابت عنوان كرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، تغيير در سبك زندگي، رژيم غذايي، ورزش را راهكارهايي برشمرد كه بايد براي افراد در معرض خطر و همراه با دارودرماني براي مبتلايان، اجرا شود.

دكتر سويد در خصوص راهكار ورزش، به انجام حداقل 150دقيقه ورزش در هفته، مانند تند راه رفتن، توصيه كرد.

تغذيه و ارتباط آن با ديايت، ديگر مبحث اين سمينار بود كه از سوي دكتر 'مريم اكرام زاده' استاديار دانشگاه علوم پزشكي شيراز، مطرح شد.به گفته اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز، تغذيه علاوه بر نقش موثر در پيشگيري از ابتلا به ديابت، براي افرادي كه در مرحله پره ديابت هستند، براي مهار آسيب هاي ديابت هم نقش تاثيرگذاري دارد.

وي حفظ و نگهداري گلوكز خود در سطح محدوده طبيعي، حفظ چربي هاي خون در حد مطلوب، تامين كالري كافي براي حفظ وزن در بزرگسالان، تامين رشد طبيعي در كودكان و نوجوانان، تامين نيازهاي دوران بارداري و شيردهي، پيشگيري و درمان عوارض حاد درمان با انسولين مانند هيپوگليسمي و مشكلات در ارتباط با ورزش و بيماري هاي كوتاه مدت و جلوگيري و درمان عوارض درازمدت ديابت مانند نفروپاتي ديابتي، نوروپاتيف افزايش فشارخون و بيماري هاي قلبي عروقي را از مهم ترين اهداف تغذيه درماني در ديابت برشمرد.

در سمينار يك روزه ديابت در شيراز: شركت كنندگان مهم ترين راهكارهاي پيشگيري اوليه و ثانويه در ديابت را آموختند و توصيه هايي در خصوص پاي ديابتي، تغذيه در ديابت و زندگي بيماران ديابتي ارائه شد.

اين سمينار يك روزه، با محورهايي پيرامون اپيدميولوژي ديابت، تغذيه مبتلايان، نحوه برخورد با اين بيماران، ديابت در بارداري، مشكلات چشم و كليه در اين بيماري، انسولين درماني، داروهاي خوراكي، پاي ديابتي و تاثير فعاليت بدني در اين بيماران، در تالار اجتماعات سينا و صدرا، برگزار شد.

۱۳۹۵/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...