نسخه چاپی

استان‌های غربی زیر امواج سیل و طوفان

بارش شدید باران در اكثر شهرهای غربی كشور و وقوع سیل به ویژه در 136 شهر و روستا مردم را غافلگیر كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس؛ وقوع سیل در استان‌های غربی کشور خساراتی را به شهرها و روستاهای استان‌های لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه وارد کرده و پای برخی مسئولان کشوری و استانی را به شهرهای سیل‌زده باز کرده است.

* سیل، باران و کولاک در 136 شهر و روستا در روزهای اخیر

به گزارش فارس؛ علی‌اصغر احمدی دبیرکل جمعیت هلال‌‌احمر کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ادامه برکات الهی بیشترین استان‌های کشور تحت تاثیر بارش‌های باران قرار گرفته و جمعیت هلال‌احمر کشور از 24 فروردین به صورت آماده‌باش درآمده است.

وی عنوان کرد: بیش از 14 استان کشور متاثر از این بارش‌ها قرار گرفته و 12 استان از این تعداد با باران‌های نسبتا سیل‌آسا روبرو شده و 4 استان نیز در آن‌ها برف و کولاک گزارش شده است.

احمدی یادآور شد: در استان‌هایی مانند لرستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان و ... با بارش شدید باران و سیل روبرو شدند که جمعیت هلال‌احمر در این مدت توانست خدمات خوبی به آن‌ها ارائه دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در استان‌هایی مثل لرستان، اصفهان، گیلان و چهارمحال و بختیاری نیز برف و کولاک گزارش شده که جمعیت هلال‌احمر در این استان‌ها نیز خدمات خوبی را ارائه دهد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور با اشاره به اینکه سه استان لرستان، خوزستان و ایلام شرایط متفاوتی نسبت به استان‌های دیگر داشته اظهار داشت: در این استان‌ها شاهد بارش شدید باران بوده و در برخی از مناطق آبگرفتگی، سیل و خساراتی به بخش‌های مختلف وارد شده است.

احمدی اظهار کرد: در استان لرستان و در شهرهایی مانند نورآباد، خرم‌آباد، پلدختر، دوره چگنی و بعضی روستاها همکاران ما در جمعیت هلال‌احمر خدمات خوبی را ارائه دادند.

وی افزود: حجم بارندگی‌ها در برخی از استان‌ها به سمت سد دز و سرریز شدن این سد بوده که فشاری به شهرهای خوزستان از جمله دزفول وارد کرده و به همین دلیل امروز به خاطر ارزیابی عملکرد جمعیت هلال‌احمر به خوزستان و استان لرستان سفر کرده‌ام.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور یادآور شد: این بارندگی‌ها در استان ایلام منجر به فوت یک نفر شده و باید گفت: در مجموع 136 شهر و روستا در سطح کشور با این پدیده مواجه بودند و 5 هزار و 600 نفر کار امدادرسانی را توسط جمعیت هلال‌احمر به آن‌ها ارائه دادند.

احمدی افزود: 2 هزار و 500 نفر اسکان اضطراری یافته و برخی روستاها برای پیش‌گیری از تلفات تخلیه شده‌اند.

وی افزود: 170 تیم امداد و نجات در سطح کشور به کار گرفته شده و توانسته‌اند در این مدت خدمات خوبی را ارائه دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سفر به لرستان از سمت استان خوزستان در حال پرواز توسط یک بالگرد جمعیت هلال احمر بودیم که به علت نامساعد بودن هوا بالگرد حامل در یک مزرعه‌ای فرود اجباری داشت و ما از سمت پلدختر و خرم‌آباد به وسیله خودرو مسیر را طی کرده‌ایم. لازم به ذکر است هم اکنون جلسه ستاد بحران در استان لرستان با حضور دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور در حال برگزاری است.

* وزیر نیرو: تمام شرایط برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان فراهم است/مردم نگران شرایط اقلیمی نباشند

حمید چیت‌چیان جمعی از مسئولان استانی و کشوری ظهر امروز با حضور در این شهرستان از نزدیک شرایط سد دز را مورد بررسی قرار دادند.

این در حالی است که روز گذشته در حین بارش باران‌های سیل‌آسا و بالا آمدن آب پشت دیواره سد دز، عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استانی به‌همراه مسئولان سد دز از این مکان دیدن کردند.

حمید چیت‌چیان در این بازدید با اشاره به آماده شدن تمام دستگاه‌های اجرایی برای کمک به سیل‌زدگان و رسیدگی به حوادث احتمالی اظهار کرد: جا دارد از زحمات و تلاش‌هایی که در زمان وقوع حوادث به شهروندان و در زمان تکمیل پشت سد در اندیمشک صورت گرفت تقدیر شود.

وی با بیان اینکه میزان ورود آب در طول 24 ساعت گذشته به بیش از 8 هزار متر مکعب نزدیک شد افزود: با کم شدن بارندگی‌ها در این سد و خارج شدن آب از آن حجم باقی مانده به کمتر از 5 هزار متر مکعب می‌رسد.

وزیر نیرو اضافه کرد: تمام شرایط برای خدمات‌رسانی و مقابله با حوادث آماده است و مردم با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌شود از هیچ‌گونه شرایط اقلیمی موجود در استان نگران نباشند.

* راه‌اندازی 6 اردوگاه اسکان اضطراری توسط هلال‌احمر برای سیل‌زدگان خوزستان

علی اصغر احمدی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده شمال خوزستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 11 استان کشور درگیر شرایط آب و هوایی موجود شده است، اظهار کرد: بیشترین بارندگی‌ها در سطح استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام بوده، جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان از سه روز گذشته آماده ارائه خدمات به مناطق سیلابی بوده است.

وی با اشاره به راه اندازی 6 اردوگاه اسکان اضطراری توسط هلال‌احمر برای سیل‌زدگان افزود: تمام تلاش خود را برای اینکه در زمان سیل، مردم فشاری را متحمل نشوند انجام می‌دهیم و در این راستا نیز ستاد بحران خوزستان و شهرستان‌ها اقدامات موثر و مطلوبی را ارائه داده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر اضافه کرد: مسیر رودخانه از دزفول تا رسیدن به اهواز مورد بررسی واقع شد و انتظار می‌رود ساکنان مناطق پائین‌دست از نزدیک شدن به رودخانه‌های کارون و دز دوری کنند.

احمدی با اشاره به خدمت‌رسانی هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده تصریح کرد: در استان‌های دیگر سیل خساراتی را به بار آورده که شهرهای پل‌دختر، نورآباد و بعضی از مناطق استان لرستان خسارات جدی و زیادی دید و با حضور نیروهای هلال‌احمر از مشکلات کاسته شد.

* انتقاد استاندار خوزستان از ضعف برخی مسئولان در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان/ لزوم همکاری دستگاه‌ها برای مهار سیلاب و جلوگیری از خسارات

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای هماهنگی ستاد بحران استان که در استانداری برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام شده و موثر بودن این‌کارها با ساماندهی خوب اظهار کرد: با ایجاد یک هماهنگی خوب بین نیروهای امدادی و انتظامی اقدامات امدادرسانی و خالی کردن اماکن صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در بخش‌ها مردم باید به کارها و اقدامات امدادی تا قبل از رسیدن نیروهای کمکی آگاه باشند، افزود: در شهرستان‌ها نیز سایر دستگاه‌های مسئول باید به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است آگاه و مسلط باشند.

استاندار خوزستان افزود: امروز برای بازدید از سد دز به دزفول سفری انجام شد و در حین سفر متوجه بسته بودن جاده شدیم که در این امر باید هماهنگی و اقدامات اطلاع‌رسانی در شهرستان‌ها به خوبی انجام شود.

مقتدایی با اشاره به آمادگی برای مدیریت سیلاب در استان تصریح کرد: یکی از فازهای مربوط به بحران به پایان رسید و فاز دوم نیز مربوط به بارش‌های پنج‌شنبه شب است و باید با آگاهی و آمادگی برای مواجه شدن با آن حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه تمام نیروهای امداد‌رسان و مسئول باید در آمادگی کامل برای انجام خدمات باشند خاطرنشان کرد: آماده بودن برای سیل رودخانه کارون یکی از اموری است که باید در نظر باشد ولی متأسفانه عدم حضور دستگاه‌های مسئول در محل جای نگرانی دارد.

مقتدایی با بیان اینکه دستگاه‌های امر باید با درک کامل تا شنبه آماده ارائه خدمات باشند گفت: برای بازگشایی راه‌های بسته شده و انجام تردد باید راه جایگزین در نظر گرفت و عوامل پشتیبان نیز تجهیزات ضروری را به دستگاه‌های کمک‌رسان برسانند.

عالی‌ترین مقام دولتی در استان خوزستان با اشاره به شرایط جوی و عدم توانایی بالگرد برای پرواز در استان عنوان کرد: باید با در نظر گرفتن تمام شرایط، اقدامات امدادرسانی را انجام داد و بر این اساس با نیروهای مسلح هماهنگی صورت گرفت.

مقتدایی با اشاره به احتمال ادامه داشتن سیلاب در اهواز گفت: محلات این شهر باید برای انجام کار خدماتی بین دستگاه‌های متولی تقسیم شده و همه موارد و تجهیزات برای کمک فراهم باشد.

وی با تاکید برای جلوگیری از به‌وجود آمدن خسارت اضافه کرد: همه دستگاه ها باید نسبت به عملکرد و صحبت‌های خود هم توجه داشته باشند تا شایعاتی مانند ترک خوردن سد دز به وجود نیاید.

مقتدایی با بیان اینکه مسئولان استان باید بدانند در چه وضعیت و شرایطی قرار داریم از عملکرد برخی از آنها انتقاد کرد و افزود: ساعات بامدادی در برخی از روستاها اعلام سیل شد و این در حالی بود که ما برخی از مسئولان را ساعت 10 صبح پیدا کردیم.

وی به دور کردن مردم و عدم نزدیک شدن با رودخانه‌ها تاکید و تصریح کرد: روستاها و مکان‌هایی که احتمال می‌رود سیلابی شود باید تخلیه شود و برای این کار دهیاران در کنار بخشداران با استفاده از عرصه دولتی موجود اقدام کنند.

این مسئول با بیان اینکه باید به ورودی تا 6 هزار متر مکعب در ثانیه آب به رودخانه کارون فکر کرد، افزود: باید با در نظر گرفتن تمام شرایط، پیش بینی‌های لازم صورت بگیرد، زیرا بحران در حال تبدیل به بحران شهری است.

استاندار خوزستان در ادامه اضافه کرد: مسئولان کشور از جمله وزیر کشور در این رابطه چندین‌بار تماس گرفته؛ حساسیت‌های دولت نسبت به این امر بالاست و از همین رو نیز وزیر نیرو در منطقه حضور پیدا کرده است.

* بارش باران و آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در کرمانشاه

سامانه پرفشار بارش‌زا طی چند روز اخیر فعالیت چشمگیری در استان کرمانشاه داشته که موجب آب‌گرفتگی در مناطق مختلف و طغیان رودخانه‌ها شده است.

سامانه پرفشار بارش‌زا طی چند روز اخیر فعالیت چشمگیری در استان کرمانشاه داشته و در اغلب ساعات بارندگی‌های شدید رخ داده که موجب آب‌گرفتگی در مناطق مختلف و طغیان رودخانه‌ها شده است.

میزان بارندگی‌ها به حدی بود که اغلب رودخانه‌های فصلی جاری شده و سدهای استان نیز غالباً لبریز شده‌اند و علاوه بر این شاهد طغیان رودخانه‌های استان و جاری شدن سیل نیز بوده‌ایم.

بارش باران، تگرگ، کاهش دما، رعد و برق، آسمان ابری و وزش باد در اغلب مناطق استان مشاهده می‌شود که موجب لغزندگی جاده‌ها و در مواردی کندی رفت و آمد وسایل نقلیه در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری شده است.

ریزش کوه، جاری شدن سیل در جاده‌ها و قرار گرفتن سنگلاخ در مسیرها برای ساعاتی برخی محورها را مسدود کرد که با تلاش نیروهای امدادی رفع موانع صورت گرفت و رعد برق موجب مرگ یک نفر و وارد آمدن خسارت به دامداران شد که میزان خسارت‌های وارد آمده متعاقباً از سوی مسئولان ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه برآورد می‌شود.

این سامانه هنوز در آسمان استان کرمانشاه فعالیت می‌کند و وجود ابرهای پرتراکم نشانه‌ای از عبور آن از آسمان استان کرمانشاه ندارد و با این اوصاف توصیه می‌شود مردم استان کرمانشاه همچنان براساس مشاهدات عینی خویش در جریان شرایط جوی قرار بگیرند، چراکه ممکن است عشایر کوچ‌رو، کشاورزان، رانندگان و... بر مبنای پیش‌بینی‌های جوی برای اقدامات خویش برنامه‌ریزی کنند و در این صورت خطراتی ممکن است این افراد را تهدید کند.

* عبور موج اصلی بارش‌ها از کرمانشاه/دمای هوا افزایش می‌یابد

شاهرخ پارسا مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه اظهار کرد: موج اصلی سامانه بارشی براساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی از جو منطقه عبور کرده، اما با این وجود امروز و امشب همچنان در بعضی ساعات شاهد رگبار باران، رعد و برق، وزش باد نسبتا شدید و احتمالا رگبار تگرگ در سطح استان کرمانشاه هستیم.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه، این شرایط در برخی نقاط، به‌ویژه در نیمه جنوبی و نواحی غربی استان کرمانشاه با آب‌گرفتگی معابر عمومی نیز همراه می‌شود و در روزهای شنبه (فردا) و یک‌شنبه، بارش‌ها به شکل پراکنده (در پاره‌ای نقاط احتمالا رگبار تگرگ) و بیشتر در نواحی شمالی و شرقی استان مشاهده می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه طی این مدت علاوه بر ارتفاعات، ممکن است در برخی گردنه‌های مرتفع بارش با رگبار موقت برف نیز همراه شود، خاطرنشان کرد: دمای هوای روزانه استان کرمانشاه از فردا روندی افزایشی پیدا می‌کند.

* بارندگی بیش از 50 میلیارد تومانی به کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد خسارت زد

جعفر گوهرگانی رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر خسارات زیادی به بخش کشاورزی استان اعم از باغات و زراعت‌ها وارد کرد.

وی بیشترین خسارت را در حوزه باغات استان ذکر کرد و گفت: برآورد اولیه ما این است که بیش از 50 میلیارد تومان خسارت طی این چند روز بارندگی در استان به حوزه کشاورزی وارد شده است.

گوهرگانی تصریح کرد: در بخش دام و جداول آبیاری، طرح‌های ماهی و ایستگاه‌های پمپاژ آب نیز خسارت‌هایی به تأسیسات کشاورزی استان در مناطق مختلف وارد شده است.

این مسئول گفت: البته از بارندگی‌های اخیر نمی‌توان صرفا به عنوان آفت نام برد بلکه بارندگی 100 میلی‌متری در لنده برای کشاورزی نعمت است که بیش از 50 میلیارد تومان خسارت کنونی برای سفره‌های زیرزمینی ارزش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص چگونگی برآورد کلی خسارات‌ وارد شده ناشی از بارندگی‌های اخیر در استان و ارائه آن به مدیریت بحران اظهار کرد: به همه مدیران خود در سراسر استان اعلام کرده‌ایم تا با همکاری فرمانداری‌ها این میزان خسارات را به صورت کامل برآورد کرده و به مدیریت بحران برای رسیدگی ارائه کند.

وی به خسارات وارد شده به مزارع صیفی‌جات در استان هم اشاره کرد و گفت: کسانی که مبادرت به کشت صیفی می‌کنند، ریسک بالا را می‌پذیرند و به تبع خسارات زیادی هم به مزارع آن‌ها وارد شده است.

این مسئول در پاسخ به سؤالی که بعد از بارندگی‌های اخیر باید شاهد کاهش شدید محصول باغات در استان باشیم، اظهار کرد: چنین چیزی صحیح نیست، هر چند خساراتی وارد شده اما امیدوار به سال خوبی در زمینه کشاورزی استان به خصوص باغداری و محصولات آن هستیم.

* خسارت بیش از 200 میلیارد تومانی بارندگی‌های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد

سیدعلی وفایی‌مقدم مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بارندگی‌های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مجموع خسارات زیادی به زیرساخت‌های استان در این بارندگی‌ها وارد شد.

این مسئول گفت: در حوزه زیرساختی در راه‌ها و ابنیه خرابی‌های زیادی به بار آمد، به طوری که برخی از پل‌ها ریزش کرده و یا ترک خورده‌اند.

مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد با ابراز خوشحالی از این که در بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر در استان تلفات انسانی نداشته‌ایم، افزود: هر چند به باغات، دام‌ها و منازل روستایی خساراتی وارد شده، اما تلفات انسانی از هیچ نقطه‌ای در استان گزارش نشده است.

وی بیان کرد: در مناطقی همچون دیشموک و روستاها و همچنین بهمئی و چرام در هر دو منطقه سردسیری و گرمسیری، لوداب و سوق و لنده و همچنین شهرستان کهگیلویه خسارات زیادی به باغات و طرح‌های ماهی وارد شده و بسیاری از سر درختی‌های باغداران نیز از بین رفته است.

این مسئول در پاسخ به سؤالی درخصوص پیش‌بینی و برآورد خسارات وارده از بارندگی‌های شدید طی چند روز اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برآوردها از خسارات 200 میلیارد تومانی حکایت می‌کنند که ممکن است این رقم بیش از این مبلغ باشد.

به گزارش فارس در همین حال ولی بهره‌مند کارشناس هواشناسی استان در گفت‌وگو با فارس از شدت بارندگی‌ها در برخی مناطق استان خبر داد و گفت: برای مثال در عرض 10 دقیقه در یکی از مناطق استان 21 میلی‌متر و در عرض دو ساعت در شهرستان لنده مقدار 40 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم.

* سیل، ارتباط روستاهای کهگیلویه را قطع کرد

علی پوزش فرماندار کهگیلویه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش باران سیل‌آسای دیشب در این شهرستان اظهار داشت: در اثر وقوع سیل راه ارتباطی بخش‌های دیشموک، چاروسا و سوق به کلی قطع شده است.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: ارتباط روستاهای بخش دیشموک و چاروسا به علت خرابی جاده‌ها ممکن نیست.

این مسئول افزود: سیل ارتباط مرکز شهرستان با روستاهای چهار بخش دیشموک، چاروسا، بخش مرکزی و سوق را قطع کرده است.

پوزش افزود: در اثر بارش شدید باران که از 2 روز گذشته آغاز شده و دیشب به اوج خود رسید خسارات بسیاری به بخش کشاورزی نیز وارد شده است.

فرماندار کهگیلویه با بیان این‌که کانال‌های آبیاری، باغات، مزارع، پمپاژهای کشاورزی و آشامیدنی دچار خسارت شده است، افزود: میزان خسارات وارده بعد از برآورد دقیق اعلام می‌شود.

* بی‌نظیر بودن بارش باران طی 30 سال گذشته در لرستان/بارش پراکنده باران تا فردا

ناصر هاشمی در جلسه ستاد بحران لرستان که با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور و استاندار لرستان برگزار شد، اظهار داشت: بارش باران طی 30 سال گذشته در لرستان در این مدت بی‌نظیر بوده است.

وی عنوان کرد: طبق هشدارها و اخطاریه‌های قبل از بارش باران خوشبختانه مردم و مسئولان با آمادگی کامل به استقبال این بارش رفتند و هیچ‌گونه تلفات جانی را در این زمینه نداشته‌ایم.

مدیر کل هواشناسی لرستان گفت: از امشب این سیستم بارش‌زا در لرستان پایان می‌یابد و بارش‌ها به صورت پراکنده تا فردا ادامه دارد.

* تخریب 12 واحد روستایی در نورآباد لرستان

فرهاد خاکی‌پور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در جلسه ستاد بحران لرستان که با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور و استاندار لرستان برگزار شد با بیان اینکه به علت بارش باران بسیاری از زیرساخت‌های روستایی لرستان دچار خسارت شده‌اند، اظهار داشت: روستای سفید کن دورود و خرسدر پلدختر خسارات زیادی دیده که علاوه بر آن 12 واحد مسکونی روستایی در نورآباد تخریب شدند.

وی عنوان کرد: شبکه معابر 70 روستای لرستان خسارت دیده و تا روز دوشنبه تمام خسارات وارده را جمع‌بندی و اعلام می‌کنیم.

این مسئول از استاندار لرستان خواست بانک‌ها را ملزم به پرداخت تسهیلات سیل سال گذشته در کوهدشت کند.

* قطع ارتباط 80 روستای لرستان/ تخریب 280 کیلومتر راه اصلی و فرعی

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در جلسه ستاد بحران استان لرستان که با حضور دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور در حال برگزاری است با اشاره به اینکه میانگین بارش باران در سطح استان لرستان بیش از 160 میلی‌متر بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ارتباط 80 روستای استان لرستان با مرکز شهرها قطع و بیش از صد دهه پل بزرگ و کوچک بر اثر سیلاب تخریب شده‌ است.

وی با بیان اینکه 30 کیلومتر از محورهای اصلی و 250 کیلومتر راه روستایی بر اثر سیل خسارت دیده‌ است،‌ گفت: بیش از 1500 واحد مسکونی شهری دچار آب‌گرفتگی شده و به دو هزار واحد روستایی نیز خسارت وارد شده است.

این مسئول از بازگشایی محور خرم‌آباد به پل‌دختر خبر داد و گفت: این محور که از بامداد روز گذشته مسدود شده بود، عصر امروز بازگشایی شده است.

استاندار لرستان اظهار داشت: در حال حاضر آب شرب شهرستان پل دختر قطع و آب‌رسانی با 12 تانکر در حال انجام است.

وی افزود: به علت بارش شدید باران خسارت سنگینی به کشاورزان وارد شده است و در بخش‌های زیرساختی مانند راه‌آهن، راه روستایی و اصلی، کشاورزی و... دچار خسارت شده‌ایم.

این مسئول خاطرنشان کرد: آب شرب 143 روستای استان لرستان قطع شده که بیش از 127 روستای آن تاکنون وصل و 15 روستای دیگر باقی مانده است.

استاندار لرستان از همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه سپاه پاسداران، فرمانده نیروی انتظامی لرستان، ارتش و قرارگاه خاتم و همه مردم استان لرستان تقدیر و تشکر کرد.

بازوند از همه دستگاه‌های اجرایی خواست تا روز دوشنبه تمام خسارات وارده را جمع‌بندی و به استانداری اعلام کنند.

* بازگشایی محورهای خرم‌آباد ـ پلدختر و پلدختر ـ اندیمشک/ روستای سفید‌کن دورود در محاصره سیل

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در جمع خبرنگاران بیان کرد:‌ محورهای خرم‌آباد - پلدختر و پلدختر - اندیمشک که بر اثر بارش‌های اخیر باران و وقوع سیل در سه نقطه با مسدود شده بودند، با تلاش دستگاه‌های امدادی و خدماتی بازگشایی شدند و در حال حاضر تردد در این محورها جریان دارد.

وی افزود:‌ آزادراه خرم‌آباد - پل زال نیز که روز گذشته بر اثر ریزش کوه مسدود شده بود، از بامداد امروز بازگشایی شده است.

استاندار لرستان گفت:‌ هم اکنون روستای سفیدکن بخش سیلاخور در شهرستان دورود در محاصره سیل قرار گرفته است که برای تخلیه ساکنین این روستا از ارتش و قرارگاه خاتم درخواست کمک شده است.

بازوند خاطر نشان کرد: سیل در استان لرستان خسارات بسیار زیادی به زیرساخت‌ها و بخش‌های کشاورزی و غیره وارد کرده است.

* امدادرسانی به 2 هزار 758 نفر در سطح استان لرستان

حسین‌رضا مرادی در حاشیه بازدید دبیرکل جمعیت هلال‌احمر کشور در مناطق سیل‌زده این استان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی 4 روز گذشته تاکنون جمعیت هلال‌احمر لرستان توانسته 2 هزار و 758 نفر در قالب 742 خانوار امدادرسانی کند.

این مسئول با اشاره به اینکه بیشترین امدادرسانی در خرم‌آباد با 525 نفر بوده است، عنوان کرد: هم‌اکنون راه ارتباطی چند روستای دوره چگنی مانند روستاهای بخش شاهیوند قطع است و چند روستا در کوه‌دشت، پل‌دختر، خرم آباد، دورود ارتباط آنها با مرکز شهرستان‌ها قطع می‌باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان یادآور شد: توزیع اقلام امدادی همزمان با جاری شدن سیل در بیشتر شهرستان‌های لرستان از جمله بروجرد، پل‌دختر، خرم‌آباد، دوره چگنی، دورود و ... صورت گرفته است و تاکنون هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مرادی خاطرنشان کرد: طی این چند روز گذشته تاکنون 265 تیم امدادی در قالب 1325 نیرو مشغول خدمات‌رسانی به مردم و همشهریان استان لرستان بوده و در این مدت نیز 725 نفر حادثه‌دیده اسکان داده شدند.

* تلف شدن تعدادی دام و تخریب برخی راه‌های عشایری در کهگیلویه و بویراحمد

مجید علی‌پور عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره بارندگی‌های اخیر در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این بارندگی‌ها را در مناطق عشایری داشته‌ایم که موجب خسارت به عشایر نیز شده است.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: یکی از مشکلات مربوط به راه‌های عشایری است که موجب شده ارتباط برخی راه‌های عشایری در استان قطع شود.

علی‌پور به شدت بارش‌ها در مناطق مختلف استان به خصوص مناطق عشایری و سخت شدن امکان بازگشایی راه‌ها در حال حاضر اشاره کرد و گفت: بعد از مساعد شدن هوا این کار در اولین فرصت انجام خواهد شد.

این مسئول گفت: برخی از ابنیه راه‌های عشایری در استان بر اثر بارندگی‌های اخیر از بین رفته است.

وی بیان کرد: همچنین اخطارهای لازم به عشایری که در کنار رودخانه‌های استان ساکن هستند داده شده تا با ترک این محل‌ها از بروز هرگونه اتفاق احتمالی جلوگیری شود.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد به قطع راه ارتباطی برخی مناطق عشایری کهگیلویه و همچنین مناطق سردسیری بویراحمد سفلی اشاره کرد و گفت: اکیپ‌های ما به دنبال پیگیری و رفع مشکلات در این خصوص هستند.

این مسئول از تلف شدن تعدادی دام در طول بارندگی‌های اخیر یاد کرد و گفت: در حال برآورد کردن میزان خسارات وارده به مناطق عشایری استان هستیم.

۱۳۹۵/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...