نسخه چاپی

فعال محیط زیست در گفتگو با نما:

حذف بودجه ریزگردها فاجعه است/ ریزگردها در ریه های خوزستانی ها و حذف سیاسی بودجه آن در مجلس

عکس خبري -حذف بودجه ريزگردها فاجعه است/ ريزگردها در ريه هاي خوزستاني ها و حذف سياسي 60 ميليارد بودجه آن در مجلس

كارشناس محیط زیست با بیان اینكه آقای روحانی به چه حسابی بودجه ریزگردها را حذف كرده اید، گفت: شما كه زیاد از محیط زیست حرف میز نید، این چه اقدامی بود كه انجام دادید. این چه خبری بود، هر دم از این باغ بری می رسد. من وقتی این خبر را شنیدم واقعا متأسف و شوكه شدم.

اسماعیل کهرم در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص حذف بودجه مقابله با ریزگردها در لایحه بودجه سال 95 گفت: این یک فاجعه است، بنده از این اتفاق بسیار تعجب کردم. دولتی که خودش را دولت محیط زیست عنوان می کند و در شورای امنیت سازمان ملل اعلام می کند که این دولت دولتی است که از محیط زیست حفاظت خواهد کرد، دولتی که جلسه اول هیئت دولت را با موضوع بررسی دریاچه ارومیه برگزار می کند، چرا دست به چنین اقدامی می زند؟
وی با بیان اینکه 60 میلیارد تومان برای مهار ریزگردها به تصویب رسیده بود، از حذف این مبلغ در بودجه سال 95 ابراز تعجب کرد و تصریح کرد: اگر دلیل دولت برای این کار، بارندگی های اخیر بوده است، باید گفت که درست است که بارندگی های اخیر مقدار زیادی سطح آب های زیرزمینی را بالا می آورد، تالاب ها را حفظ می کند و رودخانه ها را به جریان می اندازد، اما این موضوع دائمی نیست. چند ماه دیگر که تابستان فرا می رسد باید چکار کنیم.
کارشناس حوزه محیط زیست با تأکید بر ضروری بودن اختصاص بودجه برای مقابله با ریزگردها اظهار داشت: در کشور حدود هفت و نیم میلیون هکتار زمین وجود داشت که اینها کانون های بحرانی بیابان زایی هستند. در طی پنجاه سال، دو و نیم میلیون هکتار را از اینها را توانستیم مهار کنیم، اکنون پنج میلیون هکتاردیگر باقی مانده است که به صورت بالقوه می توانند ریزگرد تولید کنند. خب مهار این زمین ها نیازمند پول است. نمی شود بدون اعتبار این زمین ها را مهار کنیم.
کهرم با بیان اینکه آقای روحانی به چه حسابی بودجه ریزگردها را حذف کرده اید، گفت: شما که زیاد از محیط زیست حرف میز نید، این چه اقدامی بود که انجام دادید. این چه خبری بود، هر دم از این باغ بری می رسد. من وقتی این خبر را شنیدم واقعا متأسف و شوکه شدم.
وی با بیان اینکه حذف بودجه ریزگردها حتما ما را با مشکل مواجه می کند گفت: ما اسم این ریزگردها را ریزگردهای عربی و غربی گذاشته ایم، حال اینکه خود ما هم ریزگرد تولید می کنیم؛ در اثر جاده سازی، سد سازی و نیز بر اثر بیایان زایی و پایین رفتن سفره آب زیرزمینی، که اگر بودجه نداشته باشیم، نمی توانیم کاری از پیش ببریم. اینگونه نیست که ما فقط یک دیوار در مقابل ریزگردها بخواهیم قرار بدهیم و با ریزگردها مقابله کنیم؛ طرح های آبخیزداری، مسائل مربوط به مراتع و بیابان ها، حفظ جنگل ها و... موضوع بسیار گسترده است.

۱۳۹۵/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...