نسخه چاپی

شكستی تلخ برای سعودی‌ها

عکس خبري -شکستي تلخ براي سعودي‌ها

سیزدهمین اجلاس كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در استانبول با صدور بیانیه‌ای به كار خود پایان داد و شكستی تلخ در عرصه سیاسی را برای سعودی‌ها به یادگار گذاشت.

سیزدهمین اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد و شکستی تلخ در عرصه سیاسی را برای سعودی‌ها به یادگار گذاشت. این بیانیه که حدود یک ماه پیش(در اسفند ماه سال گذشته) به دلیل کارشکنی رژیم آل‌سعود (عدم صدور روادید) بدون حضور ایران در ریاض تنظیم شده بود، حاوی ۲۰۰ بند است که چهار بند ضدایرانی و یک پاراگراف علیه حزب ‌الله لبنان در آن گنجانده شده است. با این حال به دلیل «اختلاف برخی اعضا» در نشست، این بیانیه که «بدون اجماع» حاصل شده بود، در اختتامیه قرائت نشد و صرفاً انتشار رسانه ای داشت. در تحلیل این رفتار سعودی‌ها، توجه به دو نکته ضروری است:
۱ـ این اقدام ریاض از سر استیصال و واماندگی در برابر کشورمان است و به هیچ وجه نشانگر قدرت این رژیم پوسیده نیست. سعودی‌ها که در سال‌های گذشته همواره در مقابل محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران شکست‌های متعددی را تجربه کرده‌اند،‌ این‌بار با روی آوردن به نبردی دیپلماتیک و در یک تدلیس سیاسی آشکار، که همانا تلاش برای خروج سازمان همکاری اسلامی از فلسفه وجودی آن است، با صرف هزینه‌های هنگفت برای خرید مواضع کشورهای عضو تلاش کردند تا بندهایی ضدایرانی در این بیانیه گنجانده شود و به ‌زعم خود،‌ شکست‌هایشان در برابر محور مقاومت در یمن، سوریه، عراق، بحرین و... را جبران کنند.
۲ـ این اقدام ریاض، خدمت آشکار به رژیم صهیونیستی است؛ زیرا سازمان همکاری اسلامی که ۵۷ عضو دارد و دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است و فلسفه وجودی آن حمایت از آرمان قدس است، باید با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، این رژیم را در انزوا قرار دهد، ‌حال آنکه در اقدامی عجیب، بیانیه‌ای از این سازمان صادر می‌شود که حاوی بندهایی ضدایرانی است! مسلم است که از این موضوع بیشترین منفعت نصیب رژیم صهیونیستی می‌شود؛ زیرا این اقدام را می‌توان در راستای تأمین منافع این رژیم غاصب ارزیابی کرد که شاهزادگان رژیم آل سعود به‌منظور نزدیکی بیشتر به اسرائیل در دستور کار خود قرار داده‌اند

۱۳۹۵/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...