نسخه چاپی

درخواست شمخانی در دیدار با موگرینی

فدریكا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر شنبه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون اجرای برجام، تحولات منطقه و توسعه همكاری با اتحادیه اروپا گفت وگو كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شمخانی در این دیدار با اشاره به نقش محوری اتحادیه اروپا در به ثمر رساندن برجام بر لزوم حفظ این دستاورد و نظارت و مراقبت بر اجرای صحیح آن با تداوم همکاری اتحادیه اروپا و ایفای نقش فعال کمیسیون مشترک تاکید کرد.

او رویکرد آمریکا در استمرار مسیر تحریم ها و کارشکنی در اجرای تعهدات بر اساس برجام را نامطلوب وغیرسازنده توصیف کرد و افزود؛ در صورتی که این روند ادامه یابد و اقدام موثری برای مقابله با آن از سوی اتحادیه اروپا صورت نگیرد در استمرار مسیر همکاری و اجرای تعهدات متقابل تاثیر منفی خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ایران و اتحادیه اروپا همکاری های خوبی را در زمینه های اقتصادی، سیاسی، انرژی، حمل و نقل، محیط زیست و مقابله با تروریسم آغاز کرده اند که با حسن نیت و گسترش تعاملات می تواند موجب افزایش بهره گیری از ظرفیت ها و به ثمر رساندن توافقات و تفاهم های فی مابین از جمله سند همکاری انرژی هسته ای شود.

وی با اشاره به نقش ممتاز جمهوری اسلامی ایران در مقابله با داعش و گروه های تروریستی در سوریه و عراق و هزینه قابل ملاحظه ای که کشورمان در تأمین امنیت منطقه می پردازد اظهار کرد: حضور بلندمدت عناصر تکفیری موجب توسعه ناامنی و بی ثباتی در سطح بین الملل خواهد شد و جلوگیری از تداوم این روند نیازمند هم گرایی بیش تر اتحادیه اروپا با روند مقابله با تروریسم است.

علی شمخانی با بیان این که تحریم های حقوق بشری برخی از مسوولان جمهوری اسلامی ایران به بهانه های واهی تناسبی با فضای جدید مناسبات ایران با اتحادیه اروپا نداشته و بی اعتمادی را افزایش می دهد اذعان کرد؛ بدرفتاری، طرد و بازگرداندن پناهجویان کشورهایی که با تهدید تروریسم مواجه هستند از سوی کشورهای اروپایی، رفتاری برخلاف ادعاهای حقوق بشری است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد؛ بخش گسترده ای از بحران سوریه، عراق و لیبی به دلیل ارسال سلاح ها و حمایت هایی است که کشورهای اروپایی از معارضان و گروه های مسلح به عمل آورده اند و اکنون بایستی مسوولیت و نتیجه سیاست های خود را بپذیرند.

وی افزود؛ رژیم صهیونیستی با وجود محکومیت های متعدد در مجامع بین المللی هم چنان به شهرک سازی و کشتار فلسطینیان ادامه می دهد و در این زمینه با در اختیار داشتن غیر قانونی سلاح های هسته ای و کشتار جمعی، یک تهدید برای امنیت منطقه محسوب می شود.

نماینده مقام معظم رهبری با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد واقع بینانه از سوی اتحادیه اروپا در مسیر تحقق خواست و اراده مردم سوریه افزود: انتخابات پارلمانی اخیر در سوریه نمونه ای از تحقق دموکراسی و مشارکت سیاسی گروه های مختلف برای تعیین سرنوشت کشور بوده و می بایست مورد حمایت قرار گیرد.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته توسط تهران در مسیر اجرای برجام، دستیابی به نتایج واقعی از جمله رفع تحریم های مالی را از جمله حقوق ایران دانست و افزود؛ همه کشورها بایستی در مسیر تقویت برجام حرکت کنند.

وی گفت؛ با توجه به نقش مهم ایران در امنیت و ثبات منطقه، همکاری های اتحادیه اروپا و ایران می تواند تسهیل کننده مسیرهای دیپلماسی برای حل بحران ها باشد.

۱۳۹۵/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...