نسخه چاپی

ادامه تقابل واشنگتن و مسكو؛ مانور جنگنده روس در فاصله 15 متری هواپیمای آمریكایی

مقامات نظامی آمریكا می‌گویند یك جنگنده سوخو-27 روس در فاصله 15 متری یك هواپیمای شناسایی آمریكا مانور و حركات نمایشی انجام داده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، وزارت دفاع آمریکا روز شنبه مدعی شد که یک جنگنده روس به نحوی «غیر ایمن» به یک هواپیمای شناسایی آمریکا که بر فراز دریای بالتیک در حال پرواز بوده، نزدیک شده است.

به نوشته سایت شبکه سی‌ان‌ان، این حادثه روز پنج‌شنبه رخ داده است. «دنی هرناندز» سخنگوی فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا گفته است که جنگنده روس در حالی که تنها 15 متر (50 پا) با هواپیمای آمریکایی فاصله داشته، اقدام به «مانورهایی تهاجمی» کرده است.

بنا بر این گزارش، این جنگنده سوخو-27 روسیه از سمت چپ هواپیمای شناسایی مدل آر.سی-135 آمریکا شروع به گردش به سمت بالا کرده و سپس به سمت راست هواپیمای آمریکایی رفته است.

هرناندز به سی‌ان‌ان گفته است که جنگنده روس به شکلی «غیر ایمن و غیرحرفه‌ای» به هواپیمای آمریکایی نزدیک شده است. واشنگتن مدعی است که هواپیمای آمریکایی وارد حریم هوایی روسیه نشده و در فضای بین‌المللی در حال پرواز بوده است.

هرناندز با بیان اینکه دولت آمریکا نسبت به این اقدام به روسیه شکایت خواهد کرد، گفت: «اقدامات غیر ایمن و غیرحرفه‌ای یک خلبان می‌تواند به شکل‌گیری یک تنش بی‌دلیل بین کشورها منجر شود.»

این حادثه تنها چند روز پس از آن رخ می‌دهد چند جنگنده روس با فاصله‌ای اندک از ناو آمریکایی «دانلد کوک» که در دریای بالتیک و در چند کیلومتری مرز روسیه در حال حرکت بود، پرواز کردند. مقامات آمریکایی می‌گویند یکی از جنگنده‌های روس تا فاصله 9 متری (30 پا) کشتی پائین آمده است.

از آغاز بحران در اوکراین در سال 2014، که به واسطه سقوط دولت این کشور در پی فشار گروه‌های مورد حمایت غرب شکل گرفت، تنش در روابط مسکو و واشنگتن به میزان بی سابقه‌ای از زمان جنگ سرد، افزایش یافته است. در این مدت بارها جنگنده‌ها، کشتی‌ها و زیردریایی‌های دو کشور به تقابل و نمایش قدرت به هم پرداخته‌اند.

۱۳۹۵/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...